recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny BD afspiller? Atmos lyd hakker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny BD afspiller? Atmos lyd hakker

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 892
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny BD afspiller? Atmos lyd hakker
    Sendt: 24-Februar-2015 kl. 15:40
Jeg oplever, at når jeg afspiller BDs med Atmos lydspor så hakker lyden ved de vildeste scener og hvad kan jeg gøre ved det?

Det skal siges at jeg kun har 2 rigtige Atmos blurays: Transformers og Expendables 3, men ved begge oplever jeg problemet når der er meget action (eksplosioner etc.) på en gang.

Min opsætning er en fattigmands atmos (men det lyder stadig fedt):

Onkyo TX-NR636
Focal Sib2 5.1 højtaler sæt
2 stk. Onkyo SKH-410 atmos højtalere.
Jeg benytter en Dune HD Max som bluray afspiller.
Mit TV er et Samsung 55HU7505.
Der benyttes Supra HDMI kabler mens jeg er usikker på hvilke højtalerkabler jeg har.

Jeg har ladet mig fortælle at det er bluray afspilleren som er problemet da den vist ikke kan håndtere 'Seamless Branching' er det korrekt? Hvilken skal jeg i givet fald købe? Jeg er nemlig ikke interesseret i at investere i en Oppo eller lignende nu da der jo i løbet af et års tid gerne skulle komme 4K afspillere på markedet.

På forhånd tak

.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 17:13
Det var da ellers min overbevisning at alle  BD afspillere ville være kompatible med ATMOS sålænge man streamer til receiveren?

Skipper lyden når scenen skifter eller er det også midt i en scene, som hvis man løb tør for båndgredde/processor kraft?

Spørger mest af nysgerrighed. Ved ikke nok om ATMOS til at kunne hjælpe.

EDIT:

Læs her: http://www.audioholics.com/news/dolby-atmos-old-blu-ray-players

Løsningen ser ud til at være en ny afspiller der understøtter seamless branching, så det er altså ikke alle afspillere der er kompatible.

Redigeret af Trumle - 24-Februar-2015 kl. 19:57
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2006
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 18:57
Du skriver det er i vilde scener det sker. Spiller du meget højt når det sker?
Det kan vel ikke være vibrationer fra subben der går i afspilleren..? Men hvis det kun er på de 2 Atmos-skiver det sker, så er det nok ikke derfor :-)
Ning
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 19:31
@Ning  nej jeg spiller ikke særligt højt og det er som om at det kun er i scener hvor der 'kommer lidt ekstra' på lydsporet ved atmos altså fx at en helikopter flyver henover hovedet på dig.

@Trumle, ja det er som om den løber tør for båndbredde og jeg har også læst artiklen fra audioholics, derfor spørger jeg også til om det kan være mangel på 'seamless branching' der rammer mig og i givet fald hvilken billig afspiller skal jeg købe der understøtter seamless branching?  Jeg vil nemlig ikke investere i en highend afspiller lige nu da 4K afspillererne snart kommer
< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 20:09
Det er da et rigtig godt spørgsmål. Man kan ikke umiddelbart se i specifikationerne hos f.eks denon eller sony om seamless branching er understøttet eller ej. De skriver heller ikke noget om ATMOS. Du kan nok ikke gøre andet end et købe en ny afspiller hos en forhandler der har 100% returret og så prøve om det virker. Lidt lamt, men jeg ikke se hvad ellers du kan gøre. Du kan jo ikke vide om det er afspilleren eller receiveren der har problemer. Artiklen peger på afspilleren, så der ville jeg lægge mine penge.

EDIT: Der står jo heller ingen steder at det skal være en dyr afspiller. Mon ikke at man kan gå ud fra at de nyeste modeller, dyre som billige, overholder de seneste standarder så de kan bitstreame Atmos uden bøvl. Det ville jeg nok satse på.

Redigeret af Trumle - 24-Februar-2015 kl. 20:30
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 20:29
Tror ikke, at det er problemet. Seamless Branching bruges ikke på alle film ( dvd og bluray ), og har så vidt jeg ved intet med lyd at gøre. Det bruges hvis en disk indeholder flere versioner af en film, hvor man inden start som eksempel vælger extended version. De to versioner af filmen er stort set ens, med undtagelse af den extended del ( som måske gør et kapitel x antal minutter længere ), denne del indsætter afspilleren uden pause ( seamless ). Med andre ord, kan filmen vises i forskellige versioner ( hvis de forefindes på disken ), uden at man kan se disse forskellige skift.
Og for at opleve problemer med Seamless Branching, skal der som udgangspunkt være mere end en version af filmen på disken.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 20:32
Det står eller meget klart, i den artikel jeg linkede til, at seamless branching skal være understøttet for at Atmos virker. Det er muligt at det ikke er rigtigt, men det er hvad jeg har at holde mig til.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Det står eller meget klart, i den artikel jeg linkede til, at seamless branching skal være understøttet for at Atmos virker. Det er muligt at det ikke er rigtigt, men det er hvad jeg har at holde mig til.

Det kan du have ret i, det ser ud til, at man med Atmos bruger Seamless Branching til at mixe lydsporet ( hvor Atmos detaljer kommer i "lydbilledet" ).
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det kan du have ret i, det ser ud til, at man med Atmos bruger Seamless Branching til at mixe lydsporet ( hvor Atmos detaljer kommer i "lydbilledet" ).

Kan jeg antage at alle nyere BD afspillere understøtter 'seamless branching' ?  Min Dune HD Max er jo sådan en ældre russer ting.....

< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
.
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 21:57
seamless branching bruges på mange BD film, det blev især populær hos udgivelseselskaberne da disse her BD light afspiller kom på markedet da nogle af dem har store problemer når der skiftes fil i afspilningen
seamless branching styres af Java delen i afspilleren og hvis du ikke ser et hak i billedet når lyden hakker tror jeg ikke det skyldes seamless branching
men ja det er måske din Dune afspiller der udgør problemet, du kender ikke en der har en afspiller du lige kan låne og teste med
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 14:42
Update:   Jeg har lånt en Sony BDP S7200 og her er der absolut ingen problemer.  Så det tyder på at en nyere afspiller er svaret.  

.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Kan jeg antage at alle nyere BD afspillere understøtter 'seamless branching' ?  Min Dune HD Max er jo sådan en ældre russer ting.....

DUNE HD MAX har altid været dårlig til seamless branching, derfor har jeg også købt en ekstra afspiller. Jeg har oplevet flere film som den ikke kunne afspille uden at hakke eller helt fryse. Umiddelbart kan jeg komme i tanke om Alien, som jo netop indehold bio et bio-cut og et directors cut på samme disk.

Det giver meget godt mening at ATMOS mixes på, ved hjælp af seamless branching. Så køb dig en billig ekstra afspiller. Jeg gav 500,- for min Philips og den gør det godt, eneste anke er at den er lidt sløv ved opstart. Men det er DUNE HD MAX jo også, så det har du vendet dig til ;-) 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu