recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Generation af CPU'er.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Generation af CPU'er.

Besvar Besvar Side  <1 10111213>
Forfatter
Besked
Jorgen E Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-April-2023
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jorgen E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2024 kl. 11:40
Jeg tror mange vil komme via Windows opdatering. Det har jeg også tidligere fået til min Lenovo stationær på arbejdet. Opdatering af BIOS i dag er meget enklere og automatiseret i forhold til år tilbage.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2000
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2024 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Intel's patch for CPU instability and crashing issues rolls out from MSI and ASRock

Det har PR-mæssigt været et par skidte år for Intel - Jeg håber de får et godt comeback med deres kommende nye arkitektur og driver konkurrencen fremad, men kan da kun ånde lettet op over min egen timing i for første gang at prøve konkurrenten.

Men hvor mange af jer, har nogensinde prøvet at opgradere en motherboard BIOS.
Og hvad Hr og Fru Jensen?

"Hr og Fru Nielsen" aner slet ikke hvad BIOS er, mens jeg da forestiller mig at langt de fleste der følger en tråd som denne har opgraderes deres adskillige gange?

Oprindeligt skrevet af Jorgen E Jorgen E skrev:

Jeg tror mange vil komme via Windows opdatering. Det har jeg også tidligere fået til min Lenovo stationær på arbejdet. Opdatering af BIOS i dag er meget enklere og automatiseret i forhold til år tilbage.

Jo, men der er vel stadig forskel på en centralt styret organisation som en større arbejdsplads med central administration over enhederne, eller en færdigpakket "proprietært" installeret enhed med producentens software om bord og så folks DIY (Do It Yourself) computere, hvor den slags software ofte betragtes som bloat - mon ikke vi skal gøre det selv et godt stykke tid endnu for de flestes vedkommende?

Det er kun ganske få producenter, herunder Lenovo, HP og Dell, der ind til videre på blot nogle enkelte af deres modeller har fået BIOS updates igennem windows update. Men det kunne da være interessant hvis det var noget der bredte sig. Der er bare så meget der kunne gå galt ved Hr & Fru Jensen i den forbindelse, hvis Hr Jensen f.eks. ikke lige forstår at computeren ikke må slukkes mens han står med sin gribetang og tænker "fråds!" - i hvert fald så længe producenten ikke har indtænkt fail-safes i den forbindelse.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

Personligt er det jeg glæder mig mest til at se:

1. Hvor godt RTX 5090 bliver
2. Hvor god 9800X3D bliver
3. Hvor god Intels [virkeligt] nye arkitektur bliver [14 var ikke hvad jeg regner for ny]

...Det svarer - næppe så tilfældigt - også til hvad der hen over den tiden kunne blive af størst relevans for egen situation.

Redigeret af TBC1 - 09-August-2024 kl. 12:25
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10450
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2024 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

"Hr og Fru Nielsen" aner slet ikke hvad BIOS er, mens jeg da forestiller mig at langt de fleste der følger en tråd som denne har opgraderes deres adskillige gange?

Hvad så med hr og fru Jensen, som der blev spurgt til?Smile

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Point: 552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2024 kl. 13:15
Tak for dit store arbejde Carsten! Dejligt at blive holdt orienteret med nye CDU'er og TBC's forklaring blev også slugt rådt, tak!

Med hensyn til bundkort opdateringer så er det da meget normalt. Det kan jo næsten gøres automatisk på de bundkort der har en speciel USB port til det.

mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Januar-2018
Point: 1414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2024 kl. 14:14
Jeg har også opgraderet Bios utallige gange (50+), i min computer historie...
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4700
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2024 kl. 16:50
Hej.

Der er en der har testet Intels nye BIOS på et MSI motherboard:

Fra: https://x.com/9550pro/status/1821522427920212177?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1821522427920212177%7Ctwgr%5E0f0ac8a0aafac4ceb6cfdae6b8af30945c074d04%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwccftech.com%2Fasus-msi-roll-out-z790-0x129-microcode-bios-intel-14th-13th-gen-instability-issues%2F

Hilsen Carsten.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2000
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2024 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvad så med hr og fru Jensen, som der blev spurgt til?Smile
Der blev spurgt til både "Jer" og "Hr og fru Jensen" - der blev også svaret på begge dele.
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2024 kl. 18:48

Hej.

Intel issues statement on microcode update:

Citat:'Intel says this results in long-term damage to the affected chips, manifesting as instability and crashing errors.' 

Citat:' this microcode patch will only be available through BIOS updates and not through Windows Update.'

Citat:' However, chips that are experiencing instability or have already failed will have to go through the RMA process, as there is no fix.'

Citat:'it's best to install the BIOS update as soon as possible to reduce the chance of your processor succumbing to overvoltage issues and the resulting chip degradation.'
Google Translate oversætter degradation til nedbrydning.

Hilsen Carsten.

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2024 kl. 15:45
Her er en 18 min lang Youtube: Intel's new Microcode 0x129 Performance Impact TESTED!

På et MSI motherboards er man nødt til at bruge en separat installer, for at kunne køre en BIOS update. BIOS updaten alene er ikke nok.

Fra ovenstående YouTube 3:30 til 3:50

Hilsen Carsten.

Til top
Jorgen E Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-April-2023
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jorgen E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2024 kl. 18:44

Oprindeligt skrevet af Jorgen E Jorgen E skrev:

Jo, men der er vel stadig forskel på en centralt styret organisation som en større arbejdsplads med central administration over enhederne, eller en færdigpakket "proprietært" installeret enhed med producentens software om bord og så folks DIY (Do It Yourself) computere, hvor den slags software ofte betragtes som bloat - mon ikke vi skal gøre det selv et godt stykke tid endnu for de flestes vedkommende?

Det er kun ganske få producenter, herunder Lenovo, HP og Dell, der ind til videre på blot nogle enkelte af deres modeller har fået BIOS updates igennem windows update. Men det kunne da være interessant hvis det var noget der bredte sig. Der er bare så meget der kunne gå galt ved Hr & Fru Jensen i den forbindelse, hvis Hr Jensen f.eks. ikke lige forstår at computeren ikke må slukkes mens han står med sin gribetang og tænker "fråds!" - i hvert fald så længe producenten ikke har indtænkt fail-safes i den forbindelse.
Min opdatering af BIOS fra Lenovo var valgfri via Windows opdatering og ikke styret af vores admin. Jeg går nok lidt længere med min computer end de fleste (alle) af mine kollegaer og jeg tror også at vores admin vil undgå det, da det gjorde, at jeg var nødt til at indtaste min BitLocker-kode efter genstart. Den havde jeg så selv på mirakuløs vis en udskrift af 🙂

Jeg har lige læst på Anandtec om det og den aktuelle nye kode kommer ikke via Windows update, da den stadig er under udvikling. Det Kan ikke udelukkes, at der om nogle måneder vil komme opdateringer via Windows update. De er så dog ofte valgfrie, hvilket gør, at de nok ikke bliver installeret. 

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2024 kl. 15:34

Hej.

AMD Ryzen 5 9600X and Ryzen 7 9700X Review: Zen 5 brings stellar gaming performance.

samt

Og top Amd Ryzen 9 9950x og 9900x kommer den 15. august.

Hilsen Carsten.

Hej.

AMD Ryzen 9 9950X and 9900X Reviews:

AMD Ryzen 9 9950X Review: Zen 5 at Full Power

samt

AMD Ryzen 9 9950X and 9900X:

Og AMD Ryzen 5 9600X and Ryzen 7 9700X som jeg skrev om den 7 august, har fået en ny kraftigere “105W” TDP BIOS Update

AMD Ryzen 7 9700X & Ryzen 5 9600X “Zen 5” CPUs To Receive New “105W” TDP In AGESA 1.2.0.1a BIOS Update:

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 14-August-2024 kl. 15:35
Til top
ASKF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Point: 282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2024 kl. 02:09
Jeg har lige i sidste måned opgraderet BIOS på et AsRock X570 Phantom Gaming 4S bundkort, fordi jeg opgraderede den gamle 2700x til en 5800x og Win10 blev ved med at hænge med "preparing to repair" i opstarten. Det fiksede problemet.
Da jeg opgraderede min main comp fra en 3700x til en 5800x3D sidste år, opgraderede jeg også BIOS.

Skal til at bygge en ny comp. af primært gamle dele, som jeg vil udlåne til en ven og forventer også at jeg skal opgradere BIOS som noget af det første på den, herefter kan den få installeret Linux.

Når jeg har fået mig et nyt bundkort, checker jeg ofte om der er updates som er relevante, men efter nogle år stopper jeg med det.

Jeg vil tro at alle selvbyggere kender til at opdatere BIOS, men for folk som køber dem færdige, er der nok ikke mange som kender til det.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 10111213>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu