recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny computer, dele eller samlet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny computer, dele eller samlet?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Hvad  bygger du på at den pågældende ALDI pc  til 3000 IKKE kan køre D3 ??

Skriver jeg noget om D3?

Min erfaring med Medion computerne er at dem til "i omegnen af 3000 kroner" er fine all-round computere, som ikke nødvendigvis kan trække spil i fuld opløsning, slet ikke de spil der kommer om 2-3 år.

Dem til et par tusinde mere er som regel anderledes opbygget og har mere "krudt" at gøre godt med.

Sidder selv med en 2 år gammel "5000 kroners Medion", knægten har en 3 år gammel "3000 kroners" og jeg købte i sommers en "3000 kroners" til min svigermor.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Der er forresten en test af ALDI PC'en her

AOD finder aldrig noget negativt. computerbild.de er derimod ærlige og nævner også de negative ting.

Klaus
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af gensplejs gensplejs skrev:

Jeg ville personligt holde mig laaaangt væk fra ALDI og lignende.

Hvorfor?

Har du prøvet nogle af deres computere?

Klaus
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 17:40
Fordelen ved at købe en færdigsamlet (mærkevare) pc er at komponenterne typisk spiller sammen og at prisen generelt er lavere, da maskinerne produceres i store mængder (hundredetusindevis og mere af en given konfiguration).

Fordelen ved selvbyg er at man kan vælge bedre komponenter og skræddersy maskinen. Til gengæld bliver den altid dyrere og man skal være lidt obs på evt. kompatibilitetsproblemer.

Jeg vil medgive, at maskinen fra Topdata, der vil egentlig kan kaldes "selvbyg+", lyder OK. Desværre er beskrivelsen af komponenterne ganske manglende. F.eks. er det interessant at vide, hvilket motherboard der er tale om. P.t. har ASUS f.eks. 30 forskellige modeller baseret på H61 chipsettet listet. H61 er for øvrigt det nok mindst interessante brugbare chipset lige p.t.

En anden mangel er ved angivelsen af RAM. Der er 8GB i, men hvor hurtig og i hvilken konfiguration. Er det 2x 4GB (det optimale)? Eller 4x 2GB (knap så optimal)? Eller måske ligefrem 1x 8GB (nærmest ubrugeligt)?

Der er flere mangelfulde oplysninger, men sidste "store" vedrører strømforsyningen. Selvom man næsten ikke længere kan købe komplet ubrugelige strømforsyninger, så er det alligevel en komponent, som de fleste sparer på. Hvis du kigger på analogien mellem et menneske og en pc, så vil motherboardet være nervesystemet (plus det løse), CPU og RAM vil svare til hjerne og strømforsyningen overtager hjertets rolle. Hvem har lyst til at spare på hjertet?

Anyway, hvis man kunne hale lidt mere info ud af Topdata omkr. de komponenter de anvender, så kunne man måske bedre argumentere for deres maskiner.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
gensplejs Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2008
Sted: Denmark
Point: 558
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gensplejs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvorfor?

Har du prøvet nogle af deres computere?

Klaus

Prøv at læse resten af linien. For det besvare fint dit spørgsmål.

Jeg ville personligt holde mig laaaangt væk fra ALDI og lignende. Men jeg er nok også lidt en snob hvad det angår.

Men vi kan da godt modificere det til mega snob hvis det er bedre :-)

Prøv at forklare i diverse andre fora på recorder at fede pana plasma skærme er alt for dyre sammenlignet med et medion tv fra ALDI, eller at et mini anlæg fra ALDI giver udemærket value for money.
Det er ikke forkert at ALDI har produkter som giver god value for money. Men de produkter de har er bare helt uden relevans for en enthusiast og derfor vil jeg personligt holde mig meget meget langt fra dem.

Min skærm alene har kostet mig 7500.
kabinet+strømforsyning+køling+mus+tastatur ligger også alene over prisen på de omtalte aldi maskiner. Så mangler jeg bare at købe rent faktisk at købe selve computeren hehehe.

Hvis vi ser bort fra mine personlige preferencer så er har jeg faktisk prøvet mange ALDI maskiner. Fejlsøgt på dem osv osv... suk jeg hader at være nørd .
Grunden til at jeg ikke vil anbefaler andre at købe i ALDI er ganske simpel. De ansatte hos ALDI ved om muligt mindre om produkterne end ansatte i el-mutanten og jeg har mange gange hørt om problemer med support/reklamationer osv.
Desuden giver ALDI ikke markant bedre value for money end de maskiner man kan købe hos diverse internet forhandlere.

Jeg ville sådan set også fraråde folk at samle selv med mindre de har masser af penge på lommen og alternativt udstyr til test. Samle selv er sjovt lige til man har en defekt del og så skal til at fejlsøge om det er ram, cpu eller bundkort der er ged i. Reklamationer kan pludselig blive meget dyre hvis man ikke ved hvilken del der er kaput og skal ha forhandlerens værksted til at fejlsøge først.
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brianigenigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Skriver jeg noget om D3?

Nej, sorry, læste spørgsmålet  fra personen der startede denne tråd at han ville spille D3, men han vil KUN spille WOW, og det kræver da væselig mindre end D3

OG den til 3000 kan med LETHED kører WOW

Ladiesman skriver intet om at han ville kører mere krævende spil i fremtiden ;)
Til top
gensplejs Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2008
Point: 558
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gensplejs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Fordelen ved at købe en færdigsamlet (mærkevare) pc er at komponenterne typisk spiller sammen og at prisen generelt er lavere, da maskinerne produceres i store mængder (hundredetusindevis og mere af en given konfiguration).

Fordelen ved selvbyg er at man kan vælge bedre komponenter og skræddersy maskinen. Til gengæld bliver den altid dyrere og man skal være lidt obs på evt. kompatibilitetsproblemer.

Jeg vil medgive, at maskinen fra Topdata, der vil egentlig kan kaldes "selvbyg+", lyder OK. Desværre er beskrivelsen af komponenterne ganske manglende. F.eks. er det interessant at vide, hvilket motherboard der er tale om. P.t. har ASUS f.eks. 30 forskellige modeller baseret på H61 chipsettet listet. H61 er for øvrigt det nok mindst interessante brugbare chipset lige p.t.

En anden mangel er ved angivelsen af RAM. Der er 8GB i, men hvor hurtig og i hvilken konfiguration. Er det 2x 4GB (det optimale)? Eller 4x 2GB (knap så optimal)? Eller måske ligefrem 1x 8GB (nærmest ubrugeligt)?

Der er flere mangelfulde oplysninger, men sidste "store" vedrører strømforsyningen. Selvom man næsten ikke længere kan købe komplet ubrugelige strømforsyninger, så er det alligevel en komponent, som de fleste sparer på. Hvis du kigger på analogien mellem et menneske og en pc, så vil motherboardet være nervesystemet (plus det løse), CPU og RAM vil svare til hjerne og strømforsyningen overtager hjertets rolle. Hvem har lyst til at spare på hjertet?

Anyway, hvis man kunne hale lidt mere info ud af Topdata omkr. de komponenter de anvender, så kunne man måske bedre argumentere for deres maskiner.

Enig i at der er lidt for lidt info hos topdata.
Min anbefaling af 5k maskinen går primært på processoren, grafikkort og ram mængde. Især grafikkortet da den jo primært er til gaming.
Jeg har ikke ved hurtigt (2 min tjek) hos proshop og el-elefanten ikke fundet maskiner under 5k med bedre grafikkort.

Valg af bundkort betyder meget for mig men jeg syntes ikke det er så vigtigt hvis man ikke vil overclocke eller opgardere senere.

Hvad ram angår er det klart at 1x8gb ville være skidt.
Men hvorfor skulle de gøre det? Så vidt jeg kan gennemskue er et 8gb modul ikke markant billigere end 2x 4gb moduler.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 23:21

Grunden til at jeg ikke vil anbefaler andre at købe i ALDI er ganske simpel. De ansatte hos ALDI ved om muligt mindre om produkterne end ansatte i el-mutanten og jeg har mange gange hørt om problemer med support/reklamationer osv.

De ansatte skal ikke vide noget, sådan er det at handle i ALDI, til gengæld ved supporten en masse. De gange jeg har haft brug for dem har der ikke været noget at sætte en finger på. En computer jeg havde inde til reparation af blæser på grafikkort fik sågar ny front på kabinettet, blot fordi Medion navnet var faldet af.

Klaus
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2814
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2012 kl. 10:02
Klart bedst at samle den selv, altid rart at have fuld kontrol med hvilke dele der kommer i ens PC. Du sparer muligvis ikke noget økonomisk, men får typisk et langt bedre slutresultat.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1474
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2012 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Klart bedst at samle den selv, altid rart at have fuld kontrol med hvilke dele der kommer i ens PC. Du sparer muligvis ikke noget økonomisk, men får typisk et langt bedre slutresultat.

Kun hvis du har erfaring med det, og har lyst til at bruge en masse tid på, at sætte dig ind i det...

Redigeret af Supergris - 02-Oktober-2012 kl. 12:49
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2012 kl. 15:53
Jeg har snakket med TopData og det hardware de smider i computeren, som jeg har set på er flg.:

Bundkort: ASUS P8H61-MX R.2.0
RAM: Kingston HYPER-X 1600MHZ (man kan selv bestemme om man vil have 2x 4GB eller 1x 8GB)
PSU: 700W fra tyske Intertech med 2x 12V linier

Jeg har lige bestilt den og glæder mig til at prøve den  

Redigeret af ladiesman217 - 02-Oktober-2012 kl. 16:27
          
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2012 kl. 20:04
Lyder som en fornuftig maskine de har i topdata.

Et andet godt sted at købe stationære (og bærbare) er hos mm-vision.dk. Der selv samler deres Vision pc'er på eget værksted.
Man kan delvist selv konfigurere sin Pc. De bruger kun kvalitets hardware og det er muligt at ringe el. maile om yderligere ønsker.
MM-Visiom.dk yder en superservice og har desuden 2 års fuld garanti. Har selv været den glade ejer af deres Vision Monster i ca. ½ år med tilvalg af SSD som systemdisk. Wauw hvor den bare spiller derudaf.
Endnu mere efter jeg opgraderede fra 8gb ->16gb ram.

Nå  men - pøj pøj med den. Thumbs Up
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu