recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Generation af Grafikkort.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Generation af Grafikkort.

 Besvar Besvar Side  <1 2829303132 33>
Forfatter
Besked
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2022 kl. 22:05
Så droppede NVIDIA deres 4080 12GB

Unlaunching The 12GB 4080

By NVIDIA on October 14, 2022 | Featured StoriesGeForce RTX GPUs

The RTX 4080 12GB is a fantastic graphics card, but it’s not named right. Having two GPUs with the 4080 designation is confusing.

So, we’re pressing the “unlaunch” button on the 4080 12GB. The RTX 4080 16GB is amazing and on track to delight gamers everywhere on November 16th.

If the lines around the block and enthusiasm for the 4090 is any indication, the reception for the 4080 will be awesome.


Vi venter nu spændt på om ikke det bliver relanceret som et 4070 12GB, eller rettere det 4060 12GB kort det retligere er, hvis man skal følge deres navnekonvention fra tidligere generationer. Kritikken blev alligevel for meget for dem. LOL



Redigeret af ASKF - 14-Oktober-2022 kl. 22:09
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2022 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Så droppede NVIDIA deres 4080 12GB

Eneste fornuftige at gøre - Det skulle aldrig have været forsøgt at rebrande kortet til at starte med, nu bliver det sikkert på et senere tidspunkt det RTX 4070 Ti som det teknisk set mere retteligt var (Mon ikke 4060 bliver et AD106, som 3060 var et GA106? - Det tilbagetrukne kort var AD104, 3080 16 GB er AD103 (heller ikke et 102 som 3080 var) mens 4090 er AD102 som 3080 og 3090 var GA102-processorer sidst).

Det er dog PR damange control der kommer en postgang for sent, men trods alt stadig bedre end slet ikke at træffe denne rette beslutning, da mange der måske ikke følger helt så godt med som vi gør her jo ville kunne være blevet snydt at navngivningen og først efter køb blive bekendt med sammenhængen. Skaden til Nvidia's ry ville kunne være blevet ekstremt meget større end pre-sale fejlbeslutningen allerede til eftertiden har plettet det, hvis de ikke fik truffet det eneste rigtige valg FØR kortene kom til salg og mange først skulle erfare sammenhængen efter et misledt køb.

Hvis Nvidia ville PR reparere lidt på det og måske med lidt held score bare en smule good-will på 3080 launched, så kunne de passende sætte prisen på det tilbageværende 16 GB kort lidt ned, f.eks. til noget imellem de to versioner, hvis deres produktionsomkostninger ellers muliggør det.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Angående al snakken vi har haft om CPU skalering:

Jeg havde lige 2-3 timer hjemme i dag før det går afsted igen (Fra på Tirsdag får jeg dog endelig flere fridage). Så jeg installerede lige hurtigt bæstet.

Jeg testede derefter et par spil ifht. min aktuelle CPU og fandt at jeg uden problemer kunne udnytte  skærmens 120 fps imens jeg kører 1,78 eller 2,25 x supersampling med spillenes grafiske settings sat til det maximale.
 
Jeg nåede bl.a. at installere og teste 2 af de spil jeg faktisk har ventet med at spille til jeg fik en større GPU og ville kunne ramme 120 fps mens jeg sigtede efter fuld udnyttelse den nye 4090 GPU til den maksimale visuelle kvalitet jeg ville kunne trække og skabe på e4K120 fps skærmen, men fuld udnyttelse af 4090 GPU'en ved brug af maksimale grafiske settings + supersampling som beskrevet ovenfor.

- Kena bridge of spirits brugte 25-33% af CPU'en (I7700K)
- Horizon Zero Dawn Complete Edition bruge 35-55% af CPU'en (I7700K)
Disse CPU procenter var mens GPU'en kunne makses ud (alternativt ramme framecap på 120 fps) med brugen af max settings + ovenstående supersampling + 120 fps target

Så der er med andre ord ind til videre mindst 2 af de spil jeg har gemt til senere grundet GPU, som nu er blevet fuld ud spilbare (ihht mine idiosynkratiske og ekstreme kriterier) alene bare grundet GPU opskaleringen. Det morsomme er at et væsentligt ældre spil som Borderlands 2 (som jeg tilfældigvis havde installeret i forvejen) bruger lige så meget CPU som Horizon Zero Dawn, imens GPU så dog kun udnyttes 33% i det (ved mit 120 fps cap)

Shadow of the TombRaider som jeg også lige testede, er dog mere et blandet bolche mht bottlenecking. Det kunne også sagtens supersamples som de ovenstående titler, MEN der var det så forskellige fra scene til scene om det var CPU eller GPU der bottleneckede, ifbm supersamplede max settings incl. den smule "RayTracing" titlen har at gøre godt med. Der er klart mest tydeligt og når det er CPUen der bottlenecker, mens det ikke ses hvis det er GPU'en grundet VRR hvis framerate f.eks. falder til f.eks. 117 fps på grund af GPUen (hvilket ikke er til at se). For der er meget større tids-diskrapans i indholdet fra frame til frame når det er CPUen der bottlenecker end når det er GPUen. Så Shadow of the Tomb Raider er et af de spil der kræver ny CPU [>7700K] for at kunne forblive en klippestabil 120 fps oplevelse.
Edit: Jeg fandt ud af at det elliminerede langt de fleste tydelige CPU bottlenecks i Shadow of the Tomb Raider, ved at presse GPUen yderligere med HDR og højere supersampling og i stedet sigte efter 80-120 fps VRR i stedet for stabile 120 fps ...Jeg taler om spillets benchmark del hvor status således blev 41% GPU bound. Så selve spillet burde være mere end spilbart med en I7700K Smile

Når jeg kommer hjem igen efter weekenden, må jeg også lige teste CyberPunk 2077, men lige som SpiderMan Remastered [der med selv på det største CPU'er kan risikere CPU bottleneck] så regner jeg med at Cyberpunkt også vil vise sig CPU bottlenecked, selv om det er spændende at se hvad DLSS3 kan kompensere for. Men det når jeg desværre ikke at afprøve i dag. ...Jeg skal også lige have erindret hvilken obskur launcher det nu var jeg fik den titel ret billigt til EmbarrassedLOL

Og ja ja. Bare rolig, jeg skal nok købe en ny CPU i ro og mag når de kommer, selv om det altså ikke er den store komplette og totale dommedag og det fuldstændige spild med et RTX 4090 til en I7700K som der var lagt op til. 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Angående AIB modellerne tilgængelige pt på det Danske marked Af dem jeg har set tilgængelige til køb ind til videre, synes jeg lige den Danske markedsituation, de Danske priser og de købebare modeller i betragtning at: Det mest interessante basiskort og langt de smarteste penge kastes efter et Asus TUF til vejledende udsalgspris. Det har relativt god luftbaseret GPU køling - Køleprofil på 1080 gram - 6 grader køligere GPU end FE - 6 grader køligere RAM end FE. - Det mest interessante mellemkort til prisen er et Gigabyte Gaming OC, ikke mindst da det har fået den bedste luftbaserede kølerløsning i klassen (Køler på 1540 gram), der tager sig bedst af alle de varmegenererende komponenter inkl. både RAM og selv kondensatorerne. - Køleprofil på 1540 gram - 6 grader køligere GPU end FE - 10 grader køligere RAM end FE (18 grader køligere RAM i lukket case ifølge en anden reviewer) Det mest interessante Premiumkort lader så imho til at være MSI Suprim liquid, der er en superb og virkeligt lækkert implementeret LCS løsning der køler GPUen ekstra godt - hvis man har muligheden for at installere [evt. endnu] en vandkøling fan array/block i sit kabinet og sigter efter et premiumkort, er det det mest interessante premiumkort jeg har set på det danske marked hidtil. - Vandkøling - 8 grader køligere GPU end FE - 4 grader køligere RAM end FE [disclaimer: Jeg har ikke sat mig nærmere ind i de andre LCS's da det ikke har været en mulighed for mig at installere] Til gengæld er jeg ikke sikker på at den 21% større pris for f.eks et vandkølet MSI Suprim er de 5% højere ydelse værd for alle - For de fleste vil det nok ud udgøre den største forskel overhovedet bare at få fat i et RTX 4090 (uanset hvilken model) _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Interessant rygte om 4090 Ti: https://t.co/z5XO8R9PyJ

Redigeret af TBC1 - 16-Oktober-2022 kl. 20:48
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2022 kl. 16:03
Nu kan man købe stationære med RTX4090
Den billigste (hos mmvision) koster 29K
Det er da en slat
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2022 kl. 22:05
Til dem der mangler inspiration til at udnytte kortet til mindre krævende titler, herunder særligt lidt ældre spil skabt uden f.eks. ambient occlusion eller screenspace reflections og illimination, så har Nvidia gjort det sindsygt nemt at implementere SSRTGI (Screen-Space Ray-Traced Global Illumination) + SSAO (Screen-Space Ray-Traced Global Illumination). Nu er Nivida Freestyle tiltaget endeligt blevet relevant, grundet det overskud af kræfter der er til brugen af ikke-hardware-accellereret SSRTGI + SSAO i driveren som post-processing. Det virker også på non-RTX kort, da der ikke er tale om hardwareaccelleration, men postprocessing i driveren - og det skal siges at ibrugtagningen hurtigt fjerner over halvdelen af frameraten eller mere endnu afhængigt af settings, men det gør så ikke længere så meget og selv gamle titler kan således hurtigt få nyt visuelt liv og bedre lyssætning og occlusion, selv om det ikke er noget spillet oprindeligt blev skabt med, som f.eks. her den næsten 10 år gamle titel BioShock infinate: https://photos.app.goo.gl/2ymLza7gBNMfYNxPA Selvfølgelig er det ikke på højde med ægte Raytracing ( https://photos.app.goo.gl/Vjp9xpjrJ4k1Et6f8 ) men det er nu stadig en smart brug af kortets overskudtskræfter hvis man sidder med et titel med masser af frames i overskud og en ellers ubrugeligt høj framerate (f.eks. meget højere en ens skærm kan udnytte) Skulle du være i tvivl om hvordan det tilgås, så er det ekstremt nemt via Geforce Experience [Alt+Z --> Spilfilter ->> SSRTGI + SSAO] som så kan indstilles til ens præferencer. Er man yderligere avanceret, så bliver www.nexusmods.com også et relevant site at besøge i forhold til mange spil til opgradering af textures og meget mere. Der til er kortet også sindsygt godt til supersampling - DSR kan implementeres globalt direkte i driveren under administrer 3D-indstillinger, som endnu en måde at bruge overskudskræfterne til højere visuel kvalitet.

Redigeret af TBC1 - 19-Oktober-2022 kl. 22:18
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2022 kl. 23:35
Gode AMD rygter: https://wccftech.com/amd-radeon-rx-7900-xt-rdna-3-graphics-card-to-pack-20-gb-gddr6-memory/

Det korte af det lange er at AMD også lader til at komme med nogle ganske kompetente kort, som er beregnede på at konkurrere med RTX 4090 og omtrent matche det og i nogle titler måske ligefrem slå det i ren razterperformance. RTX 7900 skulle blive omkring 66,36 TFlops. RTX 4090 er er til sammenligning 82,58 mens 3080 er 48,74 (ved Founders Edition/default clocks). Det skulle også modtage forbedringer på RayTracing og være >2 gange bedre på RayTracing end forrige AMD generation. Så med andre ord et ganske kompetent razterization kort, som dog stadig er bagud på Raytracing og AI, men som i hvert fald lander meget og imho potentielt MERE interessant end f.eks. et RTX 3080, hvis prisen enten er den samme eller måske lige frem under? (vi må vente at se, prisen på fabrikationen af chips er jo desværre steget)

...Spændende og i hvert fald rigtigt godt nyt at det ikke på nogen måde lader til at AMD bliver hægtet af Smile

Redigeret af TBC1 - 25-Oktober-2022 kl. 02:03
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2022 kl. 17:28
I'm a Mac har en video om hvor AMD kan forventes at ligge både performance- og prismæssigt.

Jeg finder hans oversigt over prisudviklingen ganske interessant.

Mit håb er selvfølgelig at AMD vil erobre markedsandele ved at prissætte den nye serie ret aggressivt og derved tvinge NVIDIA ned i pris.


@TBC1
Jeg antager du er opmærksom på problemet med de smeltede 12VHPWR stik og at årsagen er fundet?
Jeg ville selv ofre de 150 kr. + forsendelse på at købe en bedre kvalitet hos CableMod, hvis jeg havde købt et 4090 kort, for som vi jo siger better safe than sorry.


Redigeret af ASKF - 28-Oktober-2022 kl. 17:28
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2022 kl. 00:35
Jeg håber bestemt også at vi får nogle aggressive priser at se. Chancen for at gøre et indhug i forhold til Nvidia har aldrig været større end den er nu, med AMD på vej med kort baserede på chip der under alle omstændigheder ER billigere at producere som Multi-chip moduler end det at producere Nvidia's gigantiske monolit af en GPU-chip. Det er som om Nvidia troede træerne voksede ind i himmelen GPU-prismæssigt, da de færdigdesignede 4000 serien under cryptomining boomet og derfor satsede på en gigantisk og DYR high-end monolitisk chip - Det kan så nu komme til at koste dem dyrt, hvis AMD kan komme på banen med noget der er langt billigere end en 3080 (hvor af også kun den dyreste nu er tilbage på markedet) som eller til samme pris (eller lavere) og kan slå en 4080 som det store cut-down det er blevet fra en 4090 denne gang - Det bliver sku spændende at følge. Jeg håber virkelig at AMD kommer out swinging, så vi som forbrugere kan sikres noget konkurrence, ikke mindst på prisen for ydelsen, da det er helt stukket af denne gang. Altså prisen per CUDA og ydelse er billigere på et4090 end et 4080 denne gang, det siger vist det hele med det forhold blevet vendt sådan direkte på hovedet. Der er åbnet en ladeport for AMD, med et Nvidia der er brændt inde med en masse last-gen 3000 serie kort som deres eneste billigløsninger og kun 2 virkeligt dyre next-gen GPU'er. Der er MASSER af spændende plads til AMD - Det bliver spændende at følge hvordan det udnyttes.

Der er dog én ting som AMD også må til at komme i gang med at satse på hvis de vil vinde mind-share også hos de tungeste high-end brugere og ikke kun gamere med god økonomisk sans - og det er at satse langt mere seriøst på AI og Raytracing. Raytracing bliver angiveligt 2x bedre end forrige AMD generation, men det halter således stadigt langt efter - Og de fleste nye spil der udkommer nu, udkommer efterhånden gerne med RayTracing i en eller anden udstrækning, hvilket en high-end feinschmecker jo ønsker at kunne bruge meningsfuldt også på 4K skærme. Og FSR er, hvor god en TAA algoritme det så end er, er ikke på niveau med hverken XeSS eller DLSS. Så AMD er nødt til også at udvikle nogle tungere AI baserede algoritmer og give dem hardwareaccelleration på deres kort, hvis det skal vinde mind-share hos high-end segmentet også og komme ud af skyggen som 2-tier GPU fabrikant for os der går op i den slags også.

Og AMD kan jo faktisk mange gode ting, så det er bare om at komme i selen. F.eks. fulgte jeg med i Intel 13xxx launch, men da jeg så hvor meget power og hvor besværlig luftkøling det kræver, samtidigt med at det ikke rykkede substantielt fra Ryzen 7000 serien og samtidig med at det var den sidste svanesang på socket 1700 platformen, så besluttede jeg mig faktisk for at vente til 7000 seriens X3D modeller og i stedet købe mig ind i en AM5 platform med bedre fremtidsudsigter end et udgående socket 1700 i stedet.

Jeg har fulgt med i PCIe 5.0 / Gen 5 12VHPWR sagen, men tænker at det er mere sikkert bare at lade det sidde nu det sidder, i stedet for at begynde at manipulere og rykke med det med et nyt kabel og risikere at knække nogle lodninger et sted. Mit kabel sidder frit og uden knæk og træk, så det bedste er ganske givet bare at lade det være og sidde helt i fred som det er i stedet for at påvirke noget fysisk. Så skulle det da være ekstremt uheldigt og usandsynligt at jeg blev en af det det knækkede for ud af det blå, hvis jeg ikke begynder at påvirke det fysisk igen.

Eller... https://youtu.be/JFEnTjl1AxU LOL
_ _ _ _  _

Edit 3/11
. Så er der ikke så mange timer til at vi kan blive lidt klogere på hvad AMD byder ind med og hvordan der prissættes forhold til hvad der skal konkurreres med fra Nvidia (og til dels Intel?). Irriterende nok er jeg IGEN på arbejde imens, lige som da RTX 4000 serien blev lanceret, så jeg får det først selv at se i nat eller i morgen: 
AMD's launch event: https://youtu.be/hhwd6UgGVk4
Personligt håber jeg også på lidt bonus information om Ryzen 7xxx seriens X3D versioner - Hvilket man jo kan håbe på med Event-titlen i det mindste, selv om det forlyder at de først annonceres i Januar.

Edit 4/11. Nå, jeg fik set eventet:

På den negative side bar eventet først og fremmest præg af at man havde opgivet og valgt at gå uden om at konkurrere med Nvidia direkte på ydelsen, men i stedet slog på andre ting i præsentationen, som f.eks. Displayport 2.1, mindre footprint og mindre TDP, som punkter hvor man kunne præsentere at løsningen adskilte sig fra konkurrensen, som f.eks. et RTX 4090. Det blev så blandet med lidt direkte misvisende marketing BS om 8K, som så bare slet ikke var 8K, men i realiteten det halve af 8K, nemlig ultrawide 7680 x 2160 - foruden, ifølge de små bogstaver i chartene, også handlende om brug af FSR og brugen af mindre end max settings, men alligevel gentagent og misledende blev refereret til som 8K, som nok det værste og mest misledende aspekt af præsentationen. Det var også frustrerende at ydelsen blev præsenteret meget diffust og uigennemskeueligt, primært som en op til 70% hurtigere end forrige AMD generation, men ingen gennemskeuelige framerates, da dem der var var præsenterede med brugen af FSR, men uden at man på nogen måde blev oplyst om hvilke FSR settings der var tale om - Så reelt klogere på ydelsen var det svært at blive, hvilket egentligt var lidt bekymrende at det var valgt som strategien. 

På den positive side - hvilket det derfor også virkeligt kan undre at AMD ikke gjorde mere ud af at promovere i eventet - er så at der trods at man må opgive at konkurrere med 4090 jo stadig kommer et ganske kompetent og billigere produceret chip-let kort der direkte kan konkurrere med og formentligt slå et RTX 4080 på både ydelse OG ikke alene bare prisen ($899 for RX 7900 XT og $999 for RX 7900 XTX). Det stiller AMD et særdeles gunstigt sted konkurrencemæssigt, da langt de fleste kortsalg jo næppe ligger på prisniveau med en dyr GPU monolit som RTX 4090. En anden positiv ting jeg hæftede mig ved var FSR 3, som AMD heller ikke brugte meget tid på i eventet, men det lod faktisk, som jeg umiddelbart tolkede præsentationen, til at være AMD's version af DLSS 3, indeholdende game-engine data drevet frameinterpolation der i modsætning til normal frameinterpolation i TV, lige som DLSS-3 kan gøre brug af game-engine data vedrørende motion vectors, color-buffers og z-buffers indeholdende 3D dybdeinformationerne og informationerne om objekternes indbyrdes placeringer og bevægelser mv. i spillets 3D rum, hvilket lige som med DLSS 3 kan begunstige interpoleringen og resultere i en frameinterpolation som et TV eller selv en off-line AI frameinterpolator kun kan drømme om, uden samme data at gøre godt med. Det er vigtigt i forhold til tunge spil i 4K og for brugbare frames i 8K i relativt tunge titler. Det stod af præsentationen desværre ikke klart om AI hardwareaccelerationen indbygget i RDNA3 også skulle bruges til at løfte FSR's spatiale opskalering op på niveau med DLSS og XeSS eller om det alene handlede om den temporale opskalering via AI-drevet frameinterpolation - men det må tiden vise. Slutteligt er det også værd at nævne at RDNA3 lige som RTX4000 serien får både AV1 de- og encode.

De 2 kort RX 7900 XTX og RX 7900 XT udkommer 13. December.

Redigeret af TBC1 - 04-November-2022 kl. 02:15
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 06:54
Hej.

Her er en Tubetube fra eventet fra 10:50 til 54:37


Og link til Tomshardware: Up to 61 teraflops for $999.


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 04-November-2022 kl. 06:59
Til top
Emilos88 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Emilos88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 11:39
Så den bliver leveret med Display 2.1? 

Det var hurtigt at Geforce 4090, allerede virker begrænset. (Hvis man får et 8k display)
Get HIFI or die trying c",
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Emilos88 Emilos88 skrev:

Så den bliver leveret med Display 2.1? 

Det var hurtigt at Geforce 4090, allerede virker begrænset. (Hvis man får et 8k display)

Det er der generelt begrænser både et RTX 4090 og et RX 7900XTX i langt størstedelen af alle moderne spil er ikke videoudgangen, men begge korts manglende processing power. Man kan naturligvis godt fremfinde udvalgte, knapt så tunge titler med brug af DLSS 3 frameinterpolation og DLSS 2 performance settings (hvilket altså heller ikke er rigtig 8K, så skal man op i enten 8K eller DLSS quality mode), hvor videoudgangen bliver flaskehals til et 8K display med et RTX 4090. Men steam Survey opgiver ingen gang hvor mange der benytter et 8K display til at spille på - så få er det - men det skal helt sikkert tælles i meget få promiller. Det er fortsat kun 1,12% der benytter et 4K display Shocked Display port 2.1 er i år 2022 så dog stadigvæk noget et nyt grafikkort, mest af alt af princip, bare burde have - særligt et der er så dyrt og så ydende som et RTX 4090. Men det er i praksis uden betydning til 99% af de moderne spil vi nu engang spiller, da flaskehalsen i den forbindelse fortsat er GPU'ernes processing power, ikke videoudgangen i så godt som næsten samtlige moderne eksisterende og kommende titler. Derfor var det egentligt underligt at der blev brugt SÅ meget tid på det i præsentationen som der blev, selv om det naturligvis giver en vis mening at huske at fremhæve de ting hvor man slår konkurrenten. Personligt vil jeg mene at f.eks. det kommende FSR3 er langt mere væsentlig og afgørende vigtigt i forhold til hvad man reelt kan få ud af kortet i moderne AAA titler, fuldstændigt som det gælder med DLSS - For det er brugen af FSR og DLSS der gør moderne Raytracede titler reelt spilbare med mere fornuftige og brugbare fps med et 4K output (som f.eks. Cyberpunk 2077, Dying Light 2, kommende Unreal engine 5 titler mv)

Så vidt jeg kan gennemskue og ekstrapolere det fra de benyttede chats med 1,5 til 1,7 x performance over forrige AMD generation der blev fremvist, så betyder det at RX 7900XTX burde kunne slå et RTX 4080 i de fleste rasterization-only titler med et kort der samtidig er 20% billigere, mens det fortsat ser knap så lovende og sikkert ud mht Raytracing titler, som det punkt hvor AMD fortsat hænger noget i bremsen. I Raytracing titler med ikke nærmere defineret brug af FSR var uptick over forrige generation den samme som for rasterization only titler. Men på rasterization burde det se ret lovende ud i forhold til at konkurrere med et RTX 4080 på både rasterization ydelse og price/performance og selv price/performance mæssigt i forhold til et langt dyrere RTX 4090. Så det undrer virkeligt mig at man brugte så meget af tiden til at slå på mindre betydende ting som Displayport og helt uforklarilgt på det med "8K" der slet ikke var 8K opløsning, men den halve pixelopløsning af 8K (nemlig ultrawide 7680 x 2160) og i følge det med småt yderligere var med brug af settings under max og ikke nærmere definerede FSR settings (formentlig performance settings). Det tror jeg er et PR-selvmål af mindst samme kaliber som da Nvidia ævlede om 8K ifbm RTX 3000 seriens release. Det som AMD misvisende omtalte som "8K" (½ 8K opløsning), ville man kunne fodre med 120 fps via HDMI 2.1 i RTX 4000 serien, for lige at eksemplificere hvor misledende den del af præsentationen hurtigt kunne blive.

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor AMD ikke i stedet slog meget mere på det ret betydelige win de faktisk har: Nemlig et grafikkort der slår Nvidia kortene på price per performance/frame i etablerede rasterization titler. Det ville der være langt mere mening i at slå meget hårdere på, end på at fremhæve ting som f.eks. displayport eller "8K" der ingen gang er at regne som så meget som halv 8K og i 99% af tilfældende er uden betydning i forhold til de spil vi spiller. Men det er prisen per performance/frame jo absolut ikke! Det er jo om noget aspektet der er et win for både AMD OG os som gamere Smile ...Og på det punkt regner jeg ikke med at AMD skuffer, fra hvad man sådan i grove træk kan ekstrapolere fra de til lettere bekymring ellers usædvanligt uigennemsigtige performance charts der blev fremvist, hvor de mest konkrete og brugbare var det med "op til 1,7 x" performance over forrige AMD generation. AMD's kort ligger fra den ekstrapolation at dømme bestemt godt pris-konkurrencemæssigt på rasterization performance, og det er vigtig da det er og bliver til fordel for os gamere at konkurrencen er opretholdt. AMD står aktuelt direkte til at tage det store mid- og higher mid-range marked, hvilket tvinger Nvidia til enten prisnedsættelser i det segment eller at se ind i vigende markedsandele, hvilket man bestemt ikke kan have ondt af, med deres alt for dyre 4080 skandaler.

Redigeret af TBC1 - 04-November-2022 kl. 17:22
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 16:52
LTT har bygget test benches så tæt op af dem som AMD har benyttet i deres preformance review for at kunne finde nogle performance data til at sammenligne med nVIDIA.

Jeg så live streamen i aftes, selvom jeg nu mest af alt ser frem til at kortene kommer i hænderne på uafhængige testere, så vi kan få nogle ægte data på bordet, fremfor marketing snakken. Det irriterer mig også lidt at de kun lancerer top kortene, som jo kun købes af professionelle og entusiaster. Det er i bunden og midten der sælges mest og derfor også er den største samlede fortjeneste. Med prisfaldet på 1440p monitorer vil vi nok se at salget af mid-price kort øges, selvom det aldrig vil kunne nå op på low-end.

Unity har en demo for deres nye engine, som TBC1 sikkert gerne vil lege lidt med.
Her er en video af Daniel Owen som har leget lidt med den, på en RTX 4090
Lidt vildt at det kræver DLSS for at få en fornuftig fps i 4k med RT, på så kraftigt et kort. Her vil vi helt sikkert se RX 7900XTX halte efter.

Der i øvrigt en ting man skal huske på at medtage i sammenligningen af topkortene, prisforskellen vil øges hver gang man spiller, via strømregningen. Wink

Jeg nøjes nok med at købe et 3060 Ti/3070 eller 6700/6750 (til at spille 1440p), hvis der er et godt Black Friday tilbud og så afvente at hele serien er ude for både nVIDIA og AMD, samt at priserne har stabiliseret sig om et års tid. Jeg har lige kikket på en liste over RT spil, både eksisterende og kommende og der er kun et par titler listet som jeg har overvejet at spille, så god RT står ikke højt på min liste.




Redigeret af ASKF - 04-November-2022 kl. 16:53
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 19:15
Ja, jeg glæder mig også til test, da eventet var forundrende og initialt bekymrende diffust mht performance metrics, som i den grad var noget man blev nødt til at ekstrapolere på. AMD's prioriteter i eventet forundrer mig virkeligt, da de jo af de data vi i det mindste blev givet at kunne ekstrapolere noget ud fra, jo burde have er ret væsentligt price-per-fps win at kunne slå på - Så hvorfor de vælger at fokusere på alt muligt andet mindre væsentligt er mig til stor forundring og mig virkelig en gåde. Men det ser da trods det ugigennemskuelige event som sagt i mine øjne positivt og lovende hvad der vel bør kunne ekstrapoleres, hvilket er noget jeg betragter som gode nyheder der sikrer fortsat konkurrence, hvis man ikke lige går op i de nyeste tunge titlers Raytracing. Jeg ser det også som dig, som en god chance for AMD til erobre nogle større markedsandele ikke mindst i midrange markedet og få tjent nogle flere penge til mere R&D, hvilket jo kun ville være godt for den fortsatte konkurrencesituation.

Jeg har faktisk allerede leget med Enemies demoet, det kører mit system ganske fint, fuldstændig lige som andre man ser på nettet, Det samme gælder f.eks. UE5 demoerne Petra og Nordkysten. Til gengæld var mit system, specifikt min aktuelle CPU ikke helt glad for dette UE5 demo: Unreal Engine 5.1 City Sample Demo Epic Settings 4K | RTX 4090 | i9 13900K 5.8GHz - YouTube Der kunne jeg langt fra udnytte GPU'en fuldt i 4K og skulle have opløsningen supersampled til 8K før jeg kommer op på over >70% GPU undnyttelse og så kan pushe op til  lige over 50 fps i den opløsning som det højeste, men altså stadig med CPU'en som bottleneck. Til gengæld kan jeg af uransagelige årsager "bruge" mere GPU, dvs lige snige mig op over 90% GPU udnyttelse, hvis jeg supersampler til en lavere DLAA supersamplet opløsning f.eks. 5760 x 3240 hvis jeg samtidig også aktiverer DLSS i demoet, ingen til ca 50 fps med CPU som bottleneck - Et lidt kuriøst og underligt resultat sammenlignet med ren 8K render, men måske hænger det sammen med dobbelt konfekt mht. DL algoritmer? Men uanset hvad så bliver det først når AMD's Ryzen 7000 seriens X3D CPU'er, som jeg aktuelt venter på lander og jeg får en ny CPU platform i systemet at jeg kommer til at kunne afvikle lige netop UE5 City demoet som andre på nettet, mens Unity Enemies demoet ikke giver anledning til CPU problemer. Sådan er det også mht til spil. Enkelte spil, f.eks. Spiderman remastered er en titel jeg må vente med at kunne spille ordentligt, mens de fleste spil heldigvis ikke giver større CPU problemer til min 4K120fps skærm.

Redigeret af TBC1 - 05-November-2022 kl. 15:01
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2829303132 33>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu