recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny batterilader, mindre strøm ok?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny batterilader, mindre strøm ok?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny batterilader, mindre strøm ok?
    Sendt: 13-Juli-2021 kl. 15:58
Ja, jeg beklager den kluntede overskrift, kunne ikke lige komme på noget bedre! Men det drejer sig om, at laderen til en barbermaskine er blevet væk. Er formodentlig blevet taget med på lossen ved en fejltagelse sammen med alle de andre, gamle mobilladere vi havde liggende.
En original lader koster næsten 300,- kr, men jeg håbede jeg kunne gøre det billigere. Den originale var på 5.9v og gav 1.5A, men ville jeg kunne anvende en hvilken som helst 6v-adapter, selvom den kun giver f.eks. 500mA strøm? Ville den i så fald ikke bare lade lidt langsommere end med den originale?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 16:21
Barbermaskinen er nok ikke lavet til at kunne justere strømtrækket ned, hvis strømforsyningen ikke kan levere den ønskede strøm, så nej, du skal nok have fat i en min 1,5A strømforsyning.
Mvh Jesper
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 16:23
 Jo det burde kunne gøres, gjorde noget tilsvarende på en ferie havde totalt glemt laderen til PCen havde kun den til telefonen, PCen lader med 20V 2,5A, moblladeren giver 5V 2A. Det tog en nat at lade op men ladet blev den.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Barbermaskinen er nok ikke lavet til at kunne justere strømtrækket ned, hvis strømforsyningen ikke kan levere den ønskede strøm, så nej, du skal nok have fat i en min 1,5A strømforsyning.
Men, så længe den ikke skal trække maskinen (som i, hvis den ikke var opladelig), ville en 6v-oplader så ikke kunne lade den op?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 17:07
Hej.

Nu er ladekredsløbet i en PC nok IKKE lavet lige som i en Barbermaskine. Men kunne du ikke fortælle os hvilken Barbermaskine der drejer sig om?

Hilsen Carsten.
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 19:07
Selvfølgelig kan man det, det tager bare lidt længere tid Wink
Laderen lader da uanset hvor, eller i hvad batteriet sidder...... 

Bond Cool

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Selvfølgelig kan man det, det tager bare lidt længere tid Wink
Laderen lader da uanset hvor, eller i hvad batteriet sidder...... 

Men en barbermaskine ville jeg ikke være så sikker. Man aner ikke hvor ladekredsløbet sidder.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Selvfølgelig kan man det, det tager bare lidt længere tid Wink
Laderen lader da uanset hvor, eller i hvad batteriet sidder...... 

Hej.

Det kommer helt an på, hvor intelligent laderen er.

Her er et eksempel hvor laderen er helt uintelligent, eller bare en  en lademodstand der begrænser stømmen:
Hvis er opladet batteri har en spænding på 22 Volt helt opladet, har der måske en spænding på 16 Volt 98% afladet.
Hvis du sætter en 6 Volt lader til at oplade, vil der desværre ske det at batteriet langsomt vil aflade endnu mere. Da ladespændingen  (6 Volt) er lavere end batteriets øjeblikkelige spænding som jo er 16 Volt.

Håber det ikke blev for teknisk.

Hilsen Carsten. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 21:47
Men et genopladeligt batteri i en barbermaskine, som tidligere blev ladet op af en 5.9v oplader, vil vel ikke have en spænding på 22v? Det er et 1.2v batteri!

Der er tale om at skifte en 1.5A-oplader ud med f.eks. en 0.5A-oplader. Går det, eller er det virkelig ikke så enkelt?

Maskinen er i øvrigt en Moser ChroMini model 1591Q.


Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 22:10
Hej.

Citat: 'Den nye ChroMini Pro 1591Q kan kun lade i den laderstander, der medfølger. Dette betyder, at
hvis du har en ældre model af ChroMini kan du ikke oplade ChroMini Pro 1591Q i dennes stander.
Gør du alligevel dette, vil du ikke ødelægger maskinen, den vil blot ikke oplade.'


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 13-Juli-2021 kl. 22:11
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 22:46
Carsten, jeg burde have vidst at jeg aldrig skulle have skrevet hvilken maskine det drejer sig om. Det du har fundet er sagen TOTALT uvedkommende. Jeg har lissom standeren ... mangler laderen. Du gjorde det sikkert i bedste mening, så tak, men ... irrelevant.

Så please, lad os nu holde os til spørgsmålet.


Redigeret af jacobe - 13-Juli-2021 kl. 23:08
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 23:05
Hej Jacobe,
sæt du bare den lader til. Den eneste forskel er, at det tager længere tid end med den originale.

Hvis laderen var kraftigere, altså med et højere Amperetal end den originale, kunne det medføre, at batteriet ville bliver overophedet.

Da den du ønsker at anvende lader med 1/3 del A i forhold til den originale, vil den kunne lade, men som skrevet, bruge noget længere tid.

Den lille forskel  på 0,1 Volt har ingen betydning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu