recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny HTPC - Hjælp!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy HTPC - Hjælp!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MichaelSJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-Oktober-2011
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny HTPC - Hjælp!
    Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 17:02

Efter at have luret herinde et godt stykke tid er det vist ved at være min tur til at forsøge mig med et HTPC build.

Hvad skal den kunne? Faktisk ikke det vilde!

• Afspille 1080p materiale, uden problemer selvfølgelig
  • Skal kunne håndtere HD-Lydformater
  • Bruges til at afspille musik, særligt FLAC
  • Støjsvag!

Jeg har ikke umiddelbart noget behov for at kunne se TV gennem boksen. Jeg håber det er muligt med en kablet forbindelse til netværket, hvor alle medier er lagret på en NAS.

Hardware?

Bundkort - Intel Desktop Board DH61AG

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5090902

CPU - Core i3 I3-2100T

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4793507

Ram - Kingston ValueRAM 2 x 2 GB

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=447682

Kabinet - Streacom FC8 Fanless

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5517295

PSU - ?

SSD - OCZ Vertex Plus Series Solid State Disk 60 GB

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5177356

GFX - ASUS ENGT430 DC SL/DI/1GD3 (1 GB)

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=GT+430&pid=5030577

Ting jeg er i tvivl om

• Passer tingene sammen? Smile  Overkill i forhold til nuværende behov?
  • Hvad har jeg glemt? Embarrassed
  • Alternativer til kabinet? - Kender intet til kabinettet, men er tiltrukket af dets blæserløse opbygning. Ville det være smartere at anskaffe sig et andet (læs: billigere kabinet) og så smide en 120mm blæser på processoren? Kan godt lide designet på eks. Streacom F7C-B, men er meget i tvivl om hvad der så skal til af køling på CPU.
  • Hvordan finder jeg ud af hvilken ekstern PSU, der er nødvendig for at trække computeren? Har en Lite-on pa-1900-24 til at ligge, vil det eksempelvis være nok?
  • Hvad med fjernbetjening til systemet?
  • OS? Har tænkt på XBMC, men ved ikke om det vil være nok?

Håber der er nogle af jer HTPC guruer derude, der kan sige go / no go til det valgte.

Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 23:05
Der er ikke nogen PCI-E X16 port på dit bundkort du har valgt )men det er et rigtigt godt M/B), og hvorfor et GFX, når det på bundkortrt/CPU'en er helt fint.

Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 08:20
Ja det er da et meget godt spørgsmål :-)

Hvis onboard kortet kan trække 1080p uden problemer er det jo ikke nødvendigt med et andet grafikkort. Penge sparet - yay!
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 377
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 08:27
Jeg har følgende kabinet:
Det findes også i en nyere udgave, hvor den eneste forskel er fronten:

Kan ikke sammenligne så meget med andre kabinetter, da det er den første pc jeg selv bygger, men er umiddelbart glad for det. Det fylder ikke alt for meget, og der er plads til det er der skal være.

Der følger en 300W PSU med, som dækker mit behov (for ca. 700 kr). Lydmæssigt hører man den ikke, kun hvis man sætter øret til eller står tæt på og lytter godt efter. Er der lyd på tv'et lægger man ikke mærke til noget (kører med boxed blæser på i3-2100T). Man kan også få den med en 450W PSU.

Eneste kritikpunkt jeg har er at der kun er plads til til et slim optisk drev, hvilket jeg så ikke bruger lige nu da jeg har blu-ray i PS3'en. Det er lidt svære/dyrere at få et slim blu-ray drev...
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af MichaelSJ MichaelSJ skrev:

Ja det er da et meget godt spørgsmål :-)

Hvis onboard kortet kan trække 1080p uden problemer er det jo ikke nødvendigt med et andet grafikkort. Penge sparet - yay!

Den indbyggede GPU kan sagtens spille 1080p, og CPU'en kan faktisk også sagtens...
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-September-2011
Point: 304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 09:22
Dine RAM passer ikke i det bundkort, du skal bruge SO DIMM (bærbar ram) ikke DIMM (stationær ram)
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Jeg har følgende kabinet:
Det findes også i en nyere udgave, hvor den eneste forskel er fronten:

Kan ikke sammenligne så meget med andre kabinetter, da det er den første pc jeg selv bygger, men er umiddelbart glad for det. Det fylder ikke alt for meget, og der er plads til det er der skal være.

Der følger en 300W PSU med, som dækker mit behov (for ca. 700 kr). Lydmæssigt hører man den ikke, kun hvis man sætter øret til eller står tæt på og lytter godt efter. Er der lyd på tv'et lægger man ikke mærke til noget (kører med boxed blæser på i3-2100T). Man kan også få den med en 450W PSU.

Eneste kritikpunkt jeg har er at der kun er plads til til et slim optisk drev, hvilket jeg så ikke bruger lige nu da jeg har blu-ray i PS3'en. Det er lidt svære/dyrere at få et slim blu-ray drev...

I forhold til det valgte bundkort er det vel ikke nødvendigt at anskaffe sig et kabinet med PSU? Regnede med bare at anskaffe mig en strømforsyning, der normalt benyttes til bærbare.
Ellers et ganske fint kabinet, situationen med det optiske drev vil ikke være problem for mig i forhold til mine umiddelbare krav :-)
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Dine RAM passer ikke i det bundkort, du skal bruge SO DIMM (bærbar ram) ikke DIMM (stationær ram)

Ja den havde jeg så også misset, takker for heads up!

Redigeret af MichaelSJ - 01-November-2011 kl. 09:56
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af MichaelSJ MichaelSJ skrev:

I forhold til det valgte bundkort er det vel ikke nødvendigt at anskaffe sig et kabinet med PSU? Regnede med bare at anskaffe mig en strømforsyning, der normalt benyttes til bærbare.
Ellers et ganske fint kabinet, situationen med det optiske drev vil ikke være problem for mig i forhold til mine umiddelbare krav :-)

Det er sikkert ikke nødvendigt, men et kabinet OG en PSU til omkring 700 kr? En PSU til en bærbar koster hvad, 300-400 kr. alene? Så er der ikke meget tilbage til et kabinet.
Og så skal man heller ikke have en ekstern strømforsyning liggende ved siden af og se grim ud.
Men det kommer jo an på mange ting, og skal den stå i et skab er det jo ligemeget om den skal ligge ved siden af Smile
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 12:23
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10582
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

En Laptop PSU koser kun 75-80 dkr,- incl fragt, og den passer helt fint til DG61AG

Mvh Gigabyte

Det er kun den eksterne del. Der skal også sidde en del, f.eks en Pico PSU  i kabinettet. Denne del er den dyreste.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 13:03
Men er det smarte ikke lige netop, at den "interne" del allerede sidder på det valgte bundkort, eller er jeg helt ude i hampen?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu