recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny HDD installering af OS X
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny HDD installering af OS X

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny HDD installering af OS X
    Sendt: 09-Juli-2014 kl. 19:34
Hej jeg har været nede og få et tilbud hos Humac og fået tilbud på installering af ram og hdd i min macbook pro.

Når de installere en ny hdd skal de have 399kr for at installere OS X på computeren.

Er det ikke ok nemt at gøre selv? Og hvordan fungere det hvis det er? Indtil videre har jeg lavet en sikkerhedskopi af hele min hdd. Gætter på jeg skal bruge den til noget? :D
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 19:43
Der er en del guides på nettet, de gange jeg har gjort det har jeg brugt carbon copy cloner til at lægge alt indholdet over på den nye hd.
Mvh

René
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 19:48
okay, så det er ikke bare at smide min eksterne hdd i usb'en og så sige installer fra sikkerhedskopi?

Kan det betale sig at få humac til det, hvis man ikke er helt sikker på hvordan det fungere? 
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 19:50
Skal siges at sikkerhedskopien er lavet i time machine
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 19:56
Timemachine gør det fint, men prøv at se et par youtube videoer. Så kan du selv vurdere om du vil gøre det selv
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 20:02
Du kan også bruge et tool som hedder diskmaker X

Den laver en boot USB til dig, som du kan installere fra


Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6638
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 20:13
Jeg har ikke prøvet med ny HD, men når man holder cmd-R nede ved boot, henter den hele OS via internet og installerer. Så skal resten bare hentes fra TimeMachine backup.

Er ikke helt sikker på om det også virker med ny HD.

Venlig hilsen
KB
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg har ikke prøvet med ny HD, men når man holder cmd-R nede ved boot, henter den hele OS via internet og installerer. Så skal resten bare hentes fra TimeMachine backup.

Er ikke helt sikker på om det også virker med ny HD.


Ikke altid det gør det. Især ikke hvis man ikke har købt en update fra Appstore.

Jeg bruger Lion Diskmaker X, som gør jeg kan installere OS X let.

Men hvis man ikke er super stærk i det, så er de 399 fra Humac jo altid en løsning.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Status: Offline
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmusvn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 21:17
Løsning

- CMD+R ved opstart.
- Får du ikke mulighed for nyeste version, ignorer dette og gå videre.
- Opdater til nyeste version i OS X.
- Genstart, CMD+R igen.
- Slet disk. (Genstart ikke).
- Luk Disk Utility og vælg at installere Mavericks eller hvad 10.10 nu kommer til at hedde.

Se desuden: OS X Recovery. Der er også mulighed for noget med Time Machine.

Redigeret af rasmusvn - 09-Juli-2014 kl. 22:19
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af friedel friedel skrev:

Når de installere en ny hdd skal de have 399kr for at installere OS X på computeren.


Hvor mange timer skal du gå på arbejde for at få udbetalt 399 kroner?
Hvor mange timer regner du selv med at komme til at bruge på installationen?
Hvem redder dig, hvis di egen installation går galt?

Alene det at du har brug for at spørge om, hvordan man gør, peger (i mine øjne) mod at vælge den lette løsning. Så må du arbejde lidt over nogle dage.....


Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2014 kl. 00:36
Tja, ville egentlig bare høre om det var så svært? Kan godt være du har tonsvis af penge,  men hvis jeg kan spare 400kr så gør jeg gerne det, men i dette tilfælde ender jeg nok bare med at betale mig ud af det :)

En helt anden ting mit valg er umiddelbart faldet på en af disse 2, 


Er der nogen forskel på de to???
Til top
Mark RL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mark RL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2014 kl. 05:43
Har selv været møllen igennem:

1TB Seagate Momentus 2,5
1 stk. HDD caddy til 2,5 tommer hdd istedet for cd drev (da det er i stykker)
8 GB RAM
128GB SSD Samsung 840

Kostede i alt lidt under 2000 kr.

Når du får sat den nye HDD i holder du options knappen nede (alt) derved kommer der en menu op hvor man skal vælge sit WiFi og så kører den en installation fra nettet.

Hvis du selv vælger at sætte tingene kan jeg anbefale dig at rydde PRAM NVRAM da jeg ikke kunne skrue op og ned da jeg var færdig med det hele. Det gør man således: Option ⌘ + P + R  - dette gør man efter computeren har givet sin startup lyd, og så holder du dem inde indtil du har hørt lyden 3 gange

Alt gik rigtig fint, og jeg har en lynende hurtigt MacBook Pro nu med rigelig plads. Nu står iMacen for tur!
Med venlig hilsen

Mark
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu