Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
THIS77
Bruger
Oprettet: 21-Oktober-2010
Sted: Fredericia - DK
Status: Offline
Point: 77
|
Emne: Ny Blu-ray afspiller til CD'er? Sendt: 22-Marts-2011 kl. 19:10 |
Hej gutter jeg er lidt i tvivl mht. afspilning af CDer på blu-ray afspiller. Jeg har en SONY BDP-S360 som jeg kører coaxialt over i min NAD T163 surround-forforstærker, hvor der jo sidder fremragende DACs i 24bit/192khz osv. min sony bdp-s360 har kun 96khz inde i menuen/opsætningen... er det korrekt? synes ellers man kan læse nogle steder at det er 192khz? hvor meget har dette at sige - det er jo stadig 24 bit. Jeg havde bedre lyd med min forrige bd, NAD T557 synes jeg. Det var mere skarpt på en eller anden måde, og den havde også 192khz opløsning. Har I evt. forslag til en god afspiller til CDer? Har læst noget om at blu-ray afspillere slet ikke er så tossede til det, da de upsampler - ligesom med DVD på en BD-afspiller - det ser jo også bedre ud :-) Mit TV er et SONY, og da er det smart at afspilleren også er SONY, så de snakker godt sammen i Theater-mode og filmene kører perfekt og ser drøngodt ud :-) /hygge
|
 |
mfhansen82
Super bruger
Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Point: 460
|
Sendt: 22-Marts-2011 kl. 19:33 |
På en cd er det i grunden ret ligegyldig, da en cd max kan opløses i 44 kHz. Og hvis du benytter digitalt signalføring, så går du uden om bluray'ens interne DAC og så får anlægget den digitale strøm som den aflæses fra disken. S360 kan desværre ikke afspille SACD, som jo har et væsentlig højere dynamikområde. Der ville det være relevant. Men igen, sålænge du sender signalet digitalt, benytter du receiverens DAC og ikke bluray'ens. Et godt forslag til en CD-afspiller. Hvis den gerne må koste lidt og det skal være Sony, så vil en maskine som Hothers (Sony SCD-XA5400ES). Min egen er en CDP-XB920 QS, som er ganske udemærket, men udgået for længst. 
Redigeret af mfhansen82 - 22-Marts-2011 kl. 19:35
|
Mvh Michael Hansen
Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS ------------------------ Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
|
 |
THIS77
Bruger
|
Sendt: 22-Marts-2011 kl. 21:17 |
Hej Michael Tak for svar - ja hvis en CD max er 44 khz - så kan det jo fint sendes med 96khz af min afspiller og så videre op til 192khz i min recievers DAC.
|
 |
mfhansen82
Super bruger
|
Sendt: 22-Marts-2011 kl. 21:38 |
THIS77 skrev:
Hej MichaelTak for svar - ja hvis en CD max er 44 khz - så kan det jo fint sendes med 96khz af min afspiller og så videre op til 192khz i min recievers DAC. |
Jeg tror du misforstod mig. Dynamikområdet kommer fra cd'en som 44 kHz, sendes digitalt fra bluray'en til anlægget som 44 kHz og konverteres i receiverens D/A converter som 44 kHz lyd. Mig bekendt foretages der ingen opskalering og selv hvis der gjorde, ville du formodentlig ikke få noget ud af det, da indgangssignalet vil være på 44 kHz. Det du henviser til er at bluray'en maksimalt kan afkode et 192kHz signal ved 24 bit informationsdybde. En SACD er så hut jeg visker oppe på 96 kHz, men det må du ikke hænge mig op på.
|
Mvh Michael Hansen
Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS ------------------------ Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
|
 |
THIS77
Bruger
|
Sendt: 22-Marts-2011 kl. 21:59 |
Ah ja ok - ja så har der nok været noget psykoakustik som har spillet mig et puds. Placebo-effekt når man får noget andet/nyt hifi gear. jamen så tuller jeg lykkeligt videre med min SONY og er det klogere :-) tak for tips. ps. jeg havde en Audiolab 8000AV før - den var også god - men kan bedre lide poweren samt den varmere lyd fra NAD T163. Kører det med en AMC 25100 poweramp. Det rykker ret godt med nogle Revel F12 HT'er :-)
|
 |
mfhansen82
Super bruger
|
Sendt: 22-Marts-2011 kl. 22:07 |
THIS77 skrev:
Ah ja ok - ja så har der nok været noget psykoakustik som har spillet mig et puds. Placebo-effekt når man får noget andet/nyt hifi gear. jamen så tuller jeg lykkeligt videre med min SONY og er det klogere :-) tak for tips. ps. jeg havde en Audiolab 8000AV før - den var også god - men kan bedre lide poweren samt den varmere lyd fra NAD T163. Kører det med en AMC 25100 poweramp. Det rykker ret godt med nogle Revel F12 HT'er :-) |
Grunden til at jeg foresår en dedikeret cd-afspiller af en vis kvalitet (eller en extern DAC) er at selvom en cd afspillet i din bluray afkodes med det samme dynamikområde, som i en dedikeret cd-afspiler, så er kvaliteten af D/A converteren i enheden ikke det samme. D/A converteren i min cdp-xb920qs kan man forestille sig er bedre til at konvertere fra digitalt til analog end i bluray'en bdp-s360 (som jeg også selv har). Derfor kan man opnå et kvalitetsløft ved D/A converteren. Men eftersom du sender signalet digitalt og du nævner at din receiver skulle have en god D/A converter, så er der nok ikke noget at hente i en dedikeret cd-afspiller. Men med en SACD kan du købe skiver med større dynamikområde og af denne vej opnå en mere dynamisk og lækker lyd.
|
Mvh Michael Hansen
|
 |
THIS77
Bruger
|
Sendt: 22-Marts-2011 kl. 22:40 |
Super - takker :)
|
 |
Mr. Claude
Guld medlem
Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1130
|
Sendt: 22-Marts-2011 kl. 23:56 |
I snakker som om det er D/A konverteren der står for lyden og det er det ikke. Det er den lyddel der kommer EFTER den, der bestemmer det. Konverteren skal jo "bare" konvertere det digitale signal om til et analog signal, den efterfølgende lyddel så skal få til at lyde godt. Kig ned i en billig og dyr cd afspiller, og følg ledningen fra phono stikkene og baglæns ind i maskinen, så ser man tydelig forskellen på lyddelens størrelse, komponenternes antal og kvalitet
|
 |
THIS77
Bruger
|
Sendt: 23-Marts-2011 kl. 08:08 |
En god transporter som man siger er vel også vigtigt - Er I sikker på der ikke kan være forskel på lyd fra en CD DVD eller BD afspiller når man kører digitalt?
|
 |