recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny installation i nyt hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy installation i nyt hus

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny installation i nyt hus
    Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 15:00

Jeg skal til at bygge nyt hus med kælder.
Med hensyn til installtion i hvert rum til tv, internet, fildeling m.m. har jeg kigget på forskelle diverse sammenkoblede systemer, herunder IHC, men alle er forbundet med diverse problemer og dyrt udstyr. Er egentligt nået frem til alm kabelføring med stik som skrevet nedenfor, vil lave et krydsfelt i kælderen, så kan det hele kobles sammen som jeg selv bestemmer. Fra satelit vil jeg montere 2 hoveder med 4 udgange. Nedenstående til hvert rum i huset, nogen stder flere i samme rum.

1 antennekabel med tv og radio udtag.
2 sat kabler med 2 udtag
4 cat 6 kabler med 4 udtag

Hvad siger i ?

SVP03
Til top
NGice Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-Maj-2007
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2009 kl. 08:56

Hej SVP03

At forestille sig hvordan en installationer er mest hensynsmæssige om bare 5 år syntes pt. meget uoverskuelig, og med det du har beskrevet har du helgarderet dig. Jeg mener dog at 4 Ethernet udtag i hvert rum er meget. Jeg tror dog også om nogle få år at både dine radio/tv samt sat udgangene vil blive forældet. Derfor vil mit forslag til dig være at føre dine installation i rør, således du kan skifte dine eks. antenne kabel til noget andet.

Mvh.
Niels 

Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2007
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2009 kl. 09:15
Nu har jeg selv trukket Cat.6 i vores hus, og endnu ikke haft problemer med det. Men læste et sted at Cat.6 ikke er en standard (eller underlagt kvalitets standarder). Det er derimod Cat.5e. Og Cat.5e kan også køre Gigabit.

Det er da ihvertfald fremtids sikret med alle de kabler

Redigeret af BorgHammer - 04-Oktober-2009 kl. 09:17
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-December-2007
Point: 190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2009 kl. 09:22
SVP03:

Jeg har i vores nye hus ( som vi overtager d. 27 :-) )"bare" lavet 2 stk. netværksudtag i alle rum incl. Stue(1 til TV og 1 til netværk eller hvad man nu har lyst til. Det hele styre jeg fra en 24 ports Managed Gigabit switch), samlet i et krydsfelt i teknikrummet, hvor der samtidig skal stå min 15Tb filserver.

Der er selvfølgelig også antennestik i alle rum, hvis jeg på et eller andet tidspunkt skulle få en hjerneblødning og overveje noget YouSee igen i stedet for IPTV jeg har på nuværende tidspunkt over Fiber!

Jeg overvejede også IHC og KNX (EIBNet) men det ville simpelthen blive ALT for dyrt svarende til hvad jeg fik ud af det.

For vores vedkommende tænkte vi også meget realistisk. Dvs. Bygge så billigt som muligt men samtidig få hvad vi gerne vil have, og det tror jeg det har lykkeds os.

Der var ellers mange dygtige sælgere inde over som bl.a. forsøgte at prakke os forskellige "Genvindings-anlæg" på - Men heldigvis kunne vi da sige nej.
En af argumenterne fra vores side var bl.a. - Hvad er det lige præcis man vil genvinde i disse super isoleret huse i dag? Man har nok nærmere et problem med at komme af med varmen, når solen står på, så skal man da ikke til at genvinde?! - Desuden skal man da være mere end alm. retarderet for ikke at kunne finde ud af at åbne et vindue.

I øvrigt så dét man spare i varme fyre man jo så af x10 i strøm i stedet for :-) Men så igen - Deres markedsførings "stunt" har da fungeret

Har du yderliger spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig, også pr. email: jan.jessen AT gmail. DOT com

/mvh

Redigeret af Stroyer - 04-Oktober-2009 kl. 09:24
Til top
ceefive Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Juni-2007
Point: 258
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2009 kl. 13:12

Skulle jeg Cable nyt hus (gid jeg fik lov) så ville jeg udover net og antenne også tænke på 220v installationen.

Jeg tror ikke der går mange år før vi får mulighed for at have en differentieret strømpris - så prisen bliver billigere ved forbrug om natten. En løsning med noget UPS der lader op om natten og så forbruger om dagen til diverse enheder der bare SKAL være tændt 24/7. Dem er der jo mange af i et moderne hus og tænk lige på at idag bliver vindmøllerne koblet AF nettet når det blæser meget om natten. Man kunne jo nærmest forære strømmen væk så.

Et 220V "krydsfelt" så man kan er forberedt er givet godt ud. Husk det billige installationskabel er "ikke godkendt" fordi det er blyholdigt og ikke må nedgraves og indmures - men det er jo ligemeget når det bare ligger på loftet.

M.h.t. Cat5 eller 6 ville jeg sørge for at kablerne er skærmet så man undgår problemer med elektromagnetisk støj fra mange mulige kilder.

Genvinding: Enig Strojer - besparelser giver det nok ikke en masse af - men komforten er i top. Vi er 5 i husholdningen og ræser ud af døren om morgenen uden at få luftet ud. Genvinding kan klare det automatisk og kan det forhindre bare 1 gang "Influenza" om året så ville jeg godt give ekstra for det. Og igen hvis jeg på sigt kan "oplade" om natten til et par timers Genvex i dagtimerne så falder prisen for komforten..

Redigeret af ceefive - 04-Oktober-2009 kl. 13:21
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2009 kl. 14:23
Grunden til 2 sat stik er dobbelttuner i pvr box, 4 rj45 stik grundet at hvis man nu fik den ide at smide et hdmi rundt kræver det 2 cat 5e.
Det øvrige energi har jeg styr på med jordvarme m.m.
UPS med 230 V bliver dyrt hvis det skal køre fra kl 06-18 hver dag.
SVP03
Til top
kasperlyd Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-December-2009
Sted: DK
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 14:00
Du skal passe meget på at bruge CAT5/6 kabler til HDMI, med mindre du har afstande under 10m...
De konvertere der mig bekendt findes, kan ikke køre fullHD over 10m. Hvis du virkelig vil fremtidssikre skal du have lysleder som nemt kan transportere HDMI signaler over 100M!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu