recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny i crossover
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny i crossover

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2014 kl. 00:53
Hehe Dankortet sad solidt i baglommen, da det var over Tlf. Sælger var nu ikke klar over hvilke ht jeg havde i forvejen, men jeg spurgte til en sammenligning de to imellem, nu de forhandlede det sæt jeg havde:-)

Det er som ikke for at være tøset, jeg har bare ikke pladsen( ser det ud til). Da jeg ser det ret upraktisk, at have højttalere på stander foran min terrassedør. Tv møbel fylder gulvarealet, så det skal være væghængte.
Derudover har jeg kun ca 35cm at gøre godt med på hver side af tv'et;-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2014 kl. 08:37
Vi har været her før med din havedør....

Hvad med at få dig et mindre tv møbel, så der er plads til rigtige højttalere?
(for øvrigt, så fylder eksempelvis en Dali 3 ikke 35 cm i bredden)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2014 kl. 09:45
Jep det har vi:)...
Eller det tror jeg ikke, der er kommet nyt til bare samme mål;)..

Njae det har været i overvejelserne med nyt, men har sgu snart mange ting derover, så pladsen bruges. 

Så jeg forsøger nok bare at få mest ud kompakt højttaler. Så jeg er helt med på jeg ikke får gulvhøjttaler tryk, selvom det nok var at foretrække især med sub bagved.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2014 kl. 10:14
Nå men KlausDM:)

I sidste ende, er jeg så bedre stillet med et sæt Dali Zensor 1 (igen det kompakte) end de Saxo 1, som kan afbestilles lidt endnu, da der ventes på Saxo 8 på lager.

Jeg har ellers netop læst mig til at de faktisk har en bedre bas end Zensor 1?
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2014 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg bliver sgu aldrig klog på det område her:). Saxo serien får ros for den bas de trods alt kan afvikle... Igen jeg kommer fra satteliter der deles på 120.

Det må jo være sammenlignet med andre ht der er med en 4" eller på anden vis tilsvarrende. Og ikke med en 6" eller 10" bas. At andre ikke vil være tilfreds betyder jo ikke at du ikke vil være det i dit lytterum. Du må jo alt andet lige få en bedre lyd.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
JoPe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-Februar-2014
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JoPe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 12:44
Hej Bromberg5

Måske kan du bruge denne artikel, med info om bass-management/crossover, til noget: 
http://www.audioholics.com/subwoofer-setup/bass-management-basics-2013-settings-made-simple

Jeg går også med tanker om at bygge et kompakt surroundsystem og har tænkt på næsten det 
samme som dig, altså et system bestående af enten Dali Zensor 1 + Dali Zensor Vokal eller System 
Audio Saxo 1 + Saxo 10.

Jeg har endnu ikke hørt nogen af højttalerne, men læst en del tests og omtaler, og jeg tror at man 
uanset om man vælger et system baseret på Saxo eller Zensor, så får man en solid og velspillende 
løsning. 

Hvis du har mulighed for det, så ville det være interessant, hvis du ville skriver lidt om dit indtryk 
og oplevelser med højttalerne, når/hvis du køber dem, evt. i denne eller en ny forumbesked.

JP
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 893
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du skal op i en 8 tommer bas i fronter for at køre med 80 Hz i crossover

At 8'eren er opgivet til at gå ned til 60 Hz er ved - 6 db og næsten ikke hørbart

Det er noget vrøvl

På SVS side kan man se at mine Dynaudio Excite X12 skal deles ved 80Hz hvis det er AVR som kontrollerer delingen.

Og de har altså kun en 5" enhed og spiller iøvrigt sammen med en SVS SB13-ultra der er placeret bagved sweetspot og det hænger ikke bare sammen, det hænger RIGTIG Godt sammen

Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2014 kl. 13:52
Jeg skal lige have bragt lidt debat tilbage i den her tråd, da jeg ikke syntes det blev debatteret længe nok:b.

Valget i sin tid blev 4 stk Zensor 1, samt Zensor vokal.
Jeg har som planlagt bibeholdt min B&W ASW610 subwoofer og har idag netop hentet min Yamaha V1073 hjem.

For at få en god oplevelse ved stereo musik, har jeg valgt at sætte min subwoofer op ved fronterne. Dvs, under min højre front.

Jeg forventer selvfølgelig at køre en masse autocalibration, før jeg bliver tilfreds, men vil gerne lige åbne debatten om crossover på subben. Fordi min gamle receiver delte alle højttalere ved 80 Mhz, hvilket jo passer meget godt udfra den gængse anbefaling.
Umiddelbart gør det så også at min sub kører med helt til dens max som er 140 Mhz. Jeg ved KlausDM vil sige fuld skrue;), på subben (high crossover).
 - men det giver altså en lettere rungende/difus lyd syntes jeg. Da jeg ikke har noget at måle med, men leger med tanken om at sænke subben crossover til ex 100 Mhz, hvad er det for kompromisser jeg må indgå så?
Kan læse at nogel faktisk har succes med det, men som sagt skal jeg alene stole på mine øre kun, men har det bedst med tal;)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2014 kl. 14:26
100 MegaHertz?

Uden kalibrering kan du ikke regne med noget som helst, så få kørt en autokalibrering NU!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2014 kl. 16:30
Det hedder 80 Hz, altså 80 svingninger i sek.

100 Hz er ikke en sænkning, men en forøgelse.

Prøv allerførst at køre en autokalibrering med mic i ørehøjde ved sweetspot. Du skal ikke selv holde mic.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2014 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

, men vil gerne lige åbne debatten om crossover på subben.
Den kan vi så hurtigt lukke igen. Den crossover indstilling der er på subben SKAL stå på maks når du bruger en surround receiver.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2014 kl. 20:55
Kampus: Nå ja HZ selvfølgelig. 
Det jeg mener er hvor langt op i hz registeret sub´en nødvendigvis skal spille med.

Crossover på højttalerne er vel hvor langt ned?
Og som Flarsen også her skriver så er der mange der siger sub´en bare skal max op?? Det forstår jeg godt hvis receiveren skal klare kalibreringen. Men ikke hvis jeg selv skal rode med det. Nu har jeg ikke tidligere kunne se, hvor langt op sub´en spillede med min tidligere receiver.
Min subs max level er 140 hz, mens der da findes andre med noget højere værdier og der undrer det mig nemlig at man sige, bare op til maks:)..

Jeg kan ikke huske artiklen, men fandt en der netop beskrev det her emne, hvor mange netop siger maks, men at han hævdede man ikke skulle være så bange for at sætte justere på den for at undgå lidt difus lyd. Det satte dog krav til de tilsluttede subwoofere.

Min første tanke i sin tid var, at hvis min højjtalere skæres ved 80hz, så er det der min sub maks skal spille op til. Det fandt jeg så hurtigt ud af ikke hang sådan sammen:).

Senere har jeg så bare tænkt at hvis højttalerne skæres ved 80hz, kan sub måske skæres på 120 istedet for de max 140. Ved lytning tæt på sub´en så kan jeg nemlig høre at lidt af den difus lyd skæres fra, men hvad er det så mere jeg skærer fra tænker jeg? altså fra 120 til 140?

det spektre 120-140 burde vel blive afspillet i mine højttalere? Og derfor ikke nødvendigt i sub´en??
Jeg er ny rimelig i gamet her, så der er mange opklaringsspørgsmål:). Men jeg er rigtig glad for i gider svare på dem - i det fleste tilfælde på en fin måde;) 

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu