|
Ny Generation af CPU'er. |
Besvar ![]() |
Side <1 12131415> |
Forfatter | ||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2049 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
PC:9800X3D,RTX 5090 OC,32GB DDR5@6K-CL30,48" LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K |
||
![]() |
||
BlueFox ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-December-2015 Sted: København Status: Offline Point: 565 |
|
Er der en der vil fortælle mig (eller henvise) hvad bogstaverne efter AMD CPU'erne står for.
G for Graphics, men X XT X3D MPK ?
Redigeret af BlueFox - 24-August-2025 kl. 23:09 |
||
mvh
MichaelS Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33 |
||
![]() |
||
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4871 |
|
Hej. Her er nogle forslag: X: Ryzen non-X er mega god til builds hvor plads er en begrænsning. Næsten halveret TDP med kun et lille kompromis på performance, er virkelig smart hvis varme og strømforbrug er en bekymring. X-versionerne er fede hvis der er plads til airflow og strømforsyning er ikke et problem. Du får lidt ekstra performance til gengæld for at skulle have ordentlig airflow og en ordentlig strømforsyning. XT: AMD XT refererer typisk til "AMD Radeon XT" grafikkort, hvor XT er en forkortelse for "extra-performance" eller "high-end", hvilket angiver en forbedret ydeevne og specifikationer inden for en bestemt serie af AMD's Radeon GPU'er, som f.eks. Radeon RX 5700 XT eller den nyere RX 9070 XT. X3D: X3D betyder, at chippen har stacked L3 cache (de stakker bare lag af L3 cache oven på hinanden for at få mere). X3D-chips er meget bedre i spil end normale X-chips, men normalt dårligere i produktivitet, fordi AMD var nødt til at sænke clock-hastigheden på dem for at gøre 3D-cachen stabil. Grundlæggende er X3D-chips meget bedre til gaming sammenlignet med normale, mens de er generelt langsommere i produktivitetsscenarier. MPK: For at gøre det nemt, så lad os bruge Intels terminologi: "default" betyder en enkelt chip i en detailæske (sommetider med en standard CPU-køler), mens "MPK" er en bare CPU, der typisk sælges til distributører og OEM'er i "bakker" med flere hundrede eller tusinder. Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 25-August-2025 kl. 06:42 |
||
![]() |
||
BlueFox ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-December-2015 Sted: København Status: Offline Point: 565 |
|
1000 tak Carsten - meget bedre end jeg turde håbe på !
Fik ikke skrevet at jeg tænker bygge en Semi-NAS af gamle dele. Kabinet (med masser af plads), Strømforsyning, 32 GB DDR3 Ram, 8 gamle harddiske og nogle SSD'er. Så jeg tænker finde mig en AM4 og et bundkort dertil - med køler er det under 2.000 kr. Redigeret af BlueFox - 25-August-2025 kl. 15:18 |
||
mvh
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10608 |
|
Hvorfor står der så 17. december 2015 på din profil? Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2049 |
|
I 5800X3D og 7800X3D lå det ekstra 64 MB L3‑cache‑lag oven på CCD’en, hvilket betød, at varmen fra kernerne skulle passere gennem cachen for at nå op til Heat Spreaderen. Det gav højere termisk modstand og tvang AMD til at sænke clockhastighederne for at holde temperaturen nede. Men i f.eks, 9800X3D har de vendt stakken om: CCD’en ligger nu øverst, i direkte kontakt med Heat spreaderen, 3D V‑Cache‑laget er flyttet nedenunder CCD’en. Denne ændring reducerer den termiske modstand med ca. 46 %, hvilket giver lavere temperaturer på kernerne og dermed mulighed for højere frekvenser end tidligere X3D‑modeller. Resultatet er, at 9800X3D kører med markant højere base‑ og boost‑clock end f.eks. 7800X3D og der dermed langt fra eksisterer lige så store tradeoffs som på de 2 første generationer.
Redigeret af TBC1 - 25-August-2025 kl. 23:20 |
||
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K |
||
![]() |
||
|
Nu hører det måske ikke lige til i denne tråd, men ganske kort; Lars inviterede mig med i gruppen som en af de første og jeg skrev tests af diverse Recordere og lavede andre ting under profilen MichaelS. Men så trak jeg mig og senere oprettede mig igen under nuværende profil da MichaelS var lukket ned. Eksempel på gammelt arbejde: https://forum.recordere.dk/lidt-gode-rd-om-canon-eos-400d-m-fl_topic17906.html Redigeret af BlueFox - 26-August-2025 kl. 00:09 |
||
mvh
||
![]() |
||
|
Til TBC1 tak for forklaring.
Jeg kommer til at gå efter en Ryzen 5 AM4 og da PC'en skal virke som lager og streaming PC. Altså uden bogstav eller med X. Den skal koste under 1000 kr, og kommer ikke til at spille nogen spil. Lige nu kikker jeg på en Ryzen 5 5500 3.6GHz, men træffer beslutningen om 2 uger da jeg skal på ferie i næste uge. |
||
mvh
||
![]() |
||
|
Fornuftigt, mit indlæg skulle ikke forveksles med et forslag til en NAS, blot en præcisering af status på X3D og tradeoffs forbundet med de forskellige generationer
|
||
||
![]() |
||
ASKF ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2015 Sted: Ålborg, DK Status: Offline Point: 290 |
|
Jeg vil lige komme med en lille advarsel, hvis diskene er desktop diske vil vibrationerne ret hurtigt tage livet af dem. Der anbefales altid NAS eller Enterprise diske, da disse har bedre fejlretningssoftware og er designet til bedre at kunne håndtere vibrationerne fra de andre diske i kabinettet.
|
||
![]() |
||
|
Tak for advarslen, men det er på ingen måde en PC der skal køre som NAS i 24/7, men en gang i mellem skal en blu-ray afspilles på fjernsynet og engang i mellem skal der fyldes på lageret. Den har allerede kørt sådan i 5 år, men med udskiftning af diskene, når det var nødvendigt. Årsagen til jeg skifter bundkort og CPU er at den som den står nu fejler lidt for ofte. Og så skak Win 10 udskiftes. |
||
mvh
||
![]() |
||
azrael ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1700 |
|
På nuværende tidspunkt ville jeg nok kigge på en AM5 løsning, selv om det kun er til lager og streaming. Så er du lidt mere fremtidssikret, hvis behovet skulle ændre sig, og DDR5 RAM er efterhånden billigere end DDR4 RAM, fordi sidstnævnte ikke produceres aktivt længere (men der er selvfølgelig opbyggede lagre).
|
||
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 12131415> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |