recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny hus - hvad gør jeg ??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny hus - hvad gør jeg ??

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 842
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2017 kl. 21:02
Wifi er aldrig bedre end et øjebliksbillede. Selv med optimal dækning det ene øjeblik, så er der noget "udefrakommende" (f.eks. en mobil), som påvirker det næste.
Nu har jeg arbejdet professionelt med det i snart 15 år - Og det kan bruges til rigtig meget - Men det er ikke i nærheden af at performe som et kablet system.

Det er desuden begrænset til IP trafik.

Der findes massere af andre protokoller som er meget brugbare i det moderne AV hjem, f.eks. HDBaseT til transmition af video, lyd, RS232 styring og IR - Det kan du bare ikke med Wifi.

Wifi er den "nemme" løsning - og er helt fint hvis man vil have en midelmådig løsning, som jeg medgiver løser langt de flestes problemer. Men du får ikke den fulde pakke med Wifi.

BTW, så køre jeg personligt med 4 stk. UniFi PRO APer, og et Cisco backbone - Så ikke fordi jeg ikke bruger wifi. Men det har bare for mange begrænsninger når man går skridtet videre end bare at streame Youtube på sin tablet :-)

Redigeret af ZackGem - 03-Januar-2017 kl. 21:08
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19653
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2017 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Folk her snakker om at Wifi ikke altid virker. Hvor må det dog være surt at bo et sted, hvor Wifi ikke altid virker. Jeg ville da personligt blive træt af det, og løse det problem fremfor at plastre alle vægge til med grimme udtag.

Jeg har lige nu 12 trådløse netværk på 2,4Ghz båndet jeg kan se, og 7 på 5Ghz.
Hvordan løser man det problem?

Hvorfor er udtagene grimme?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2017 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

BTW, så køre jeg personligt med 4 stk. UniFi PRO APer, og et Cisco backbone - Så ikke fordi jeg ikke bruger wifi. Men det har bare for mange begrænsninger når man går skridtet videre end bare at streame Youtube på sin tablet :-)

Enten gør du noget forkert eller også gør jeg. Hvis du har 4 stk Unifi PRO Ap'er og stadigvæk kun har et wifi der kan bruges til Youtube stream, så ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige. 

Personligt har jeg selv en ældre D-link router som bruges som AP, hvilket giver mig ca. 500 Mbit/s i transmissions hastighed i praksis, hvis jeg opholder mig samme rum og ca 1-200 Mbit/s, hvis jeg placere mig længst væk fra routeren. Med AC netværk, så syntes jeg virkelig alt snak om dårlig hastighed, stabilitet og den slags er forsvundet.

Min D-link router som fungere som AP er placeret ved mit tv, så jeg kunne reelt set godt koble Apple TV4 til med kabel, da jeg fik det. Valgte dog trådløst netværk, da den har AC netværk og kun 100 Mbit/s lan netværk. Nu er jeg så kommet af med Apple TV 4 igen, men det er en anden snak. 

Min computer er en Macbook air og den kommer jo slet ikke med Ethernet port, og det samme kan man jo sige om tablets og mobiler. Grunden til jeg stiller spørgsmålstegn ved kablet teknologi er også jeg simpelthen ikke kan sætte mig ind i, hvad folk vil koble til det? De enheder børn får og bruger er jo også efterhånden kun trådløse, og de vil da slet ikke begrænse sig til kabling. 

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2017 kl. 21:36

Grunden til jeg stiller spørgsmålstegn ved kablet teknologi er også jeg simpelthen ikke kan sætte mig ind i, hvad folk vil koble til det?

Lige i øjeblikket har jeg to stationære computere, en surroundforstærker og et tv koblet til kablet netværk.

Klaus
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2017 kl. 22:21
Helt enig DiscomanDK! Har smidt Router i teknikskab og glemt alt om den. Kører trådløst til PC'ere, iPads, iPhones, og smartTV. Streamer 4k youtube som en mis.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2017 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Folk her snakker om at Wifi ikke altid virker. Hvor må det dog være surt at bo et sted, hvor Wifi ikke altid virker. Jeg ville da personligt blive træt af det, og løse det problem fremfor at plastre alle vægge til med grimme udtag.

Jeg har lige nu 12 trådløse netværk på 2,4Ghz båndet jeg kan se, og 7 på 5Ghz.
Hvordan løser man det problem?

Hvorfor er udtagene grimme?

Klaus

Jeg bor selv i lejlighed, og det er nok noget nær det samme jeg ser. Det er ikke noget der giver mig problemer i hverdagen.

Udtagende er da ikke videre kønne, og jeg syntes det er overkill at sætte et stik med to udtag op i hvert andet hjørne af et værelse. 

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2017 kl. 22:57

Jeg bor selv i lejlighed, og det er nok noget nær det samme jeg ser. Det er ikke noget der giver mig problemer i hverdagen.

Ja, det har jeg her, et af mine nabonetværk dukker op hvert tredje til femte minut og overstyrer alt. Kan se den med wifi analyzeren i min router.
Min forstærker (bruger en app til,en del af betjeningen) hoppede af nettet hele tiden. Nu har jeg kabel, siden den tid har den ikke været hoppet af nettet en eneste gang.

Udtagende er da ikke videre kønne, og jeg syntes det er overkill at sætte et stik med to udtag op i hvert andet hjørne af et værelse. 

Nu skrev jeg to sæt udtag i stuen og et i hvert værelse....

Klaus

Redigeret af KlausDM - 03-Januar-2017 kl. 22:58
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2017 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Der er også mulighed for at køre antennesignal over CAT6/7 med LK IHC adaptor:
hvor der skal en i begge ender af CAT6/7
Mere info:

Mvh. JørgenT

Øhh man skal bruge en del mere end bare en IHC adaptor. Faktisk skal du bruge nærmest alt udstyret til IHC net, som du kan læse mere om i den minihåndbog du linker til. Det bliver en dyr installation. Men hvis han gennemfører den, så er han efter min mening fremtidsikret et godt stykke tid. 

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2017 kl. 00:34

Vildt nok der stadigvæk er sådan en lyst til at investere i kabler og have de grimme stik til at sidde. Hvad bruger I dem til?

Træk noget godt netkabel til loftet og sæt nogle AP'er op, så vil jeg sige du er godt dækket ind. Folk her snakker om at Wifi ikke altid virker. Hvor må det dog være surt at bo et sted, hvor Wifi ikke altid virker. Jeg ville da personligt blive træt af det, og løse det problem fremfor at plastre alle vægge til med grimme udtag.

1. Ikke alle kan trække til loft.
2. WiFi er og bliver ikke lige så stabilt som trådet forbindelser. Period!!! Afhængig af dit behov, så kan du blive rigtig træt af WiFi´s ustabilitet. Det er surt at bruge tusindvis af kroner på noget der ikke nytter.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2017 kl. 00:39

Grunden til jeg stiller spørgsmålstegn ved kablet teknologi er også jeg simpelthen ikke kan sætte mig ind i, hvad folk vil koble til det? De enheder børn får og bruger er jo også efterhånden kun trådløse, og de vil da slet ikke begrænse sig til kabling. 

Online fps spil på en trådløs forbindelse kan virke sætte tingene i kog.
Store voldsomme fil overførelser, gider jeg simpelthen ikke vente på. Streaming af BD og 4K film skal nok blive en udfordring for det trådløse net, specielt hvis flere gør samtidig.

WiFi er okay til MOBILE enheder, (deriblandt bærbar/Macbook). Men til stationære enheder, så skal der altså noget kabelværk til, hvis man skal andet end bare sidde og surfe lidt på recordere og læse nogle mails i ny og næ. 
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 842
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2017 kl. 08:07

Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Enten gør du noget forkert eller også gør jeg. Hvis du har 4 stk Unifi PRO Ap'er og stadigvæk kun har et wifi der kan bruges til Youtube stream, så ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige. 

Personligt har jeg selv en ældre D-link router som bruges som AP, hvilket giver mig ca. 500 Mbit/s i transmissions hastighed i praksis, hvis jeg opholder mig samme rum og ca 1-200 Mbit/s, hvis jeg placere mig længst væk fra routeren. Med AC netværk, så syntes jeg virkelig alt snak om dårlig hastighed, stabilitet og den slags er forsvundet.

Min D-link router som fungere som AP er placeret ved mit tv, så jeg kunne reelt set godt koble Apple TV4 til med kabel, da jeg fik det. Valgte dog trådløst netværk, da den har AC netværk og kun 100 Mbit/s lan netværk. Nu er jeg så kommet af med Apple TV 4 igen, men det er en anden snak. 

Min computer er en Macbook air og den kommer jo slet ikke med Ethernet port, og det samme kan man jo sige om tablets og mobiler. Grunden til jeg stiller spørgsmålstegn ved kablet teknologi er også jeg simpelthen ikke kan sætte mig ind i, hvad folk vil koble til det? De enheder børn får og bruger er jo også efterhånden kun trådløse, og de vil da slet ikke begrænse sig til kabling. 

Hvordan får du din UHD-Bluray fordelt ud til alle skærme via Wifi?
Hvordan styre du dine gardiner og andet via Wifi? Mange highendprodukter benytter GPIO eller RS232.
Hvordan kan du selv vælge hvilket TV du vil se "X-factor" på, som er optaget på en recorder placeret i husets teknikskab?
Jeg kunne blive ved.

Wifi er begrænset til IP, og det er rigtig fint til de fleste basic installationer. Men går du hele vejen, så holder det ikke.

Som en anden også nævner, så holder wifi helder ikke hvis du gamer på et rimeligt niveau. Det gjorde jeg tidligere - MEn niveauet er sku faldet efter der er kommet børn til :-) Men her er svartiderne på selv det bedste wifi bare ikke godt nok. Det er sikkert fint til mange - Men det gør det ikke "godt".

Jeg har selv fået fortaget en profesionel test af mit eget LAN/Wifi setup, som jeg vil påstå høre til i highendsegmentet. Og det performer til UG kryds og slange - Men det ændre ikke på at der over en 24timers testperioder er udfald. Korte udfald hvor svartiden går helt i hegnet i 5-6 sekunder, eller hvor hastigheden pludselig kun er 10-15MBit/s i 5-6 sekunder. UDfald som kun kan forklares med udfrakommende påvirkening, og som er udfald du aldrig oplever (eller stort set aldrig) på et kablet system.

Hvis man bygger et ny hus fra bunden af, som jeg selv - og trådstarter gjorde/gør, så er det helt sort ikke at få rigeligt med kabler med rundt.
Hvis det gøres rigtigt - Så behøver udtagene ikke være synlige.

Gode parsnoede kablerne kan desuden bruges til stort set alt. Givetvist også hvad de finder på i fremtiden.

Jeg er ikke modstander af Wifi - Jeg bruger dte jo også selv. Og kan også godt forstå at mange i specielt eksisterende bygninger lader sig stile tilfreds med det. Men faktum er bare at det er utroligt begrænsende, og når man nu har muligheden for at gøre det helt rigtige fra starten af, så er det skørt ikke at gøre det.
Til top
RaGa_MuFFiN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-Juni-2009
Sted: Videbæk, DK
Point: 410
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RaGa_MuFFiN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2017 kl. 13:52
Skulle jeg bygge hus i dag, så blev det med kablede installationer og et enkelt eller to AP'er - færdigt arbejde.

Jeg synes ikke de udtag er grimme - tværtimod. Der er ikke høj WAF, men sådan er der jo med så meget. Så kan der stilles en plante eller noget andet foran - så er vi ude over det problem. :-)
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu