|
Ny CPU til HTPC |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
brixis ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-Maj-2009 Status: Offline Point: 78 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 24-September-2012 kl. 08:48 |
Hejsa. Jeg skal bruge mig en ny CPU til mit Mediacenter, i
det jeg bruger mediacenteret til at streame tv "ud af huset"
(software: DVBViewer RS, win 7-32 bit) skal det være en CPU der kan klar at
"transcode" (tror jeg det hedder) HD kanaler. På nuværne tidspunkt sidder der en AMD 4850e i
mediacenteret, den funger fint men kan ikke klar de HD kanaler. Bundkortet er et Gigabyte GA-MA78GM-S2H rev. 2.1. http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2926#ov Spørgsmål 1. Hvilken CPU ville i anbefale? Spørgsmål 2. Når der F.eks. står en CPU bruger 140W er det så
konstant, eller kun når den arbejder? Spørgsmål 3. Kan man vinde
noget "kraft" ved at installer win 7 64 bit og smide lidt mere ram i?
Har 4Gb på nuværende
tidspunkt. Redigeret af brixis - 24-September-2012 kl. 09:50 |
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
140w er teoretisk hvad den max vil ligge på i idle. Så det er ikke konstant. Fx min ældre i7 920 er opgivet til tdp 130w, men ligger i snit på 112w.
Nu har du et AMD setup, det de er blevet sat meget tilbage på er strømforbrug kontra ydelse i forhold til Intel. Det du henter ved at gå til fx win7 64bit, er fuld understøttelse af dine ram, da dit grafikkort også må bruge nogle ram. Men ekstra ydelse tror jeg ikke. Den her æder din nuværende cpu til morgenmad både på ydelse, men også på strømforbrug. http://www.edbpriser.dk/processor/phenom-ii-x4-965-6-mb-amd-processor-in-a-box-pib-cooler-fansink-id-672153.aspx (alle anbefaler at skifte standart køleren på den, da den larmer). Det som du nok nærmere skal gøre op med dig selv er, hvad passer bedst til dit forbrug? Hvis den er tændt 24/7 eller bare mange timer i døgnet, ville jeg nok anbefale dig ofre flere penge og gå efter et mere strømsparende setup. Den cpu du har nu, er strømsparende men ikke stærk nok. Hvis du sammenligner den AMD cpu jeg linker til mod fx en ivy bridge i5 som er lige så kraftig, vi måler det kun på opgivet teoretisk forbrug på cpu. Hvis den er tændt 10 timer i døgnet, så på et år vil besparelsen være ca 440kr. Du har selvfølgelig også en mulighed for at vente lidt, medmindre det skal være her og nu og se hvad for nogle cpu/apu'er amd kommer med fra næste måned af og løbende frem til foråret. En sidste ting du måske også skal tage med i overvejelserne er, at fx Intels Ivy Bridge vil være understøttet frem til 2018, mens hele den her serie af AMD bliver sløjfet indenfor det næste halve år. Gælder både FM1 serien, AM3 serien og AM3+ serien. Der kommer et helt nyt lineup inden sommeren 2013, uden at vide det 100%, så kommer den nye og forhåbentligt meget mere strømbesparende serie, med ny sockel cpu. |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
gigabyte ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 543 |
Glem Socket AM2/3 til HTPC.
Køb et nyt Socket 1155 board, og en i5/i3/Pentium CPU, de har minimalt idle forbrug, da en htpc mere eller mindre altid er i idle vil power besparelsen være markant, samt varmeudviklingen minimal.
En i3 (Dual core) ved 3.1GHz har ca samme hastighed som en gammel AMD Athlon Quad core, til video recomp. og en i5 er noget HELT andet. Mine anbefalinger ligger som regel til:
Pentium/Celeron til en se TV/OPTAGE HTPC, uden rekompression/streaming.
i3 til allround HTPC med Remote potato og lign, mindre rekompression.
i5 til en seriøs DVD/Blueray RIP/Rekompression HTPC
De fås alle som "S" eller "T" udgaver med minimal MAX effekt, f.eks. http://www.edbpriser.dk/processor/core-i5-i5-3570t-6-mb-oem-bakke-id-6779801.aspx
Den bruger MAX 45W, den er en genial CPU til en HIGH POWER HTPC.
En lidt billigere løsning er at bruge en alm 77W/73W/65W i5/i3, og så lave en POWER limit i BIOS, det gør jeg selv med en i3, den er begrænset til 35W i længere perioder, og fulde 65w i korte "burst's".
64Bit giver ikke mere "kraft" end 32 bit, blot adgang til et størrer adresse rum, og længere registre.
Mvh Gigabyte
|
|
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
|
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
@Gigabyte, nu har han jo udstyret i forvejen.
Så det afhænger helt og aldeles af hans forbrug. Plus om han har økonomi nok til at opgradere over hele linjen. Ellers giver jeg dig helt ret. |
|
|
![]() |
|
gigabyte ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 543 |
Det er rigtigt at jeg har udstyret, men hvorfor jeg skriver er for at hjælpe lidt.
DDR2 ram bruger ca bobbelt så meget strøm som DDR3.
AMD's cpu'er er notorisk mere strømforbrugende pr ydelse, specielt set i forhold til intels Sandy bridge/Ivy Bridge cpu'er.
Her er en relativ billig løsning (ca 800,-)
Bundkort:
Det kan køre med ALLE i3/i5/i7 CPU'er, OGSÅ de nye Ivy Bridge, findes også med DVI i stedet for HDMI.
339,-
Dual core CPU:
299,-
4GB som 2+2GB DDR3 RAM
172,-
810,-, for en relativ kraftig løsning, med lavt strøm forbrug.
Se evt er på foraet, der var en gut der har en i32100T (35W) cpu til salg for 400 mener jeg.
Mvh Gigabyte
|
|
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
|
|
![]() |
|
brixis ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-Maj-2009 Status: Offline Point: 78 |
Tak for jeres svar. HTPC'en er tændt 24/7 så det kunne være godt med så lille et forbrug som muligt. Men ikke at det behøver være total øko. Nu når jeg kan streame alle mine kanaler
spar jeg jo et abb. til en tv udbyder i sommerhuset. Så ud fra det synspunkt,
kan jeg jo godt tillade mig at bruge lidt penge på det. :) som jeg læser det, skal jeg minimum ha en 3Ghz CPU også arbejde ud fra det? Super fedt med sådan indspark fra jer. :) jeg tror lige jeg skal sæt mig og ha gået de forskellige løsninger igennem. VH Martin |
|
![]() |
|
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
Hvis du skal komprimere HD kanaler til forsendelse over en ADSL linje (f.eks. 1Mbit upload) så skal det klemmes ned til ca. 0,85Mbit "on the fly" - dette kræver "noget" cpu kraft, og en "i" core cpu på ikke mindre end ca. 2.5Ghz hvis du VLC. (Forbehold for at jeg husker rigtigt).
|
|
.....
|
|
![]() |
|
Brasch ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 645 |
jeg har efterhånden været igennem diverse setups med de forskellige CPU'er fra intel med både pentium og core ix serien og jeg er kommet frem til at en standard i5 er det jeg oftest vil vælge. Det er simpelthen irriterende at skulle skifte CPU, hvis man lige får en fix idé med f.eks. re-encoding on the fly til en tablet eller telefon. Merprisen er så marginal, så hellere vente en måned mere, hvis der ikke er plads i budgettet. Lige nu ville jeg så ikke kigge så meget efter de nyeste til en HTPC, da forskellen er marginal til dét brug - det er primært 100 MHz ekstra clock speed der er forskellen. Og jeg ville slet ikke se på dem der står til at have lavere TDP - de "normale" bruger nøjagtigt samme mængde strøm til samme arbejde - det er altså bare clock speed der er nedsat, derfor den lavere TDP. Om det kan betale sig at arbejde længere tid ved lavere TDP end kortere tid ved højere TDP vil jeg ikke gøre mig klog på (i teorien burde det give samme strømforbrug til CPU'en, men det kan være kabineblæsere kører hurtigere og bruger en anelse mere strøm ved højere TDP - lige i forb. med htpc er det ikke nødvendigvis så relevant om den så bliver hurtigere færdig og man kan slukke - man kan ikke se/optage en film/program hurtigere end den vises).
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
Du bør gå efter en i5 eller i7 model T - de afgiver maks 45 watt.
Jeg har selv lige bygget en htpc med en i7 3770T, som har rigeligt kraft til at lave 2x transcoding i HD Jeg valgte i7 som var lidt dyrere, da jeg planlægger at have samme mediecenter i lang tid. Mit tidligere bestod af en Core 2 Mobile 2 GHz som holdt i 5 år før det blev pensioneret.
|
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10581 |
Flemming
|
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
MLS ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 126 |
Først et laaangt citat:
Dernæst kommentaren: Jeg har fulgt anbefalingerne i dette indlæg fra september, og jeg vil lige kvittere for det. Det var nemlig en rigtig nyttig og fin hjælp for mig. Jeg har et par bemærkninger: 1. Bundkortets LAN kører max 100 Mb/s og det er næppe godt nok i dag. 2. Det skal fremhæves, at bundkortet har en HDMI-port, så man klarer fint WMC-drift helt uden ekstra grafikkort. 3. Der følger en køler med CPU'en, men jeg havde vanskeligheder med at fastgøre den til bundkortet, så jeg endte med at købe en selvstændig Zalman, som jeg har gode erfaringer med. Med disse tilføjelser giver jeg indlægget min bedste anbefaling. Det er i hvert fald et godt udgangspunkt for den, som helst er fri for at "starte med Adam og Eva". /ML |
|
![]() |
|
100 Mb/s plejer være fint rigeligt. Det bliver kun en flaskehals hvis du streamer full blu-ray til flere klienter på samme tid. Men vil give ret i, at jeg ikke selv ville leve uden gigabit lan.
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |