Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
SVP03
Guld medlem
Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4172
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 13:45 |
Nikodk skrev:
det var også derfor jeg netop spurgte om du havde brug for det store rum.
Ser at du allerede er bekendt med akustikdæmpning så - Rockfon mono er en god løsning til din loftshøjde, dæmper kun de høje frekvenser, men de dybere kan jo løses på anden vis...
bliver spændende at følge - er det helt forfra med huset (altså tom grund nu), eller er det en kraftig renovering du skal igang med?
|
Det er nyt.
|
SVP03
|
 |
SVP03
Guld medlem
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 13:48 |
furious jt skrev:
Hvor stort et lærred kan man egentlig bruge når der "kun" er 2.3m fra gulv til loft?
Lærredet skal vel ikke gå helt ned til gulvet.
Hvis ikke det kan blive til ret mange tommer, så er det vel ikke nødvendigt at rummet er så stort. Så kommer man enten til at sidde langt fra lærredet eller også bliver der masser af plads bag ved sidde pladserne som man måske ikke kan bruge til så meget.. Bare min tanke
|
Stadig skal rummet bruges til andre ting, se ovenfor. Mit nuværende lærred er et 103 tommer SR lærred med en JVC HD-350 som Otto har pillet lidt ved.
Jeg er da godt klar over at et højere rum er bedre, men CSO demokælder i Lyngby er da også alm. kælderhøjde. Så det går jo nok fint med de 2,3 til 2,4 m.
|
SVP03
|
 |
furious jt
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2007
Point: 3730
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 13:52 |
SVP03 skrev:
furious jt skrev:
Hvor stort et lærred kan man egentlig bruge når der "kun" er 2.3m fra gulv til loft?
Hvis ikke det kan blive til ret mange tommer, så er det vel ikke nødvendigt at rummet er så stort. Så kommer man enten til at sidde langt fra lærredet eller også bliver der masser af plads bag ved sidde pladserne som man måske ikke kan bruge til så meget.. Bare min tanke
| Stadig skal rummet bruges til andre ting, se ovenfor. Mit nuværende lærred er et 103 tommer SR lærred med en JVC HD-350 som Otto har pillet lidt ved.
Jeg er da godt klar over at et højere rum er bedre, men CSO demokælder i Lyngby er da også alm. kælderhøjde. Så det går jo nok fint med de 2,3 til 2,4 m.
|
ahh ok havde ikke set det skulle bruges til andre ting også, sorry
Mht mit spørgsmål om man kunne få noget brugbart ud af den lidt lave højde, er fordi jeg selv skal have indrettet en bio i et rum med samme højde Mit rum er så kun ca 3.5 x 4 meter
Redigeret af furious jt - 05-August-2009 kl. 13:56
|
7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
 |
SVP03
Guld medlem
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 14:16 |
furious jt skrev:
SVP03 skrev:
furious jt skrev:
| Stadig skal rummet bruges til andre ting, se ovenfor. Mit nuværende lærred er et 103 tommer SR lærred med en JVC HD-350 som Otto har pillet lidt ved.
|
Mht mit spørgsmål om man kunne få noget brugbart ud af den lidt lave højde, er fordi jeg selv skal have indrettet en bio i et rum med samme højde Mit rum er så kun ca 3.5 x 4 meter |
Jeg kan ikke se at højden er så vigtig hverken for lyd eller billede, så de indlæg undre mig lidt. Akustikken skal jo bare tilpasses derefter.
|
SVP03
|
 |
furious jt
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2007
Point: 3730
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 14:18 |
SVP03 skrev:
furious jt skrev:
SVP03 skrev:
furious jt skrev:
|
Mht mit spørgsmål om man kunne få noget brugbart ud af den lidt lave højde, er fordi jeg selv skal have indrettet en bio i et rum med samme højde Mit rum er så kun ca 3.5 x 4 meter
| Jeg kan ikke se at højden er så vigtig hverken for lyd eller billede, så de indlæg undre mig lidt. Akustikken skal jo bare tilpasses derefter. |
Jeg tænker ikke på lyden men mere hvor stort et billede man kan få. Jeg har slet ikke tænkt på at det kan blive et problem med lyden, men jeg synes jeg har fin lyd nu, så det ændre sig nok ikke fordi jeg flytter bio'en til et andet rum.
Så skulle jeg også have dæmpende plader i stuen nu, og hvad ved jeg. Ikke tale om
|
7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
 |
SVP03
Guld medlem
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 14:29 |
Nu vil jeg sige at de 100-110 måske 120 tommer er max hvis der skal være lys nok på lærredet med projektor i det prisleje jeg vil ofre, jo større lærred jo mindre lys.
Men det kan jo være Otto ikke er enig 
|
SVP03
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 14:38 |
SVP03 skrev:
Da huset bliver ca. 7 m bredt minus mure, er det jo de 6 m tilbage længden bestemmer jeg selv.
|
Ach so... Så er jeg med. Som sagt, lydmæssigt er det en ting man lige skal være opmærksom på, specielt hvis det skal være højttalere der ikke fylder så meget fysisk, væghængte f.eks. som du er inde på. God sub er påkrævet...
SVP03 skrev:
Ville under alle omstændigheder hyre dig som konsulent i en senere fase, vil bare ikke forstyre dig før det er aktuelt, men nu har du jo meldt dig på banen |
Ja jeg tænkte nok jeg ikke slap alligevel, så jeg kunne lige så godt blande mig med det samme... 
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 14:41 |
Mht. højden, så har jeg 110" i mit demo-rum, hvor der også er 2.3 meter til loftet. Det betyder at man reelt ikke kan have et møbel under lærredet, men ellers er det helt ok. Det betyder dog også at biografsæde-opbygning er problematisk, da bagerste rækker så vil være for højt i forhold til billedet. Hvis det er med en almindelig sofa eller stole, så er det helt ok.
Jeg er enig i at 110-120" er absolut max for en HD350, på et gain 1.0 lærred. Nogle klarer sig dog fint med mindre lys, hvis rummet er helt mørklagt.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 14:44 |
Mht. højden i forhold til lyd, så er det kubikmeterne i rummet der betyder noget for hvor højt højttalerne og dermed også forstærkeren skal kunne spille, for at levere tilstrækkeligt lydtryk. Så havde man f.eks. 3 meter til loftet, krævede det væsentligt mere end med 2.3 meter (som jeg nu som sagt synes er en fin loftshøjde, jeg har masser af kunder med kælder-bioer hvor der er 2.1-2.2 meter til loftet). Men stadig er 48 m2, især hvis der er dæmpet akustik, noget der kræver en del af højttalerne hvis det skal være "bif-lyd".
|
 |
SVP03
Guld medlem
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 15:46 |
AV Precision skrev:
Mht. højden i forhold til lyd, så er det kubikmeterne i rummet der betyder noget for hvor højt højttalerne og dermed også forstærkeren skal kunne spille, for at levere tilstrækkeligt lydtryk. Så havde man f.eks. 3 meter til loftet, krævede det væsentligt mere end med 2.3 meter (som jeg nu som sagt synes er en fin loftshøjde, jeg har masser af kunder med kælder-bioer hvor der er 2.1-2.2 meter til loftet). Men stadig er 48 m2, især hvis der er dæmpet akustik, noget der kræver en del af højttalerne hvis det skal være "bif-lyd".
|
Hmmm. så er måske løsningen 2 rum,
jeg syntes bare som udgangspunkt at lyden fra baghøjtalere m.m. er bedre jo længere de er væk.
|
SVP03
|
 |
Vijnana
Super bruger
Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 21:24 |
Det bliver interessant at følge projektet. Forhåbentlig kommer der nogen nyttige tips undervejs som vi andre også kan få gavn af.
Når man starter helt fra bunden bør man vel gøre sig nogle tanker om hvad det egentlig er for en oplevelse man ønsker. Ønsker man at kopiere oplevelsen fra "rigtige!" biografer? Eller er det kun dele af den. (hvor mange ønsker sidemandens "begavede" kommentarer under filmen, "stanken" af popcorn osv.) Jeg har nogen gange undret mig over at folk laver stolerækker til 10 eller flere personer. Hvor ofte vil man rent faktisk have brug for det? Og hvem vil sidde bagerst? Og er de såkaldte biografstole (dem der bliver købt fra nedlagte biografer) bedre end ens yndlingslænestol? Man kan til enhver tid lave en hjemmebio der giver bedre filmoplevelser end i de fleste "rigtige" biografer. Egentlig er det vel kun det store lærred vi ikke rigtig kan kopiere. Men det har jo også først og fremmest det formål at mange skal kunne se film samtidig.
|
 |
SVP03
Guld medlem
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 21:38 |
Som udgangspunkt genbruger jeg noget udstyr,
i den nye stue oppe beholder jeg mit audiovector S3 sæt og min velodyne 1200R samt Onkyo 906 og Pio og mit nye tv møbel.
I kælderen genbruges lærred og jvc hd-350 samt min nad m25, så i kælderen mangler jeg for receiver og højtalersæt, nok M&K 150, eller tilsvarende. DVDO edge ryger også i kælderen, så mangler jeg en ny bd afspiller ud over pio bd-71.
Så kommer inventar i kælder, lysstyring med IHC m.m. Det bliver fedt at planlægge og bygge det og nyde det bagefter.
|
SVP03
|
 |