|
Ny HTPC af lidt ældre stumper .. |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
TheeKay ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 08-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 27 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-Marts-2012 kl. 04:35 |
Hej, Jeg har fået smidt en kasse med lidt ældre stumper efter mig og tænker at de sagtens kunne nyde deres otium som indmad i den HTPC som jeg aldrig har fået bygget mig... I den forbindelse ku' jeg rigtig godt bruge lidt feedback før jeg smutter ud og investerer i yderligere hardware til projektet, hvilket jeg håber at finde her. - CPU Køler: I tvivl .. i første omgang stock køleren .. - RAM: 2 GB Corsair DDR2 RAM @ 400 MHz (har helt sikkert noget mere liggende et eller andet sted) - Software: XBMC Live / Windows 7 Media Center (dual boot) - Harddisk : 30GB OCZ Vertex SATA2 SSD - Optisk : Intet .. kommer ikke til at bruge det. Bundkortet har onboard VGA men jeg vil ha' noget ordentlig HDMI som også understøtter 3D når den tid kommer, derudover får XBMC glæde af GPU'en på et nyere kort hvorfor jeg har kig på dette kort : - Asus ENGT520 Silent DI 1GB (link) Da maskinen alene skal bruges til HTPC formål gør det ikke noget at grafikkortet ligger i den lave ende. Det skal bare kunne hjælpe mit øvrige system igennem udfordringen at afspille 1080p. 3D er ikke så vigtigt for mig i første omgang (mangler TV'et) men grafikkortet må godt være klar nu, selvom de øvrige stumper måske ikke er det. Der er jo ingen grund til at skulle kyle et nyt kort ud med de øvrige stumper, 3-6 måneder fra nu ... eller hvornår det nu bli'r. Hvad siger i .. får jeg bøvl med denne konfiguration - hardware/performance mæssigt?
Redigeret af TheeKay - 13-Marts-2012 kl. 04:57 |
|
![]() |
|
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Med det grafikkort skulle der ikke være problemer med at bruge det som HTPC.
Mht. XBMC Live, så kig eventuelt på openelec.tv vil mene det vil køre bedre fra en usb pen, da det har et mindre fodaftryk.
|
|
![]() |
|
TheeKay ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 08-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 27 |
Tak Psymon for hurtigt svar.
Hvis jeg forstår openelec.tv i forhold til XBMC korrekt, så er det en wrapper til XBMC med et mere diskret footprint, som er designet til at køre fra en USB pind. Korrekt? Man skulle alt andet lig mene, at det stadig måtte være hurtigere at boote fra en SATA2 SSD så det interessante er, om man kan smide openelec derover eller om den alene kan køre fra pinden. Kortet er bestilt sammen med denne køler og jeg har lige fået mail om at min remote er afsendt fra Hong Kong .. så nu er det bare at vente.
|
|
![]() |
|
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
Openelec kan fint installeres på en hdd, dog kan man ikke styre partitionering, så den sletter alt. Men ellers har du fanget ideen i det. Det er nok noget af det letteste jeg nogensinde har installeret og arbejdet med.
For at køre via en usb pen, skal man lave en install pen og sætte en anden pen i som openelec ser som hdd. Har selv kørt med dette i 1½ uges tid mens jeg ventede på min SSD. Det virkede fint, men var lidt sløvt grundet gammel usb pen. Havde lidt overvejet at droppe ssd'en og bare bruge en usb 3.0 pen, men roder for meget med mit setup til at så simpel en løsning ville kunne tilfredstille mig ;) |
|
![]() |
|
Fraller ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 12-April-2010 Status: Offline Point: 16 |
Hvis du planlægger at skulle bruge 7MC til optage/live TV, så render du i problemer med den lille SSD.
7MC reservere plads til TV-buffer, hvilket betyder at der ikke er meget plads til optagelser = konstant brokken hver gang du vil forsøge at time en optagelse. Jeg havde oprindeligt bestilt en 30GB SSD til min HTPC, og efter et par dag med ovenstående problem (optagelser bliver flyttet til server en gang i døgnet), returnerede jeg SSD´en og bestilte en 60GB SSD i stedet. Har været glad lige siden :-) |
|
![]() |
|
30 GB SSD'eren skulle alene bruges til boot. Jeg har ikke et tuner-kort og ikke umiddelbart planer om a anskaffe et foreløbig men hvis jeg gør, ryger der en HDD i dyret (WDD Caviar Green eller tilsvarende) ..
|
|
![]() |
|
Men nu vi er ved emnet ... Nogen her der med success har overflødiggjort deres YouSee Selector boks på denne måde og kan anbefale et tuner-kort ?
|
|
![]() |
|
Jeg har yousee og har et Terratec Cingergy C DVB-C siddende i min ubuntu server som streamer via TVHeadend til min frontend med XBMC. Ikke den mest normale løsning men virker for mig.
Kortet har jeg ingen problemer med, og det virker under linux, hvilket er et plus for mig. Derfor vil jeg gerne anbefale det. Det er dog et pcie kort, og der er sikkert kommet nyere og smartere kort på markedet. Der er garanteret nogle her inde der har meget mere erfaring med TV tunere end mig som kan give et bedre bud på et tuner kort. Før det kørte jeg med Mediaportal og samme kort uden problemet. Det hele startede da jeg havde den originale yousee boks som jeg syntes var noget skrammel. Har aldrig fortrudt at jeg slap for den. Dog vil jeg sige at hvis mit TV havde en DVB-C tuner så gad jeg personligt ikke bruge tid på at hive det ind i HTPC'en. |
|
![]() |
|
Mit tv har DVB-C Tuner og ... MPEG/2 dekoder =( så jeg er stadig afhængig af YouSee boksen til HD. Oplevelsen med boksen er dog blevet væsentligt bedre efter jeg købte min Harmony og kunne smide det bade-måtte-knappe-helvede af en remote ned i bunden af skuffen.
Det står ikke liiige for, på mit budget, at købe nyt tv. Når det sker får jeg formentlig slet ikke brug for en HTPC hvis ellers udviklingen fortsætter i den retning den allerede er godt i gang med. Hvis jeg skal ud og shoppe kort skal det helst være så meget plug-and-play som muligt - både i forhold til W7MCenter og XBMC, i sær hvad sidstnævnte angår .. jeg er en bøf med ører når det kommer til Linux.
|
|
![]() |
|
Live TV og XBMC er desværre ikke rigtig lige til, da det ikke er en del af standard XBMC, men er sideløbende udvikling lavet af folk der ikke er en del af selve xbmc udviklerne.
Der er dog mulighed for at holde det rent windows med mediaportals tv server og xbmc frontend. Har dog ikke testet dette, da jeg netop havde en linux server i forvejen og derfor ville flytte tuner kortet væk fra htpc'en for at kunne køre rent server/client setup. |
|
![]() |
|
gigabyte ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 543 |
Kør nu bare std windows 7 med den indbyggede mce. Det virker bare.
Mvh gigabyte |
|
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |