|
Ny HD til nas? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
M1ch43l ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Februar-2012 Sted: Herfølge Status: Offline Point: 73 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-Juni-2012 kl. 18:45 |
Den ene af mine hitachi-diske i min qnap har det ikke for godt. Hvad skal de skiftes ud med?
Skal køre mirror, gerne 2 tb eller mere og nas er en ts219p+
|
|
Beolit 707
|
|
![]() |
|
Raum ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Oktober-2011 Sted: Hovedstaden Status: Offline Point: 278 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De fleste raid's kræver ENS diske, med mindre der bliver lavet noget partitions-sjov eller den er meget proff......
Så ud med disken og køb en magen til. |
|
![]() |
|
M1ch43l ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Februar-2012 Sted: Herfølge Status: Offline Point: 73 |
Ja det har du ret i. Men nu er det anden gang den skal skiftes. Så er ude efter 2 nye og helst ikke hitachi
![]() |
|
Beolit 707
|
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6694 |
Hvis du vil ofre pengene, så Seagate enterprise diske. De slutter med ***NS i modelnummeret.
|
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Hold da magle.. Gulddiske
![]() |
|
Beolit 707
|
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6694 |
Mine er 2 år gamle nu, og der er stadig 3 års garanti. Men jeg mener at garantien er sat ned til 2 eller 3 år på nye diske efter oversvømmelsen i Thailand sidste år. Og min NAS er forresten også QNAP 219P+
Redigeret af Brixen - 22-Juni-2012 kl. 20:45 |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Ja det vægter jo også højt Brixen. Men 4-5 af de lange er lidt svær at sluge.
|
|
Beolit 707
|
|
![]() |
|
Helt bestemt. Diskene behøver heller ikke være ens i et RAID. Så du kan jo prøve med en billigere Seagate. Der er flere her på Recordere, der har gode erfaringer med dem. |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Enig! Har gennem de seneste 10+ år, aldrig haft en svigtende Seagate disk! Og der er røget rigtig mange gennem egne og familie/venners PC'er...
M.v.h.
|
|
![]() |
|
Det var faktisk bl.a. dig jeg tænkte på ![]() Som jeg forstår det, kan man skifte den dårlige disk ud med en ny - evt. større - genopbygge raid, og så køre med det indtil den anden disk står af. Jeg har ikke prøvet selv, da begge mine første diske kører endnu. |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Jeg har ikke prøvet det (har jo ikke haft en svigtende disk, så derfor ikke haft behov for det!), men det er også sådan jeg forstår systemet. Og man behøver ikke benytte to ens diske! Den ny skal blot have minimum samme størrelse, som den bestående.
M.v.h.
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
I gamle dage med professionelle raid systemer havde det mere at sige om diskene var helt ens.
Der synkroniserede man rotationshastigheden og drejningen via et link på printet af harddisken. Idag er synkroniseringen indbygget i interfacet, ved dog ikke om SATA understøtter det. Men det er nok kun de dyre systemer. Sålænge man sørger for at diskene er samme størrelse eller større, så skal det nok virke. Hvis der er problemer med en disk, så ville der nok være de samme problemer hvis man har 2 stk. af dem. Det er mere firmware og kvalitet som afgører om disken er god til 24/7 i et RAID system. Man kan godt køre 5400 omdr og 7200 sammen - men så er hastigheden laveste fællesnævner. En god ide specielt ved RAID 1 er at sørge for at diskene har forskelligt batch nummer - køb det evt. hos 2 forskellige forhandlere. Det kan forhindre at begge diske står af fordi fabrikken har haft en dårlig dag da begge blev produceret. Det er nok rimeligt uoverskueligt at gøre det med et RAID system på 15 diske, så her køber man ofte diske af lidt bedre kvalitet.
Redigeret af Cyberguyen - 23-Juni-2012 kl. 15:30 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |