|
Ny hjemmebiograf, opsætning af gipsvæg |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Damsi ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 22-November-2012 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 4 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 09-Maj-2013 kl. 00:13 |
Min kæreste og jeg er netop flyttet i hus. Mine 10 år gamle Dali blue 8008 højtalere har hun altid synes var store og klodsede. Jeg har luftet ideen om indbygnings højtalere og hun er ellevild. Hun har indvilget i at betale for halvdelen af hele gildet. Hvilket jeg jo til min store begejstring har sagt at vi går i gang med det samme.
Jeg var i HIFI klubben i dag og snakke lidt med dem om det. Min umiddelbare tanke er at købe B&W CWM7.4 højttaler, de skal fungere som front og center højtalere som baghøjtalere tænker jeg B&W CCM683 lofthøjttaler. Bør jeg lave 7.1 eller er det overkill? Som SUB bruger jeg min gamle 12 tommer Dali SUB, kan ikke lige huske mærket. Hvad er jeres tanker om disse højtalere? Min første store udfordring er at lave en gips væg med isolering. Jeg har aldrig gjort det før og ved ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg ønsker at gøre det på den bedst tænkelige måde. Jeg har heldigvis en svigerfar som er en rigtig handyman, han vil gerne hjælpe med det hele. Men han vil have at jeg skal stå for matriale indkøb, og fortælle hvordan det skal gøres. (jeg tror han tester mig lidt ;o)) Min væg er 290 CM bred og der er 240 CM til loftet. Hvordan bygger jeg helt præcist det træskelet? Hvad skal jeg være opmærksom på, hvad skal jeg gøre for at fremtidsikre? Det skal siges at jeg laver et teknik skab på mit kontor, hvor alt kabling skal gå til. Jeg har et loft som er let tilgængeligt. Gode rod og fif modtages MEGET gerne. Jeg vil selvfølgelig opdatere med billeder og alle øvrige relevante ting. På forhånd tak. |
|
![]() |
|
renep ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Marts-2008 Sted: Vestsjælland Status: Offline Point: 230 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis du er helt grøn gør-det-selv'er ville jeg foreslå at bruge et stålskelet, så du ikke skal kæmpe med træ, der kan vride og dreje sig. I stedet for en lang historie her, er der detaljeret hjælp at finde her: http://www.knaufdanogips.dk/Gipsbyggesystemer/Indervægge/Lette-indervægge/Vægge-med-gipsplader.aspx
|
|
![]() |
|
Willads ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 453 |
Når du er i gang med at indbygge højtalere og laver alt fra bunden af så ville jeg helt klart (hvis rummet ellers passer til det) lave et 7.1/7.2 setup fra starten af. Der er godt nok ikke så pokkers mange film der er lavet i 7.1, men det giver altså også en "fyldigere" lyd selvom det er 5.1 lyd der afspilles.
Men du skal selvfølgelig også lige se på hvor meget ekstra det koster at putte de 2 ekstra højtalere ind i setup'et. Husk også at indbygning er super flot, men ikke særligt fleksibelt, dvs højtalerplacering mv. skal sidde lige i skabet i første hug ellers er det noget biks at få ændret på.
|
|
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
|
![]() |
|
LarsGeisler ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
Fleksibiliteten er nok det største problem, så det kan være en god ide at opsætte fronter med større afstand
|
|
![]() |
|
LarsGeisler ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
Ups trykkede for hurtigt. Jeg mente med lidt større afstand end du lige har brug for nu, så kan tv flyttes lidt i fremtiden.
|
|
![]() |
|
Willads ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 453 |
Ja fleksibiliteten er vigt, indretning mv. ændrer sig jo over tid. Måske er det en bedre løsning af finde nogle designmæssigt pæne højtalere og så droppe indbygning ?
Jeg har selv en hjemmebiograf i stue 2 med lidt flere højtalere 2 subs osv., men derudover har jeg lagt mere vægt på at dagligstuen ser pæn ud og så må man gå lidt på kompromis med lyd mv. Jeg har et Pioneer LX01 system i stuen som er diskret, pænt (efter min mening) og let at placere. Samtidig spiller det faktisk ret godt. Ulempen er at nyrpisen var relativt høj, men det (eller et lignende alternativ) kan sikkert købes enten som gammel demomodel eller brugt i den blå avis til yderst rimelig pris.
|
|
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
|
![]() |
|
Ehlz ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2012 Sted: Århus Status: Offline Point: 299 |
Jeg synes bare du skal invitere Tanja og Jesper ud på noget rødvin i det nye hus så kan det være Jesper har nogle flere fif til biffen
![]() |
|
![]() |
|
power ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 124 |
Hej
http://www.hifiklubben.dk/kundeklub/inspiration-nyttig-viden/indbygning/vil-du-montere-skjulte-hojttalere-se-hvordan-4338.htm Hvis du bruger stål regler. Skal du sætte flere af dem for at undgå de står og synger med. Vil personlig selv bruge træ. Når det er til indbygningshøjtalere. Mvh. Michael |
|
![]() |
|
Damsi ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 22-November-2012 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 4 |
|
|
![]() |
|
Hej,
Mange tak for jeres svar. Her er lidt billeder ![]() |
|
![]() |
|
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
Ser godt ud, følger lige med på en kigger på hvordan det udvikler fremaf :).
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |