recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Generation af Grafikkort.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Generation af Grafikkort.

 Besvar Besvar Side  <1 2324252627 33>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2022 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Er der nogen af jer, som har et bud på om chipmanglen vil forsinke udviklingen i kravene i spil til grafikchip?

Hvis der ikke er nok som løbende har kunne opgradere, vil det velsagtens betyde at udviklerne tvinges til ikke at hæve minimumskravene, da det kan gå ud over salget.

Det tror jeg ikke af flere grunde:

- GPU manglen er så godt som overstået for nu - man kan nu igen få GPU'er til omkring MSRP - og de er på lager igen over alt: https://www.edbpriser.dk/computer/hardware/grafikkort/?grafikprocessor_=geforce+rtx+3070,geforce+rtx+3070+ti,geforce+rtx+3080,geforce+rtx+3080+suprim+x,geforce+rtx+3090+ti,geforce+rtx+3050,geforce+rtx+3060,geforce+rtx+3060+ti,geforce+rtx+3080+ti,geforce+rtx+3090,radeon+rx+6500+xt,radeon+rx+6600,radeon+rx+6600+xt,radeon+rx+6700+xt,radeon+rx+6800,radeon+rx+6800+xt,radeon+rx+6900+xt&laveste_pris_inkl_fragt=0-96757&q=&sortering=popularitet&sort_retning=desc Dertil bliver brugtmarkedet flooded med GPU'er nu, da cryptovalutaen crasher og mining ikke længere betaler sig, slet ikke i lande med dyr strøm som DK, og mange minere derfor sætter deres GPU'er billigt til salg.

- Den næste generation GPU'er rygtes nu at udkommer Q3 i stedet for Q4, og de rygtes ifølge tidligere troværdige leakere, at have ca. 2 x performance af RTX 3000 serien (dvs specifikt RTX 4090 vs 3090) når der er tale om en Raytraced titel og omkring 60-80% højere ydelse, hvis man taler om en non-raytraced rasterized only titel

- Den væsentligste faktor udviklerne sigter efter at designe en AAA multiplatformtitel til er en spilbar 30 eller 60 fps version på konsollerne. På konsol er renderopløsningen på sådanne titler gerne et sted imellem 1080p og 4K, som så opskaleres til 4K. Seneste konsolgeneration svarer i ydelse til imellem et RTX 2060/2060 Ti i tilfælde af at der er tale om en Raytracing titel og generelt omkring et RTX 2060 Ti til et RTX 2070 Ti og i enkeltstående tilfælde ligefrem et RTX 2080, hvis det er en særligt veloptimeret rasterized only titel.

Til forskel fra konsollerne er PC at regne mere skalerbare fra bund til top. Tager man et givent spil på konsol med et render i omkring 1440p (som så opskaleres til 4K), så benyttes der gerne grafiske setting fra "lower than low" til "high" på PC alt efter deres performance impact og nytte, mens man på PC kan konfigurere indstillingerne, inkl. target resolution langt bredere. Derfor opgives recommended specs i dag også gerne efter opløsninger fra 1080p til 4K med alt fra minimum til maximum grafiske settings. Det er således ikke unormalt at reccomended specs har 7 tiers, som f.eks. hvis man tager recommended specs til Cyberpunk 2077.

Summa summarum: Da der hverken er GPU mangel længere og ikke mindst da spil primært designes til at man også kan være i stand til at have en spilbar version på konsollerne, så er det ikke GPU'er til PC der holder spildesigns til et givent niveua, men snarere konsollerne, hvorfra der så kan trækkes fra eller lægges til i settings og krav til harware på PC udgaverne.

Redigeret af TBC1 - 20-Maj-2022 kl. 20:41
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2022 kl. 20:27
Hvad tænker i om de seneste rygter om den denne gang tilsyneladende store forskel på 4080 og 4090?

Aktuelle generation var det imho let at beslutte sig imellem 3080 og 3090, da merværdien (30 vs 35 Tflops) ved et 3090 var ret begrænset mens prisen var over det dobbelte ($700 vs $1500 MSRP)

Denne gang lader det til at blive sværere at vælge:

Rygterne vil at RTX 4080 "kun" skulle få ~40 Tflops til anslået omkring $700-$800
mens RTX 4090 antages af få ~70 Tflops til alt imellem $1500-1900 - i forhold til hvad man spekulerer i som realistiske priser.

Med andre ord et meget sværere valg. Som jeg ser det, så dækker et RTX 4080 til fulde et "ultra settings" 4K@minimum 60 Hz og lidt til i nyeste spilmarked, mens 4090 (og senere et endnu dyrere 4090 Ti) er til entuiasiasterne og >100 fps ved ultrasettings ved 4K (Ja, jeg ved godt at RTX 3080 allerede giver >100 fps i mange 4K titler, men jeg tænker de tungere og inden for nærmeste horisont kommende AAA titler). 4090 åbner via DLSS også for fornuftige frames og >60 fps i 8K output og (vigtigt for mig, grundet spil på store skærme) højere supersampling ifbm. 4K output.

Hvis ovenstående holder stik, så hælder jeg aktuelt imod et 4090 i stedet for et 4080 denne gang, modsat sidst, hvor jeg ikke fandt at merprisen kunne retfærdiggøres sidst. Hvad tænker i andre hvis det lander som rygterne vil det?




Redigeret af TBC1 - 29-Maj-2022 kl. 20:39
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2022 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

  Rygterne vil at RTX 4080 "kun" skulle få ~40 Tflops til anslået omkring $700-$800
mens RTX 4090 antages af få ~70 Tflops til alt imellem $1500-1900 

Hej.

RTX 3080 har 64 nye ALU'er pr. SM. I stedet for de 64 rene Integer INT32 ALU'er som på RTX 2080, er der nu 64 NYE ALU'er, som kan udføre beregninger af både flydende komma og heltal. Men ikke på samme tid.

Hver sub-core i RTX 4080 vil få 128 FP32-enheder, men det samlede antal FP32+INT32-enheder vil nu gå op til 192.

Så det beregnede antal Tflops vil være forskellige for RTX 4080 i forhold til RTX 3080, lige som de var forskellige fra RTX 3080 i forhold til RTX 2080.

Beregningerne er rigtige, men afspejler at nVidea har ændret designet af FP32 ALU'en. Så vi må vente på uafhængige benchmarks, for at se hvor meget de nye RTX 4080 Tflops virkeligt yder.


Personligt tror jeg at RTX 4080 priserne vil ligge lidt over AMD's RDNA 3. Det bliver spændende at se hvor god ydelse, det lykkes AMD få ud af de nye multi die i RDNA 3 GPU'erne. Hvis AMD's Top RDNA 3 GPU Yder i nærheden af RTX 4090, vil det IKKE være muligt for nVidea at kræve URIMELIGT meget mere for deres RTX 4090.

Hvis AMD ikke kan få næsten RTX 4090 ydelse ud af deres top RDNA 3, vil nVidea kunne hæve RTX 4090 priserne. Men så vil der sikkert komme en ekstra model in i rækkefølgen. Skal vi kalde den RTX 4085. Jeg tror ikke at marketings afdelingen hos nVidea, vil kunne acceptere et prisgab på over 1000$ mellem RTX 4080 og RTX 4090, uden at prøve at gøre noget ved det.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 30-Maj-2022 kl. 09:33
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2022 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hvis AMD ikke kan få næsten RTX 4090 ydelse ud af deres top RDNA 3, vil nVidea kunne hæve RTX 4090 priserne. Men så vil der sikkert komme en ekstra model in i rækkefølgen. Skal vi kalde den RTX 4085. Jeg tror ikke at marketings afdelingen hos nVidea, vil kunne acceptere et prisgab på over 1000$ mellem RTX 4080 og RTX 4090, uden at prøve at gøre noget ved det.
Det er jo et prisgab de allerede har levet med mht 3080 og 3090. Men mon ikke der under alle omstændigheder kommer en Ti udgave, med et RTX 4080 Ti, (lige som man også taler om et 4090 Ti der vil udnytte endnu mere af 4090 chippen og måske kunne forklare de tidligere rygter om 600W) som så ville kunne prissættes mere strategisk imellem 4080 og 4090 i tilfælde af en forhåbentlig god konkurrence fra AMD? Som jeg ser det er 4080 denne gang at regne som det nye 3070 og 4090 at regne som det nye 3080 Ti eller 3090 sammenlignet med ydelsesforskellene i forrige serie.

Jeg regner ikke med det er noget vi kommer til at se til launch, hvor det vel er 70, 80 og 90 versionerne vi vel kommer til at se. Nu kender jeg ikke salgstallene på 3080 vs 3090, men tænker faktisk ikke at det er helt tilfældigt eller "dumt" fra forretningsperspektiv af Nvidia med prissætningen, hvis der denne gang faktisk er så meget større forskel på 80 og 90 versionerne. Sidste gang kunne jeg og mange andre jo ikke se fidusen ved at hoppe på et dobbelt så dyrt 90'er kort med kun 5-10% højere performance, mens jeg denne gang tænker at blive "nødt" til det hvis ydelsesforskellen er så forskellig på 80'er og 90'er kortene som tallene denne gang lægger op til den er. Og ja, Benchmarks er noget jeg ser frem til med forventning som vejledende for mit valg og jeg er med på at arkitekturen gør at TFLOPS ikke er at regne som 1:1 i forhold til 3000 serien - Særligt RayTracing performance får et større bump up end rasterization performance denne gang, men det er jo netop også der det fortsat halter og også på det punkt jeg ikke har noget større håb til AMD kortene, da de traditionelt har været meget svagere på RayTracing og AI features, mens jeg fortsat forventer og i den grad håber at de kan konkurrere på rasterization performance, som også sidste gang, så Nvidia fortsat kan presses - også på prisen - som jo er ved at være til at mærke i toppen Ouch  


Redigeret af TBC1 - 30-Maj-2022 kl. 23:52
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2022 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Og ja, Benchmarks er noget jeg ser frem til med forventning som vejledende for mit valg og jeg er med på at arkitekturen gør at TFLOPS ikke er at regne som 1:1 i forhold til 3000 serien - Særligt RayTracing performance får et større bump up end rasterization performance denne gang, men det er jo netop også der det fortsat halter og også på det punkt jeg ikke har noget større håb til AMD kortene, da de traditionelt har været meget svagere på RayTracing og AI features, mens jeg fortsat forventer og i den grad håber at de kan konkurrere på rasterization performance, som også sidste gang, så Nvidia fortsat kan presses - også på prisen - som jo er ved at være til at mærke i toppen Ouch  


Jeg har set en del tech videoer, hvor de siger at de slår RayTracing fra, når de spiller, fordi de alligevel ikke bemærker forskellen og hellere vil have den højere framrate. Når de så skal lave screendumps eller vil optage bestemte sekvenser, slår de det til.

Linus Tech lavede også en uvidenskabelig test, hvor de lod personalet se på screendumps, hvor de skulle vurdere om der var RayTracing eller ej. Kun de der på forhånd vidste hvilke detaljer de skulle kikke efter, kunne se det og det var endda kun grafikerne som ramte 100% korrekt, uden at skulle bruge lang tid på at sammenligne billederne.

Hvis det er det generelle billede, giver RayTracing ikke megen mening som feature, for andre end dem der arbejder professionelt med 3D rendering. Selvfølgelig er det fedt med lidt eye-candy når man får et nyt grafikkort, men wow-effekten forsvinder hurtigt og de færreste lægger mærke til ændringerne når de spiller, især i de action prægede spil hvor der er mest behov for de kraftige kort.

Jeg sidder selv med et gammelt GTX 1070 kort som trække 3 24" kontor monitorer (1920x1200@60Hz) og ville have opgraderet til et 3070 da priserne eksploderede, så jeg kan ikke udtale mig om emnet af personlige erfaringer, men er interesseret i at høre om andres.

Jeg har spillet WoW i mange år, så da jeg stoppede for 3 år siden, var der en masse ældre store titler jeg aldrig havde fået spillet og jeg har derfor haft masser af gamle spil hvor mit grafikkort kunne køre med højeste setting. Nu er jeg nået frem til Borderlands 3 og kortet er nu kun "recomended", så jeg håber på du får ret i din forudsigelse af priserne TBC1 (i øvrigt tak for dit lange svar, til mit korte spørgsmål). For mig har det aldrig været noget problem at køre med neddroslede grafikeffekter og i WoW var det også nødvendigt i nogle situationer, hvor der kunne være 80 spillere i pvp, med masser af effekter kørende fra deres spells (det kunne i sin tid tvinge et 980 kort i knæ, da det var det bedste på markedet), ja selv nogle boss-fights med 20 mand, kunne give problemer (havde en i7-3770 så der var ikke CPU problemer), så framrateen røg under 10.

Derfor, hvor vigtigt er RayTracing reelt for jer og har i det selv slået til når i spiller eller er det blot lidt eye-candy til særlige situationer?
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2022 kl. 03:13
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Linus Tech lavede også en uvidenskabelig test, hvor de lod personalet se på screendumps, hvor de skulle vurdere om der var RayTracing eller ej. Kun de der på forhånd vidste hvilke detaljer de skulle kikke efter, kunne se det og det var endda kun grafikerne som ramte 100% korrekt, uden at skulle bruge lang tid på at sammenligne billederne.

Hvis det er det generelle billede, giver RayTracing ikke megen mening som feature, for andre end dem der arbejder professionelt med 3D rendering.

Det er så heller ikke på nogen måde det generelle billede. Sagen er nemlig den at RayTracing kan dække over MANGE forskellige aspekter, fra fuldt og helt ekslusivt implementeret (alle baked lights er fjernene) til kun at dække over enkeltstående mindre delelementer i et spil med eksisterende baked lights. 

Linus Tech så på Shadow of the Tombraider, et af de første spil med nogen som helst grad af RayTracing, men det eneste der var raytraced i Shadow of the TombRaider var shadows, der var således f.eks. ingen RayTraced reflection, refraction, scattering, caustics, ambient occlusion, dispersion eller global illumination. TombRaider havde shadows i forvejen, så forskellen var til at overse - jeg kunne heller ikke rigtigt se forskellen, med mindre jeg virkeligt kiggede efter. Men det er så heller ikke det jeg taler om når jeg taler om og holder af RayTracing.

De aspekter hvor RayTracing for alvor skiller sig ud og er til at få øje på, er når RayTracing benyttes til Global illumination, ambient occlusion og reflections - Så begynder man at komme ind på aspekter hvor det kun er RayTracing der kan give billedet den fidelity, den dynamik og den realisme som kun RayTracing kan tilføre det, i forhold til de normale versioner af global illumination, ambient occlusion og reflections mv. Jo flere af aspekterne der er RayTraced, jo større og mere dynamisk lysrealisme opnår man. Forskellen på f.eks. reflections kan være om man overhovedet ser reflektioner af folk i et bonet gulv eller i vinduer mv eller slet ikke (eller kun diffust, tilnærmet og urealistisk eller i bedste fald delvist (screenspace reflections) hvis der er reflektioner der ikke er raytraced i et spil), mens ambient occlusion forankrer elementerne realistisk i sit miljø i stedet for at det ser ud som om de ikke hører ægte til i det fordi lyset er forkert/kunstigt i stedet for at være traced. 

Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:


Selvfølgelig er det fedt med lidt eye-candy når man får et nyt grafikkort, men wow-effekten forsvinder hurtigt og de færreste lægger mærke til ændringerne når de spiller, især i de action prægede spil hvor der er mest behov for de kraftige kort.

Tell me you've never seen RayTracing without telling me you've never seen RayTracing.

At et spil kommer med RayTracing er ikke bare det samme som at et spil kommer med RayTracing LampWink
Hvilke implementering er der tale om? Hvilken grader og hvilke aspekter af RayTracing er der tale om? Det er altafgørende for om det er alt fra minimale ændringer man dårligt bemærker til fundamentalt realisme- dynamik- og stemningsforandrende lyssætning, som man umuligt kan undgå at bemærke og som i den grad er med til at sætte spillets ambiance og stemning.

Metro Exodus er et godt eksempel på forskellige grader af RayTracing implementeringer. Før Enhanced edition havde spillet allerede fået nogle grader af RayTracing, men forskellen er radikal og slående fra den første implementering af RayTracing til den der siden blev givet i Enhaced Edition som radialt ændrede spillets lyssetning med langt større realisme, dynamik og stemingsskabende lysætning som resultat - også selv om man er optaget af at spille det. Det var faktisk mit første spil, hvor jeg for alvor bemærkede RayTracing - og jeg nød det hele vejen igennem - også trods optagetheden af spillets action. 

Hvis man har interesse i at forstå hvad RayTracing gør for et spil og en spildesigner for den sags skyld, så er Digital Foundrys analysevideo af Enhanced Edition værd at se og få indsigt af: https://youtu.be/NbpZCSf4_Yk

Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Derfor, hvor vigtigt er RayTracing reelt for jer og har i det selv slået til når i spiller eller er det blot lidt eye-candy til særlige situationer?

Det afhænger af implementeringen og dens grader og impact. Når RayTracing er gennemført, så ændrer det radikalt spillets lys, realisme, ambiance og stemning og den indlevelse og kontakt jeg dermed har til spillet - det giver endog nye spændende gameplay aspekter hvor man kan udnytte det mere realistiske lys natur, ved at placere sig rigtigt i miljøet forhold til at kunne se fjenden nærme sig før man kan se fjenden direkte, via reflektioner i vinduer, blanke fliser eller lign. Så for mig kan det være alt fra ligegyldigt og svært at se ved lave implementeringsgrader til radikalt forandrende, stemningsopbyggende og realismeøgende når der er tale om gode mere udbyggede implementeringsgrader - så er det mere end alene ekstra eye-candy - Der er bare for få titler endnu der sådan rigtigt udnytter det i mere udtalt grad. Med til den historie hører også at de nye konsoller er for hadwaremæssigt svage til større RayTracing implementeringer, så der virkelig skal prioriteres i hvilke aspekter der er mulige og hvilke der giver størst impact i forhold til dem der må bortsorteres eller hvor mange bounces lyset gives - noget der er afgørende for dynamikken og realismen. Større implementeringsgrader trækker også i den grad tænder ud på PC, hvor større grader tvinger selv de største kort i knæ. Det er derfor jeg taler om at det som væsentlig at performance for RayTracing stiger mere end performance for rasterization på de kommende Nvidia kort. Jeg håber også virkeligt at AMD for alvor melder sig ind.

Jeg synes ikke det er svært at få øje på, så snart der bare er en lille smule reflections og bounce-light:
 
https://youtu.be/UWPzmEddWgg (man skal da være blind, hvis Ray-traced reflections ikke springer en i øjnene!)
https://youtu.be/Xf2QCdScU6o (Samme princip med reflections, men i det spil spiller særligt bounce-light også en stemningsgivende rolle)

Det er også måske værd at nævne at det ikke stopper med RayTracing: What is path tracing? And how does it compare to ray tracing? | GamesRadar+  

Se demo: https://youtu.be/sPUvHmL9lkQ



Redigeret af TBC1 - 02-Juni-2022 kl. 22:57
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
LeChuck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-April-2011
Status: Offline
Point: 173
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LeChuck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2022 kl. 13:02
I Control giver det efter min mening også et ret stort løft:

Redigeret af LeChuck - 02-Juni-2022 kl. 13:05
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2022 kl. 13:52
Alex fra Digital Foundry har lavet endnu en analysevideo af FSR 2.0 som er værd at se hvis man vil have et udbygget sit indtryk af hvor FSR ligger kvalitetsmæssigt i forhold til DLSS og f.eks. en indbygget TAAU opskalering.

https://youtu.be/ZNJT6i8zpHQ

Spoiler: FSR kan godt betale sig i forhold til en indbygget TAAU på et AMD kort, men for den højeste visuelle kvalitet skal man holde sig til DLSS på et Nvidia kort.

Redigeret af TBC1 - 12-Juni-2022 kl. 13:53
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2022 kl. 14:44

Hej.

Jeg læste i går at 'AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 Now Available and Coming Soon in More Games'


Hilsen Carsten.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2022 kl. 21:25
Godt nyt fra både AMD og NVidia fronten:

Mens AMD må høste ros for deres FidelityFX Super Resolution 2.0 og hvad de er i stand til at opnå uden brug af AI og en egentlig hardwareacceleration som den der hos Nvidia varetages af deres "Tensor cores", så står det også klart at Super Resolution 2.0 trods dets overraskende gode kvaliteter, ikke vokser helt ind i Nvidia's AI baserede DLSS-himmel. MEN fremtidige AMD kort får endelig også tilsvarende hardwareunderstøttelse [om det så blive næstkommende eller næste gang igen=?] idet AMD tilføjer hvad de for deres part kalder "Wave Matrix Multiply-Accumulate" til fremtidige RDNA3 kort.

For mig personligt og andre high-end entusiaster kan dette ikke undervurderes. For mens AMD hidtil har kunnet følge med og konkurrere på rå rasterization parametre, så har de alt længe haltet bag efter på high-end features som AI opslalering og RayTracing performance. Så at AMD også begynder at konkurrere på disse parametre glæder mig derfor enormt, da det så betyder at jeg og andre som jeg i fremtiden potentielt ville kunne kigge efter både Nvidia OG AMD kort når vi skal ud og købe kort.

https://videocardz.com/newz/amd-adds-wmma-wave-matrix-multiply-accumulate-support-to-gfx11-rdna3-architecture-amds-tensor-core
og https://www.techpowerup.com/296352/amd-wmma-instruction-is-direct-response-to-nvidia-tensor-cores


Hvad angår Nvidia, så er den gode nyhed der at der nu rygtes op til 63% højere (end RTX 3090) base-clocks og helt op til 2,5 GhZ boost og 2,7 Ghz max clock på deres kommende RTX 4090 Ti (og muligvis endnu højere clocks på mindre chips i serien) med den nye TSMC chip, hvilket hvis øvrige leakede hardware specifikationer holder stik placerer RTX 4090 til at få omkring 90 TFlops at gøre godt med.
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-4090-to-feature-2520-mhz-boost-clock-almost-50-higher-than-rtx-3090

Af knap så gode nyheder [fra forbruger perspektiv] er at både Apple, AMD og Nvidia, rygtes at nedskalere ordrebogen hos TSMC, i lyset af den nye aktuelle markedsituation. Heldigvis lader det ikke til Nvidia's kontrakt med TSMC tillader andet end at TSMC skynder sig langsommere:
https://twitter.com/chiakokhua/status/1542733213730508800
https://www.digitimes.com.tw/tech/dt/n/shwnws.asp?cnlid=1&id=0000638859_23P7Q8BU6YQGPN8X7TLNT  ;

Redigeret af TBC1 - 06-Juli-2022 kl. 03:48
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2022 kl. 01:33
Nedskaleringen af ordrer skal ses i den sammenhæng at markedet nu bliver oversvømmet med highend kort, fra minere og der er ingen af dem som vil ud at konkurrere med brugtmarkedet. Der har også længe været rygter om at lanceringen af de nye Nvidia kort er rykket en måned og muligvis vil blive rykket igen, pga. markedssituationen.

Jeg har desværre ikke nogen links at give, da det er info fra youtubere jeg ikke normalt følger, men blot af og til dukker op i mit feed.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2022 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Jeg har desværre ikke nogen links at give, da det er info fra youtubere jeg ikke normalt følger, men blot af og til dukker op i mit feed.

Hej.

Her er et link:

'Nvidia GeForce RTX 40-Series Launch Delay Rumors Intensify'


Og et andet link til dem, der kunne tænke sig et godt brugt Grafikkort, som har kørt 24 timer i døgnet, alle ugens 7 dage:

'Should You Buy a Used Graphics Card?'


Hilsen Carsten.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2324252627 33>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu