recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny HD til nas?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny HD til nas?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
M1ch43l Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2012
Sted: Herfølge
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M1ch43l Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny HD til nas?
    Sendt: 22-Juni-2012 kl. 18:45
Den ene af mine hitachi-diske i min qnap har det ikke for godt. Hvad skal de skiftes ud med?

Skal køre mirror, gerne 2 tb eller mere og nas er en ts219p+
Beolit 707
Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2011
Sted: Hovedstaden
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Raum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 18:50
De fleste raid's kræver ENS diske, med mindre der bliver lavet noget partitions-sjov eller den er meget proff......

Så ud med disken og køb en magen til.
Til top
M1ch43l Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M1ch43l Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 18:58
Ja det har du ret i. Men nu er det anden gang den skal skiftes. Så er ude efter 2 nye og helst ikke hitachi Smile
Beolit 707
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 19:20
Hvis du vil ofre pengene, så Seagate enterprise diske. De slutter med ***NS i modelnummeret.

Venlig hilsen
KB
Til top
M1ch43l Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M1ch43l Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 20:30
Hold da magle.. Gulddiske Confused hvis de virker er de måske prisen værd, men et ret dyrt alternativ.

Beolit 707
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af M1ch43l M1ch43l skrev:

Hold da magle.. Gulddiske Confused hvis de virker er de måske prisen værd, men et ret dyrt alternativ.

Mine er 2 år gamle nu, og der er stadig 3 års garanti.

Men jeg mener at garantien er sat ned til 2 eller 3 år på nye diske efter oversvømmelsen i Thailand sidste år.

Og min NAS er forresten også QNAP 219P+

Redigeret af Brixen - 22-Juni-2012 kl. 20:45
Venlig hilsen
KB
Til top
M1ch43l Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M1ch43l Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 20:55
Ja det vægter jo også højt Brixen. Men 4-5 af de lange er lidt svær at sluge.

Beolit 707
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af M1ch43l M1ch43l skrev:

Ja det vægter jo også højt Brixen. Men 4-5 af de lange er lidt svær at sluge.

Helt bestemt. Diskene behøver heller ikke være ens i et RAID. Så du kan jo prøve med en billigere Seagate. Der er flere her på Recordere, der har gode erfaringer med dem.
Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 22:06
Enig! Har gennem de seneste 10+ år, aldrig haft en svigtende Seagate disk! Og der er røget rigtig mange gennem egne og familie/venners PC'er...

M.v.h.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Enig! Har gennem de seneste 10+ år, aldrig haft en svigtende Seagate disk! Og der er røget rigtig mange gennem egne og familie/venners PC'er...

M.v.h.

Det var faktisk bl.a. dig jeg tænkte på

Som jeg forstår det, kan man skifte den dårlige disk ud med en ny - evt. større - genopbygge raid, og så køre med det indtil den anden disk står af.

Jeg har ikke prøvet selv, da begge mine første diske kører endnu.

Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 22:56
Jeg har ikke prøvet det (har jo ikke haft en svigtende disk, så derfor ikke haft behov for det!), men det er også sådan jeg forstår systemet. Og man behøver ikke benytte to ens diske! Den ny skal blot have minimum samme størrelse, som den bestående.

M.v.h.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2012 kl. 15:29
I gamle dage med professionelle raid systemer havde det mere at sige om diskene var helt ens.
Der synkroniserede man rotationshastigheden og drejningen via et link på printet af harddisken.

Idag er synkroniseringen indbygget i interfacet, ved dog ikke om SATA understøtter det. Men det er nok kun de dyre systemer.

Sålænge man sørger for at diskene er samme størrelse eller større, så skal det nok virke. Hvis der er problemer med en disk, så ville der nok være de samme problemer hvis man har 2 stk. af dem.
Det er mere firmware og kvalitet som afgører om disken er god til 24/7 i et RAID system.
Man kan godt køre 5400 omdr og 7200 sammen - men så er hastigheden laveste fællesnævner.

En god ide specielt ved RAID 1 er at sørge for at diskene har forskelligt batch nummer - køb det evt. hos 2 forskellige forhandlere. Det kan forhindre at begge diske står af fordi fabrikken har haft en dårlig dag da begge blev produceret.
Det er nok rimeligt uoverskueligt at gøre det med et RAID system på 15 diske, så her køber man ofte diske af lidt bedre kvalitet.

Redigeret af Cyberguyen - 23-Juni-2012 kl. 15:30
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu