recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny HTPC MCE 2005
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy HTPC MCE 2005

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Studsgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 187
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 11:00
Til Binnerup
Der er da igen problem med at kører i forskellige skærm opløsninger på grafikkort med 2 udgang.

Til HTPC
Sådan er vi mennesker jo forskellige (heldigvis da :-)). Jeg er træt af altid skulle tænde for fjernsynet for at finde frem til det musik jeg ønsker.

F.eks Web radio via Kiss dp-558 kan ikke benyttes uden at skulle tænde fjernsynet.

Personligt vil jeg havde det hele samlet i kabinettet, så alt også kan styres derfra. Selvom ideen med PDA heller ikke er tosset, men stadig i mine øjne mere omstændig.

Om Touchscreen er extern eller intern er da næsten det samme.

Mvh
Bjørn
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af zyborg zyborg skrev:

Nu bliver i måske en anelse stringente (hvis jeg må have lov....). Der er vel forskelige ønsker, eller hvad?

Nu skrev både Binnerup og jeg jo "efter min mening", hvikelt betyder at vi udtryktet vores egen mening. Hvis du stadig mener at touchscreen er smart, så står det dig frit for at købe en, men jeg tror det bliver ret uinteresant når nyhedesværdien at et touchscreen har lagt sig så gider man ikke sidde henne ved kabinettet for at betjene det.
Jeg har hørt mange blive imponeret over touchscreens i kabinettet, men når de tænker nærmere over det eller kommer til at bruge det, så synes de ikke det er specilt smart mere, en blæereeffekt man kan vise vennerne, men uden nogen praktisk værdi. Mange falder for idéen når de skal købe HTPC uden at tænke over at det ikke er særligt smart i praktisk brug alligevel og efter kort tid gider de ikke bruge indbygget touchscreen mere.
Der er da heller ingen der kunne drømme om at købe et TV i dag, hvor man skulle gå hen til apparatet for at skifte kanal eller skrue op eller ned. Hvor mange bruger nogensinde knapperne på ens TV? Fjernbetjning er kommet for at blive.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 11:12

Oprindeligt skrevet af Studsgaard Studsgaard skrev:

Der er da igen problem med at kører i forskellige skærm opløsninger på grafikkort med 2 udgang.

Nej, det er ikke noget problem at have 2 skærme.

Men her skal man jo have de samme applikationer til at køre på begge skærme samtidig - i hver sin skærmopløsning - og det er et problem.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Studsgaard Studsgaard skrev:

Til HTPC
Jeg er træt af altid skulle tænde for fjernsynet for at finde frem til det musik jeg ønsker.

Nu har jeg jo heller aldrig skrevet noget om at du skulle tænde TV'et for at finde den musik du ønsker, så du overfortolker mit indlæg.
Der findes mange måder at finde msikken på uden et internt touchscreen og uden at tænde TV'et.
Man kan stadig have en LCD skærm i kabinettet uden at det er et touchscreen. Jeg snakkede ikke om hvor man skulle se informationen, men kun hvor man skal betjene apparatet.
Man kan jo have et LCD display i kabinettet uden touchscrren og så fjernbetjene det. Men det er heller ikke en smart løsning på grund af det med opløsningen som skal være den samme som for TV'et som Binnerup gør opmærksom på.
Problemet med forskellige skærmopløsninger til to skærme på med MCE har været diskuteret utallige gange på diverse fora og der indes ikke rigtigt en løsning på problemet.

Men man kan styre det hele i sofaen med en PDA som har touchscreen, så kan man betjen musikl uden at tænde TV'et.
Jeg skrev et indlæg om MCE sotware til PDA på side 1. En PDA er ikke dyrere end et touchscreen, så hvorfor ikke bruge denne løsning i stedet for.

Men hvis folk stadig synes at et touchscreen i en HTPC er en god idé, så står det dem a frit for at købe en. Men jeg tror det går op for de fleste købere at det ikke er så smart i praksis alligevel.

Redigeret af HTPC
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-September-2005
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 11:17

Studsgaard: Den der diskution omkring two forskellige opløsninger fra det samme grafikkort uden pan and scan har kørt på hifi4all i lang tid - mange mente at det kunne man sagtens, men ikke én har kunnet det i praksis, så den diskution er i mit univers slut...du kan køre to forskellige opløsninger med en skærm extention, eller køre samme opløsning på to forskellige displays og få samme billede, eller du kan køre to forskellige opløsninger på to forskellige displays med samme billede, men så får du pan and scan (dvs. du skal scrolle på det med den mindste opløsning).

Jeg er i princippet enig I at det er et problem at skulle tænde TV'et (selvom det ikke tager lang tid med en lcd skærm, og billedrørs tv og HTPC er no go i min bog), men løsningen er efter min mening ikke en skærm på kabinettet pga. følgende:

1. Du skal have kabinettet i arbejdshøjde, hvilket kun få har, ellers skal du sidde og rode på gulvet. Det er dog et løseligt problem, da du kan placere kabinettet højt (og så har du også evt. støj i ørehøjde).

2. Du skal flytte dig fra din normale brugsposition for at udføre ting.

En PDA er en mulighed - andre systemer benytter en Creston eller lign.

Creston's benyttes dog ikke sammen med Media Center, men jeg har mange der har spurgt om jeg kunne lave software til en Creston eller lign. enhed for at styre Media Center, men jeg syntes ikke det er helt vildt aktuelt i Danmark, da de koster spidsen af en jetjager, og jeg har heller ikke tid til det.....

Så vi er enige i at der mangler en ordentlig måde at styre et Media Center på hvis du ikke skal have en skærm tændt, men et LCD display på kabinettet er bare ikke vejen frem...

Mvh

Brian

Til top
zyborg Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 22-September-2005
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 11:41

Her er uddrag fra en anmeldelse af Dign x15e på htpcnews.com:

"I have to say I was both a little excited and scared for this screen. The screen really has a pretty low resolution but considering it's size the resolution is actually pretty good. I had no problems using progressive scan resolutions up to 1024x768 (keep in mind I said progressive), after that I could not get the screen to come up at all without a scrolling desktop or no picture. The clarity of the image on screen was amazing at any of the lower resolutions and really did add a nice touch. Some of you may be wondering if the display is distracting, while it is noticeable, it doesn't take your attention away from your main HDTV screen.  While I say the screen was not distracting please keep in mind I do think the screen is pretty bright, but not enough to cause a problem. 

Now originally I had a 6800 card in this system running through a PCI transcoder and the HD15 connector for the TFT monitor was plugged in to the VGA pass-through of the transcoder. When I had the system setup in this manor I was able to get in 1920x1080i, 1776x1000i, 1280x960i all to work on this little monitor! BUT! Once I switched to a x850XT and even tried a 6600 GT (both using component out) and hooked the TFT monitor in to the video card things changed. I could not get a cloned screen setup working with the interlaced resolutions like I had before. I tried for days and days and days and only managed to get 1920x1080i working but it would not center on screen and had a lot of over scan. I really started to get a little disappointed and thought about putting the 6800 back in but hated to deal with the interlace issues I had. Eventually I tried extended desktop mode and oddly enough the interlaced resolutions I was trying to make work... worked. But still I could not get the clone mode to work with interlaced resolutions. I thought about it more and more and finally it hit me like a brick! Here is what I came up with and this really shot the "woah" factor up to a "WOOHOO!!"

What you are looking at above is the TFT screen set to extended desktop and a 320x240 resolution. The items you see on screen are widgets from the program Konfabulator! I decided to put up a digital clock. Weather Module and a CPU monitor and even had a picture frame on there that would cycle through pictures in a directory I specified. What I also did was change the wallpaper to match the background in MCE and have it in a common theme! I was really excited about this and even my wife had to comment on how cool it was.

I could have run at a different resolution but at 320x240 the items on screen were clearly visible from my couch and that is what I really wanted. Changing to 640x480 made only the primary temperature on the weather module visible and the clock was very hard to read. If I had any knowledge of programming widgets I am sure that I could make some extra large ones to put up onscreen and leave the TFT at a normal resolution such as it's native resolution. Try as I may though I could not find the two widgets I desired above all else... a now playing and graphic equalizer widget. I thought it would be incredibly cool if there was a widget that displayed the current information of what was now playing on your PC or showed the current sound levels graphically but no such luck.

More than likely of you have a projector, DLP HDTV, LCD HDTV or Plasma HDTV that take a 1024x768 resolution or less you will get the most flexibility and enjoyment from this screen. You wont have to worry about interlaced resolutions in clone mode at all since you wont be using them."

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2004
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af HTPC HTPC skrev:

Der er da heller ingen der kunne drømme om at købe et TV i dag, hvor man skulle gå hen til apparatet for at skifte kanal eller skrue op eller ned. Hvor mange bruger nogensinde knapperne på ens TV? Fjernbetjning er kommet for at blive.

Nu er det jo heller ikke sådan at fjernbetjeningen blive ubrugelig bare fordi man har en touchscreen i kabinettet. Vi snakker vel kun om at det er et tillæg til betjeningsmulighederne - det ene udelukker jo ikke det andet.
Hvis man alligevel er ude i at kaste en lcd i kabinettet - så synes jeg det er en cool ide at det er en touchscreen. Koster lidt flere knapper, men har man dem - så go for it!

Min mening:
Hvis jeg selv satte en LCD i kabinettet, så ville det ikke være for at klone billedet som vises på TV'et - hvorfor skulle film og tv vises begge steder, det vil kun blive irriterende. Næ, det skulle da netop være for at LCD'en kun skulle bruges som betjening, info osv. Ergo behøver opløsningen ikke være den samme som til TV'et, da det vil være nogle helt andre applikationer der kører her og så er den potte jo ude...
Men der ud over er jeg helt enig i konklussionen om pan/scan problematikken.

**Claus

(ps. jeg bruger faktisk knapperne på mit tv en gang i mellem - ofte fordi har glemt fjernbetjeningen på spisebordet ;)
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af dkoclni dkoclni skrev:

Nu er det jo heller ikke sådan at fjernbetjeningen blive ubrugelig bare fordi man har en touchscreen i kabinettet. Vi snakker vel kun om at det er et tillæg til betjeningsmulighederne - det ene udelukker jo ikke det andet.
Hvis man alligevel er ude i at kaste en lcd i kabinettet - så synes jeg det er en cool ide at det er en touchscreen. Koster lidt flere knapper, men har man dem - så go for it!

Nej det ene udelukker ikke det andet, men der er jo ingen grund til at bruge penge på noget man ikke bruger alligevel. Mit argument var at spare pengene og bruge dem på f.eks. en PDA i stedet for.
Touchscreens er ret dyre og noget dyrere end normale LCD men har man penge som skidt så kan man jo købe det hele. Har man mange penge kan man jo hyre en til at betjene touchscreenet for en.
Der findes også stemmestyring af MCE.

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 12:08

I thought it would be incredibly cool if there was a widget that displayed the current information of what was now playing on your PC or showed the current sound levels graphically but no such luck.

Hvis man ikke kan vise hvilken musik der spilles nu er der da ikke meget ved at at have en LCD skærm i apparatet.

More than likely of you have a projector, DLP HDTV, LCD HDTV or Plasma HDTV that take a 1024x768 resolution or less you will get the most flexibility and enjoyment from this screen. You wont have to worry about interlaced resolutions in clone mode at all since you wont be using them."

Hvem gider dog at køre med en opløsning på 1024x768 eller lavere på sit HDTV? Man skal da minimum op på 1360x768.

Anmelderen nævner i øvrigt slet ikke noget om touchscreen funktionen, sikkert fordi han slet ikke bruger den. Og når han kun viser vejret osv. på skærmen er der da heller ikke meget at bruge touchscreen til.

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2004
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 12:36

Har man mange penge kan man jo hyre en til at betjene touchscreenet for en.

HA! Ja, det var self. en mulighed.

Link?

Er det en plugin eller blot alm. stemmestyringssoftware?
Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-August-2004
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 13:09

Der findes mange måder at finde msikken på uden et internt touchscreen og uden at tænde TV'et.
Man kan stadig have en LCD skærm i kabinettet uden at det er et touchscreen. Jeg snakkede ikke om hvor man skulle se informationen, men kun hvor man skal betjene apparatet. 

Har endnu ikke set noget kabinet med LCD skærm uden at der er en touch screen - eneste grund til at jeg synes det er fedt at have skærm i kabinettet er fordi man så ikke behøver at have TV'et tændt. Jeg er så heller ikke klar over om man kan tænde slukke LCD skærmen med en "MCE-fjernbetjeingen" eller om den altid skal være tændt...

Kan godt se at det er et problem hvis de to skærme SKAL køre samme opløsning...

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2005 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af dkoclni dkoclni skrev:

Link?

Er det en plugin eller blot alm. stemmestyringssoftware?

Det er et kommercielt MCE plug-in fra One Voice Technologies kaldet Media Center Communicator: http://www.onev.com./Solutions/mcc.asp

Det bedste sted at få overblik over både gratis og komercielle plug-ins til MCE er her: http://mcesoft.nl
Her er Media Center Communicator også præsenteret: http://mcesoft.nl/index.php?option=com_content&task=view &id=57&Itemid=139

Og Brian Binnerup som har svaret i dette emne har også sit fremragende plug-in "My Movies" præsenteret på siden: http://mcesoft.nl/index.php?option=com_content&task=view &id=26&Itemid=83

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu