recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny i crossover
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny i crossover

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2014 kl. 21:28
Uanset hvad frekvens du vælger at dele ved, ja så SKAL crossover på din sub står på maks. Det er jo ikke der du deler. Hvis du som alle andre ser film med X.1 lydspor forsvinder der noget af X.1 lydsporet hvis ikke den står på maks. Du deler i din SR.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2014 kl. 21:28
Når du sætter dine fronter til "small", så føres al bas under delefrekvensen (i forstærkeren) til subben. Sætter du subbens delefrekvens lavere end forstærkerens, får du et "hul" i bassen.
Sætter du delefrekvensen på subben højere end i forstærkeren spiller den ikke højere op, idet forstærkeren ikke sender frekvenser ud til subben som er over delefrekvensen (i forstærkeren).

Når du kører stereo, vil subben altså spille den bas fronterne ikke gør - bas under delefrekvensen sendes nemlig ikke til fronterne.

Når du kører surround, sendes fronternes baus (under delefrekvensen) til subben, sammen med subsporet (.1 kanalen). Subsporet indeholder frekvenser op til 120 Hz. Sætter du delefrekvensen lavere på din sub, vil subsporets "baslyd" over delefrekvensen (på subben) ikke spilles af subben og dermed mangle.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2014 kl. 21:57
Ahhh det blev jeg lidt klogere på så, altså at subwoofersporet går til 120hz..
For opklaringens skyld så skal jeg lige vide hvad der gøres med lyden 120 og til 80hz så
Sub'en spiller vel fra 0-120hz altså lfe.
Men hvad med de toner, hvis alle de andre højtalere er sat til crossover på 80hz?
Det ville jeg jo tolke som de så spiller 120 og ned til 80hz.
Altså et frekvensområde der hedder 80-120hz som jeg så tænker BÅDE afspilles af sub og almen højtaler?
Er det korrekt? Det er nemlig her min tanke som sagt opstår, med at skære det fra sub'en, hvis fronter alligevel afspiller den:-).
Men det giver god mening med subwoofer sporet:-)
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2014 kl. 22:00
Jeg tror mit problem er at jeg ikke har fattet lfe som et selvstændigt lydspor;-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu