|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
stefanb ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 452 |
![]() Sendt: 08-Juli-2008 kl. 18:07 |
Hej.. Min cpu køler er begyndt at skabe sig i min HTPC. Det er en core 2 duo E6750 boxed jeg har i maskinen. Så er mit spørgsmål om der er nogen anbefalinger til en ny køler der passer dertil? Den skal selvfølgelig være så støjsvag som muligt og heller ikke koste en formue. Og kan man ikke få en som ligesom den gamle, som kan køre op og ned i omdrejninger alt efter behov? Jeg har kigget på nogle, men synes det er lidt af en jungle at komme ud i. Og det bedste bud jeg lige kunne finde til rimelige penge var en som larmede 12DB. Er der nogen der har en ide om om det er meget eller lidt? PS. Der er masser af plads til en stor en... |
|
![]() |
|
Benu ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 812 |
![]() |
12 DB er meget lidt, du skal virkelig meget tæt på for at høre den. Hvis der var plads som du jo har ville jeg nok gå efter noget lignende en Scythe Ninja PLUS SCNJ-1100P Rev. B http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=245680&se archArea=&Soegeord= der står godtnok 20,9 DB er stadig ikke specielt meget og kan flytte meget luft med sine 120 MM vinger - hvad er rimelig penge?? |
|
Den Ben
|
|
![]() |
|
stefanb ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 452 |
![]() |
jeg vil sige 200-300kr. Men skal der mere til for at blive lydløs så må jeg jo jo punge ud Hvad så med sådan en blæser der? Kan den så finde ud af at justere omdrejningerne efter behov? Og er det noget internt i blæseren eller afhænger omdrejningerne af cpuens temp så det er bundkortet der justerer spændingen? |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Se her for en liste med de bedst CPU kølere. Nogle kølere kan fungere uden en blæser, hvis der er et fornuftig airflow i dit kabinet. Det vil som regel kræve case fans (kabinetblæsere). Motherboardet vil normalt regulere volt til blæseren på køleren, således at den kører mere når CPUen bliver varmere. Når du siger "lydløs" skal du være opmærksom på at der er anden kilde til støj end blæsere. Du får meget svært ved at finde en harddisk som larmer mindre end 20 dBA. Solid State Disks er måske fremtiden, men i øjeblikket er de temmelig dyre (lad os sige 50-100 kr per GB). Redigeret af JesperLund - 08-Juli-2008 kl. 23:50 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
![]() |
Købte denne http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=201468&am p;am p;searchArea=&Soegeord= Men omdrejningerne reguleres ikke automatisk, men der følger sådan en med hvorpå man kan justere omdrejningerne. Og jeg er gået fra en cpu temp. på 49gr til 42gr på fuld cpu load. Og det er med laveste omdrejninger på blæseren ca. 1000omdr. Og den kan knap høres. Men har jo så fundet ud af at det ikke kun var cpu køleren der larmede nu hvor den ikke gør det længere. Strømforsyningen er også begyndt at kunne høres selvom det skulle være en ultra silent med 120mm mølle i. Men nu er det da acceptabelt Harddisken lægger man kun mærke til når den arbejder på fuld knald. Ellers høres den næsten ikke. Det er Samsung spinpoint et eller andet.. Men tak for hjælpen Redigeret af stefanb - 11-Juli-2008 kl. 19:32 |
|
![]() |
|
cloudy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 03-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 359 |
![]() |
Til at justere blæser omdrejninger er speedfan både gratis og effektivt...den kan styre flere blæsere, og man kan knytte temperatur intervaller til den enkelte blæser.
|
|
![]() |
|
![]() |
Kender det godt og har prøvet det.. Men tror at det har noget at gøre med at blæseren også skal understøtte det. Den blæser jeg har taget af og som selv kunne regulere var med 4 ledninger. Den nye jeg har købt er kun med 3. Plus, minus og så en der giver signal om omdrejningsantal. Men er ikke sikker. |
|
![]() |
|
cloudy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 03-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 359 |
![]() |
Speedfan kan godt regulere 3-bens blæsere. Man skal huske at sætte PWM mode...
Configuration->Advanced->chip(IT8718F)->PWM 1 Mode IT8718F står der for chippen på mit bundkort. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |