Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
michael9000
Guld medlem
Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
|
Sendt: 05-Januar-2011 kl. 23:45 |
Jeg vil sige at de forslag der er kommet ser fornuftige ud.
En SSD til system-disk skal albolut ikke undervurderes; det er ikke kun boot-tiden der forbedres, men også (næsten) alt det man venter på NÅR windows og programmet er åbnet, og der klikkes på et eller andet.
|
 |
bjrn_dk
Bruger
Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Point: 199
|
Sendt: 06-Januar-2011 kl. 18:51 |
zulfo skrev:
Hvad grafikkortet angår, så skal man lige overveje Radeon kortet. Det er muligt at det leverer lige et par frames mindre, men det er meget interessant med multiskærmsopsætninger, og så understøtter det jo faktisk den 3D som fladskærmsproducenterne laver idag, så du ville kunne afspille 3D uden at skulle have specielle briller, hvis du allerede har et fladskærmstv med 3D - det var derfor jeg valgte et Radeon...
|
AMDs kort har helt sikkert også været inde i billedet til overvejelse, men ud fra kedvs behov har jeg prioriteret gaming-performance, og når det kommer til gaming-performance, så handler det om at vælge kort der leverer den pedste performance (uafhængigt af om det producenten er AMD/Nvidia), ved mindst støj og bedste stabilitet. Stabiliteten vurderer jeg at være ligelig blandt AMD og Nvidia (jeg har sågar selv et AMD kort i min maskine som jeg er yderst tilfreds over), men i prisklassen omkring 2.700kr vinder Nvidias GTX 570 simpelthen på begge punkter. Men du har helt ret i at der er features hos både AMD og Nvidia som også kan være meget interessante, som en evt. bruger kan forholde sig til om er relevant for ham. Lad os liste de vigtigste op: AMD har Eyefinity som gør det muligt at have optil 4 uafhængige display-outputs, hvor Nvidia kun har mulighed for 2 uafhængige display-outputs. Nvidia har deres 3D Vision der har været på banen et stykke tid, som begynder at blive en mere og mere etableret del af de nyere spil, teknologien kræver dog en specifikt kompatibelt skærm og ligeledes en specifik type 3D-briller, men da teknologien har været her et godt stykke tid efterhånden, findes der mange skærme der understøtter Nvidias 3D-teknologi (faktisk har alle 3D-skærme man har set indtil videre, været netop til Nvidias 3D Vision). Nu er AMD dog endelig kommet med på vognen med deres HD3D, som udmærker sig vid netop ikke at være låst til specifikke briller eller skærme, men i stedet benytter HDMI 1.4, og som du nævner kan tilsluttes uden problemer til dit 3D TV. Dog er det meget småt med kompatible PC-skærme til HD3D endnu, og jeg mener kun at det er Viewsonic som har en enkelt model ude pt som har et sæt briller med ledning. Hvis nogen af ovennævnte AMD-features skulle trække meget, kan man derfor skifte over til et HD6970 og "sælge" et par FPS (i de eksempler jeg har set på har der været ~5FPS til forskel i BF:BC2 til GTX 570s fordel), og få AMD-features i stedet. I praksis vil de 5FPS jo ikke nødvendigvis betyde det store, medmindre man strengt går efter at få mest for pengene.
Brixen skrev:
Hvad så med en hybriddisk? Der er 4 GB SSD, som disken selv lægger det mest benyttede på. En 250 GB koster ca. 800 kr. - eller der er måske ikke noget vundet ved en hybriddisk alligevel?
|
Det er rigtigt at man kan få nogle 2.5" hybriddiske (de fås endda nu i 750Gb til små 800kr), som klart er et fantastisk spændende og innovativt produkt, men det er stadig en harddisk (som bare har 4Gb flash ram til at øge ydelsen lidt), og hvis man skruer forventningerne højere op end det bliver man desværre skuffet, for en SSD bliver det desværre aldrig. Og selve harddisken i den 2.5" hybriddisk kan slet ikke følge med den 3.5" SpinPoint F3 valgt i setup'et. Blandt andre 2.5" diske er hybriddisken dog virkelig forrest i feltet, og måske her mest interessant.
michael9000 skrev:
En SSD til system-disk skal albolut ikke undervurderes; det er ikke kun
boot-tiden der forbedres, men også (næsten) alt det man venter på NÅR
windows og programmet er åbnet, og der klikkes på et eller andet.
| Ydelsen fra en SSD skal bestemt ikke undervurderes, det er et meget spændende produkt, men set i forhold til prisen på SSDer i øjeblikket (ca. 1.600kr for et drev på 120Gb) giver det simpelthen ikke nogen mening at prioritere en så dyr komponent i et mid-range-system, hvor ydelsen per krone, back-for-the-buck om du vil, kan lægges meget meget bedre i et system som skal opfylde kedvs behov. Så for at summere op, så ender en SSD i den kasse der hedder "spændende ting at opgradere til over tid, men som ikke nødvendigvis er et must fra start", og ikke i den kasse der hedder "gode ting at basere dit system på, hvor du er garanteret meget ydelse for dine penge". Men når man ser på det setup jeg har sat sammen tidligere er der jo ingen tvivl om at mulighederne for fremtidige opgraderinger peget i retning af en SSD eller et CrossFire-setup af 2 grafikkort (yderligere ét), og her kunne det sagtens være en SSD som er mest gunstig til den tid - dog igen alt i forhold til kedvs behov på det tidspunkt.
Men hvad siger kedv selv? Har du nogen kommentarer eller meninger om ovenstående, som evt. kan føre til små justeringer, eller lyder det fint?
Redigeret af bjrn_dk - 06-Januar-2011 kl. 18:56
|
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
|
 |
kedv
Ny bruger
Oprettet: 14-December-2010
Sted: dk
Point: 9
|
Sendt: 06-Januar-2011 kl. 20:47 |
jeg syns det system som bjrn_dk har sammensat ser godt ud.hvad angår SSD så venter jeg nok. Hvad grafikkortet angår så bliver det nok nvidia
det har vadet en stor hjælp så tak!!!!!!
jeg går i tænke box og vent på det nye chipset kommer og ser hvad det gør for prisen..
|
 |
kedv
Ny bruger
Oprettet: 14-December-2010
Sted: dk
Point: 9
|
Sendt: 09-Januar-2011 kl. 22:35 |
Hvad ville det gøre hvis jeg finner 1000,- mere til den pc
|
 |
bjrn_dk
Bruger
|
Sendt: 12-Januar-2011 kl. 14:15 |
kedv skrev:
Hvad ville det gøre hvis jeg finner 1000,- mere til den pc |
Det er lidt hypotetisk at overveje nu, eftersom det ikke er nemt at sige hvor meget priserne vil rykke sig i ugerne efter lanceringen af de nye processorer på det danske marked, som er lige på trapperne. Men umiddelbart har du i det nævnte setup, hvad der dækker dit behov nu og lidt ekstra, så i det setup ville man kunne presse en SSD ind mod et lidt mindre grafikkort, eller man kunne lægge pengene i et setup af 2 grafikkort, eller blot et endnu bedre grafikkort. Så lad os vente lidt og se på det senere - måske kan det vise sig at være smart at lægge 1000kr ekstra, måske ikke. Men som du ser ved nuværende setup er det ikke strengt nødvendigt.
Redigeret af bjrn_dk - 12-Januar-2011 kl. 14:16
|
|
 |
Notfast
Guld medlem
Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
|
Sendt: 12-Januar-2011 kl. 14:37 |
kedv skrev:
Hvad ville det gøre hvis jeg finner 1000,- mere til den pc |
Det ville være dumt....
Din spille oplevelse ville ikke blive så meget bedre af den grund.
|
.....
|
 |
bjrn_dk
Bruger
|
Sendt: 13-Januar-2011 kl. 16:58 |
Så er det hele så småt begyndt at dumpe ind på det danske marked. Der er en sandsynlighed for at vi ser tendenser til overpriser de næste par uger grundet den store efterspørgsel, indtil udbuddet kan følge med. Herefter kommer der forhåbentlig nogle attraktive priser.
|
|
 |
TommyF
Guld medlem
Oprettet: 26-December-2003
Sted: Brøndby
Point: 625
|
Sendt: 24-Januar-2011 kl. 11:41 |
Spændende tråd,, er lidt lyftig når man som mig ikke har bygget en PC siden Pentium tiden.. HAr et spørgsmål til denne tråd,, jeg laver astronomi foto og det kræver billed behandling og stackning af store FITS filer, måske 200 stk, så jeg er ude efter arbejdskraft, ville denne billige I5 i har her være ok, eller skal jeg vente på den nye Sandy med indbygget HD, jeg har ikke brugt for en spil PC, men lidt HD kvalitet på skærmen vil da være ok....
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
|
Sendt: 24-Januar-2011 kl. 19:28 |
Det kommer helt og holdent an på om dit program du anvender supporterer multithreading - altså muigheden for at splitte arbejdsprocesserne op på flere kerner - dette er noget der skal være specifikt programmeret ind i applikationen. Men uanset hvad - så ville jeg klart vente på sandybridge (som egentlig er på lager nu i en del varianter af både bundkort og cpu'er) MEN en core i5 SB udgave - den er per automatik 4-kerne og den performer fortræffeligt. Så det er bare at gå ombord nu!
|
 |
TommyF
Guld medlem
|
Sendt: 24-Januar-2011 kl. 22:14 |
Nogle gør og andre ikke, har meget brug for ram og proc kraft, gerne i 64bit, men jeg kan fint vente på Sandy :-)
|
 |
bjrn_dk
Bruger
|
Sendt: 27-Januar-2011 kl. 13:52 |
TommyF skrev:
Spændende tråd,, er lidt lyftig når man som mig ikke har bygget en PC siden Pentium tiden.. HAr et spørgsmål til denne tråd,, jeg laver astronomi foto og det kræver billed behandling og stackning af store FITS filer, måske 200 stk, så jeg er ude efter arbejdskraft, ville denne billige I5 i har her være ok, eller skal jeg vente på den nye Sandy med indbygget HD, jeg har ikke brugt for en spil PC, men lidt HD kvalitet på skærmen vil da være ok....
|
De nye Sandy Bridge i5-modeller har vist rigtig gode takter i Photoshop (som jeg går ud fra er det du bruger?). Som sådan kan du allerede nu få nogle i5-modeller med indbygget grafikdel, men grundet førnævnte ville det være tosset ikke at sigte efter en Sandby Bridge-baseret i5-model, især når prisen er lig eller lidt lavere end de tidligere i5-modeller. Nu ved jeg ikke om dit arbejde med billedbehandling indbefatter 3D-billedarbejde, men i så fald burde du kigge på et dedikeret grafikkort, men ellers skulle du være fint kørende ved at lægge dine penge på en god i5-CPU (eventuelt i5-2500K som har en lidt bedre grafikdel end de øvrige modeller), og en god mængde ram, måske 8Gb, men 4Gb vil sikkert også gøre det. Når du vil udnytte den integrerede grafikdel i i5'eren skal du dog være opmærksom at du i stedet skal have et bundkort der baserer sig på H67-chipsettet, og IKKE P67!
|
|
 |
TommyF
Guld medlem
|
Sendt: 27-Januar-2011 kl. 17:20 |
Tak igen, jeg har beslutte at vente til Sandyen kommer, bruger Elements til lidt efterbehandling, Maxim bruges til at stacke og grov behandle RAW grafik filer, som jo fylder rigtigt godt i rammen, RAWS fylder lige fra 3mb pr billede for de mindste og til 22mb for de største, og de kan let være 30-50 af hver farve Luminans Red-Green-Blue, så regnekraft og især RAM er fint, 3D games bruger jeg ikke mere tid på som i mine yngre dage.
|
 |