recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny hus - hvad gør jeg ??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny hus - hvad gør jeg ??

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
hansOutze Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-April-2011
Sted: Hadsten
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansOutze Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny hus - hvad gør jeg ??
    Sendt: 02-Januar-2017 kl. 22:10
Hejsa..

Jeg er ved at bygge nyt hus, og er ved at skal trække kabler :-), der med også antenne/netværk.

Forventer at trække et kat6 kabel ud alle værelser, kontor, køkken, soveværelse.
I kontor vil jeg lave et skab, hvor der skal side en hub, antenne fordeler til  (soveværelse-stue-kontor), Ps4/Dvd..

Men kan jeg nøjes med at kun trække cat6 eller skal jeg også trække antenne-kabler? Jeg ønsker IKKE nogle bokse ved vores tv.

Hilsen Hans.

Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2017 kl. 22:21
er det muligt at omtrække kabler på et senere tidspunkt..

ellers ville jeg give den ringe merpris der er på Cat7 godt nok mest pga. dobbelt shielding og mulighed for 10gbit over en ok distance.

selvom teknologien er ved at dø, så er verden lige nu til antenne kabler, skal du kører over Cat kabler, så SKAL du køre med bokse ved hvert tv.

hvis du ikke vil det, så er DVB-C eller online TV klienter valget.

mange tv har jo idag en smart funktion, så du kan køre ting som Viaplay, synes bare ikke det er modent.. igen er det ikke "FASTE" installationer, men i Tomrør, så vil jeg klart trække 2 til hvert rum, hvem ved hvad fremtiden bringer, og så bare trække noget antenne derud i starten.
Til top
hansOutze Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-April-2011
Sted: Hadsten
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansOutze Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2017 kl. 22:26
Forventer ikke at lave rør-installation. Men god ide med kat7 :-)
Så må jeg jo trække antenne kabler :-)
du nævner at trække 2 til hvert rum, mener du 2 cat7, eller 1 cat7 og 1 antenne??

Hans
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19851
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2017 kl. 22:40
Hej H.C.
Jeg ville klart lave et udtag med 2x Ethernet og 1x antenne to steder i stuen og et sted i hvert værelse - i tykke rør.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 02-Januar-2017 kl. 22:41
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2017 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af hansOutze hansOutze skrev:

Forventer ikke at lave rør-installation.
Seriøst? Confused
Jeg ville trække de tykkeste rør i stil med:
http://www.bauhaus.dk/installationsror-25-mm-2-m-rev-ritter.html
Så er der plads til lidt af hvert. Wink
Og så skifte fra coax hvis/når det bliver aktuelt.

Der er også mulighed for at køre antennesignal over CAT6/7 med LK IHC adaptor:
http://www.wattoo.dk/lk-ihc-net-basic-tilslutningskabel-for-r-og-tv-2-0-meter-1088007192-1088007257
hvor der skal en i begge ender af CAT6/7
Mere info:
http://bestil.lk.dk/media/catalog/category/ihc-net-minihaandbog-2011.pdf

Mvh. JørgenT
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1583
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2017 kl. 23:00
Jeg kan anbefale at læse dette blogindlæg som inspiration, der er mange gode forslag og tanker: https://www.version2.dk/blog/netvaerk-i-hus-hvor-811446
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-September-2009
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AarhusBruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2017 kl. 23:47
Da jeg renoverede vores hus trak jeg 2 netkabler (cat-5e) og et antennekabel (coax) til hvert rum. Det fungerer rigtigt godt. Skulle jeg lave noget om, så ville jeg nok have trukket 4 netkabler til stuen. Det render sgu hurtigt op med et kabel til TV, til PS4, til Apple-TV osv.

Du kommer ikke til at fortryde at have trukket kabler - det fungerer bare altid 100% i modsætning til trådløs.

Jeg ville helt klart trække det i rør - så er du fremtidssikret og kan skifte hvis der kommer ny teknologi. Indtil videre er cat-5e dog mere end rigeligt og er - så vidt jeg har forstået - en del lettere for menig-mand at lave i forhold til cat-7 som er meget tykkere og kræver jord-forbindelse osv.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Point: 2569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2017 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

er det muligt at omtrække kabler på et senere tidspunkt..

ellers ville jeg give den ringe merpris der er på Cat7 godt nok mest pga. dobbelt shielding og mulighed for 10gbit over en ok distance.

selvom teknologien er ved at dø, så er verden lige nu til antenne kabler, skal du kører over Cat kabler, så SKAL du køre med bokse ved hvert tv.

hvis du ikke vil det, så er DVB-C eller online TV klienter valget.

mange tv har jo idag en smart funktion, så du kan køre ting som Viaplay, synes bare ikke det er modent.. igen er det ikke "FASTE" installationer, men i Tomrør, så vil jeg klart trække 2 til hvert rum, hvem ved hvad fremtiden bringer, og så bare trække noget antenne derud i starten.

Hvis han er lidt kreativ, kan han bruge et TV med indbygget android, køre Kodi (SPMC) med TV Headend og få TV den vej igennem.
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-November-2007
Point: 227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2017 kl. 19:01
Som alternativ til IHC-Net er der også FlexCabling. Det fungerer ret godt.
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-November-2006
Point: 766
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2017 kl. 19:17
Jep jeg bruger selv FlexCable og det fungerer fint.

Jeg har en 4-vejs fordeler i mit elskab og så bruger jeg er RJ45 til coax kabel som bl.a. FlexCable og av-cables sælger til at forbinde ved tv'et.

Jeg ville trække 3-4 cat6/7 til hvert rum.

Redigeret af Jonas_R - 03-Januar-2017 kl. 19:17
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2017 kl. 20:43
For det første skal du glemme alt om kablet hedder Cat 5e, Cat6 eller Cat7 - Der er helt ufatteligt mange "lortekabler" i omløb til ingen penge, som kalder sig selv Cat6 og Cat7, selv om det ikke er i nærheden af at opfylde en bare rimelig kvalitet.

Du skal trække noget 24 AWG eller bedre, 550MHz eller bedre, S/FTP kabel - Så er du sikret også til 10GBit. Der findes Cat7 kabler som er 26AWG og max 250MHz båndbredde - Set i byggemarkeder, og det giver bare ingen mening.

Jeg byggede selv nyt hus for en 5 år siden, og valgte på det tidspunkt det Cat7 kabel som LK lavede til IHC-Net serien. Det var ægte Cat 7, og godkendt til 800MHz. En rigtig godt kabel, som dog krævede en speciel tank og RJ45 stik, da kablet var for tykt til de alm splejsede stik.
Det kan klart anbefales. Det bruger jeg også til video-extendere, så alle husets skærme er forbundet op til husets teknikskab hvor Blur-ray, Popcorn, Chromecast osv. sider. Alt kan med andre ord ses og styres alle steder fra.

Ved dog ikke om det stadig er dette kabel LK-NET installationerne bruges, eller om der også er gået discount i den der.

Træk så mange så muligt. Trak selv 30 stk. fordelt på de 240 m2, og jeg er løbet tør flere steder :-) Er det alm. LAN det bruges til, kan du montere små switche, men bruger man det til transmitioner (eller et sæt baghøjtalere som det ene kabel faktisk bruges til), så går der et kabel pr. enhed, og så går det stærkt.

Du kan nemt køre antennesignal via passive baloons over Catx kabel - Så antennekabel er ikke en absolute nødvendighed. Men det er nu nemmest at have, og koster næsten ingenting at trække når du nu er i gang. Husk også her at købe en ordentlig kvalitet.

Blot mine input.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2017 kl. 20:49
Vildt nok der stadigvæk er sådan en lyst til at investere i kabler og have de grimme stik til at sidde. Hvad bruger I dem til?

Træk noget godt netkabel til loftet og sæt nogle AP'er op, så vil jeg sige du er godt dækket ind. Folk her snakker om at Wifi ikke altid virker. Hvor må det dog være surt at bo et sted, hvor Wifi ikke altid virker. Jeg ville da personligt blive træt af det, og løse det problem fremfor at plastre alle vægge til med grimme udtag.

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu