recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny (første) pladeafspiller (Sonos)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny (første) pladeafspiller (Sonos)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Davecph Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-December-2015
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Davecph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny (første) pladeafspiller (Sonos)
    Sendt: 01-September-2020 kl. 10:56
hej,

Jeg kender intet til pladespillere - som i INTET (har aldrig vendt en plade).

Jeg har dog nu besluttet mig for, at købe en pladespiller - og tænker at den første lige så godt kan være en rimelig en af slagsen.

Det skal siges, at jeg formentlig vil streame det meste af tiden - og har egentlig en Sonos AMP (den nyere udgave), så den må gerne kunne tilsluttes denne.

Jeg har umiddelbart fundet følgende modeller:

Rega Planar 3 kr. 6.200 + forforstærker m- dertilhørende pris
Pro-Ject X1 kr. 5.995

Er der nogen som har en holdning til disse? - og hvorfor??

tak
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 11:02
Phono amps og grammofon har jeg ikke denne store viden om. Men jeg ved så meget, at du skal sørger for en ottofon pickup, da de stadig laver noget af verdens bedste. Og så længe du bruger og en god børste så holder pladerne i år tiere
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 11:09
Vil lige pointere, at musik indspillet digitalt vil vinyl lyde ens med lossless lydfiler. Men hvis en analog indspilning hvis den ikke er overført godt nok til en digital master, hvilket op gennem 80'erne og 90'erne sjældent var, så vil en vinyl lyder meget bedre. Når det så er sagt, så forstår jeg godt hyggen omkring vinyl, da jeg er vokset op med det hjemme.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
gellert1962 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-Juli-2020
Sted: Middelfart
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gellert1962 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 16:37
Begge grammofoner er et par rigtige gode bud. Sæt en god ortofon pick up på, så kører det Smile
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 21:41
Jeg mener du kan nøjes med den halve pris.

Det vigtigste er en god RIAA forstærker og en god pickup.

Find en butik, hvor du kan lytte til flere forskellige.
Venlig hilsen
KB
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 23:21
Hvis din begrundelse er at få bedre lyd, bliver du nok skuffet.

Jeg forstår udemærket stofligheden i at sidde med et cover. Også nostalgien i at sænken Pick uppen ned i rillen og at skulle vende skiven.

Jeg savner også det at lytte til et helt album. Ofte fik man helt andre favoritter når man havde lyttet pladen igennem flere gange. I dag er det kun hit man lytter til. Aldrig b siden af singlerne.

Men at påstå man får bedre lydkvalitet er en skrøne. Man får allerhøjst lidt støj og en farvning af lyden.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 23:43
At lyden fra en pladespiller er bedre, er ikke en skrøne, men det kommer selvfølgelig an på udstyret og indspilningen, og definitionen af hvad man betragter som "bedre".

En god analog indspilning har ofte det, jeg kalder "fodtrampe-effekten", hvor den har evnen til at man kan leve sig mere end i musikken, hvor man næsten ikke kan lade være med at begynde med at vippe med foden, så det er den forskel, jeg ofte oplever, uden man egentlig kan sige, det lyder bedre.

Der er i øvrigt masser af pickupper på markedet, der kan være et bedre bud end Ortofon, og de er ikke længere så eftertragtede, som de var i deres storhedstid.

Er man typen, der sætter sig ned og lytter til musikken, så kan en pladespiller sagtens være en god ide, hvor det kan betragtes som en hobby, hvor det kan være spændende at gå på jagt efter gode brugte LP'er...


Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 01:32
Teknisk set er vinyl ikke lige så godt som CD. Der kan selvfølgelig være mange andre faktorer, så som at pladen blev masteret bedre end den digitale skive, men teknisk set er sidstnævnte overlegent.

Vinyl er også dyrt, besværligt og enormt pladskrævende. Jeg har allerede problemer med at have min enorme Blu-ray-samling i lejligheden, så jeg har ikke brug for at starte med et nyt format, der heller ikke passer den måde jeg foretrækker at lytte til musik på Derfor valgte jeg for nogle år tilbage at få det bedste ud af digital musik, med CD-kvalitet som minimumskrav til hoved-setuppet. Mere er sådan set også overflødigt; højtopløselig musik er vildt overvurderet.
Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 06:48
Oprindeligt skrevet af Davecph Davecph skrev:

Jeg har umiddelbart fundet følgende modeller:
Rega Planar 3 kr. 6.200 + forforstærker m- dertilhørende pris
Pro-Ject X1 kr. 5.995
Er der nogen som har en holdning til disse? - og hvorfor??
Jeg har haft Rega Planar 3 (modellen før 2016) og den var jeg meget tilfreds med. Den nye Rega Planar 3 2016 skulle være forbedret på mange punkter og er vel nok det bedste bud i den prisklasse, ja nogen mener sågar den bedste til under kr. 10.000,-. Elys 2 pickupen har jeg haft og den er god til prisen. Jeg kan godt lide man kan opgradere med bedre strømforsyning, osv., hvis man føler for det.
Kender ikke noget til Sonos, men måske er det lidt overkill at bruge kr. 8.000,- (inkl. RIAA) på en pladespiller til Sonos, det er muligvis bare mine fordomme Smile
Så er der jo en Rega Planar 2 du kunne overveje. 


Redigeret af itjf - 02-September-2020 kl. 06:55
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 10:45
Har forlængst lagt vinylplader bag mig. Jeg er mere tilfreds med CD lyd, og endnu mere tilfreds med musik/koncerter på blu-ray, så højt opløst musik.

Jeg kan sagtens forstå vinylplader har fået en renæssance, fordi musik egner sig til fordybelse, og her er formatet jo egnet til nørderi. Men start med en billig og god pladespiller for at se om det er noget du gider i længden, for der er meget mere arbejde og udgifter forbundet med at få den rigtige lyd og med renholdelse og få vinylen antistatiseret. Ja der kan komme støj fra snavs på pladen og fra små gnister fordi vinyl blir statisk elektrisk.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 13:09
Det er nu ikke noget, jeg nogensinde har haft problemer med.
En lille kulfiberbørste er det eneste, jeg nogensinde har brugt:





Dette sæt er der også nogle der anbefaler, hvis man har brug for at rense sine plader (man kan også købe et rensebånd til sin VHS-maskine, nu man er i gang :)):


Måske, du skulle investere i en brugt afspiller til en start, så kan du se, om det er noget, du ønsker at benytte i fremtiden, men efter min mening, så kan en god pladespiller "noget", som man ikke oplever ved samme indspilning, når den er digital, men mest har det noget med hyggen at gøre, og rent lydmæssigt vil der nok ikke være den store fordel, når vi snakker Sonos i sammenhængen.

At påstå, at vinyl teknisk, ikke er så godt som CD, det vil jeg nu ikke mene er korrekt, men hvad menes der med "teknisk set"?
Er der tale om selve afspilleren (pladespiller med tilhørende pickup og forstærker vs. CD-afspiller med ekstern eller intern DAC), eller tænkes der på selve teknologien bag indspilningen, hvor CDen har et større dynamisk område, men en analog indspilning i princippet har uendelig opløsning?

Sådan kan man blive ved, men i den sidste ende handler det om musikken, som man med en LP med tilhørende cover i hånden, vel får et tættere forhold til?

Det skal siges, jeg selv ejer en pladespiller og mere end 1000 LPer, men det efterhånden er sjældent, jeg smider en skive på, da jeg ikke længere sidder mig ned og lytter til et album, som jeg gjorde før i tiden, og har haft rigtig mange gode stunder med...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Det er nu ikke noget, jeg nogensinde har haft problemer med.
En lille kulfiberbørste er det eneste, jeg nogensinde har brugt:

<span style="font-size: 12px;">https://www.av-connection.dk/?PGr=9928</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">https://phono.dk/produkt/analogis-kulfiberborste-brush-1/</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">Dette sæt er der også nogle der anbefaler, hvis man har brug for at rense sine plader (man kan også købe et rensebånd til sin VHS-maskine, nu man er i gang :)):</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">Måske, du skulle investere i en brugt afspiller til en start, så kan du se, om det er noget, du ønsker at benytte i fremtiden, men efter min mening, så kan en god pladespiller "noget", som man ikke oplever ved samme indspilning, når den er digital, men mest har det noget med hyggen at gøre, og rent lydmæssigt vil der nok ikke være den store fordel, når vi snakker Sonos i sammenhængen.</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">At påstå, at vinyl teknisk, ikke er så godt som CD, det vil jeg nu ikke mene er korrekt, men hvad menes der med "teknisk set"?</span>
<span style="font-size: 12px;">Er der tale om selve afspilleren (pladespiller med tilhørende pickup og forstærker vs. CD-afspiller med ekstern eller intern DAC), eller tænkes der på selve teknologien bag indspilningen, hvor CDen har et større dynamisk område, men en analog indspilning i princippet har uendelig opløsning?</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">Sådan kan man blive ved, men i den sidste ende handler det om musikken, som man med en LP med tilhørende cover i hånden, vel får et tættere forhold til?</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">Det skal siges, jeg selv ejer en pladespiller og mere end 1000 LPer, men det efterhånden er sjældent, jeg smider en skive på, da jeg ikke længere sidder mig ned og lytter til et album, som jeg gjorde før i tiden, og har haft rigtig mange gode stunder med...</span>
Rent teknisk set er det fordi cd'en/musik fil i cd format kan indeholde flere frekvenser end en vinyl plade, fordi vinyl pladen fysisk ikke kan skæres/trykkes riller helt oppe og helt nede i de frekvenser. Så med vinyl er de musik folkene nød til at rulle lyden af tidligere, så får man ikke hele det hørbare område med. Jeg vil så påstå at et rigtigt godt mixet cd er på højde med en alm. hi-res audio indspilning, men hvis der er kræset for hi-res lyden, så slå den cd'en og vinylen. Det er sjællendt der bliver kræset så meget, det er mest ved klassisk og i hvertfald madonna og enya, der er cd og vinyl ringe
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu