recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Internet hastighed, genstart router?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Internet hastighed, genstart router?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
lks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2009
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2013 kl. 21:35
Hvis din router er en D-Link DIR 655 er det ikke DK-Tv's udstyr, og det vil derfor ikke ændre noget at genstarte den.

Det var nok nærmere deres kabel modem som skulle genstartes (Sluk/Tænd), så får den nemlig tilsendt ny konfiguration med øget hastighed, begrænsningen ligger nemlig i modemmet.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2013 kl. 22:21
Nå der var lidt kommentarer, her mens jeg ikke var hjemme.... Prøver at tage det i lidt tilfældig rækkefølge.

lks: Jeg er ikke med på hvad du mener - jeg har ikke noget modem nogen steder. Det er kablet Internet forbindelse - nå ja, det er det vel uanset - men altså installation i lejlighed, herfra kabel til min router som er min egen, og herfra kabel til min bærbare computer (og ellers trådløst til resten af lejligheden - nej forresten også kablet til vores TFC IPTV box).

Jeg slukkede for routeren (DIR-655 er smart fordi den har en tænd-sluk knap på ledningen). Ventede et stykke tid, og tændte igen. Tændte for computeren (som jeg havde slukket før jeg slukkede routeren) og målte så hastigheden med TDC's hastighedsmåler og fik det resultat jeg nævnte.

Dansk KabelTV svarede at jeg skulle prøve at teste med kabel direkte fra installation til computer og med deres hastighedsmåler (som jeg ikke kendte). Det gjorde jeg så - med den forskel at jeg ikke flyttede nogen kabler (tænkte at om kablet går gennem routeren eller direkte kan være et fedt, med mindre routeren var i stykker). Jeg fik så lidt over 39 i upload og så vidt jeg husker 47 i download. Prøvede lige igen og fik stort set samme resultat - små 49 i download og små 39 i upload. Hvorfor TDC's viser så meget anderledes ved jeg ikke, men måske er det bedst at måle med den test, der kommer derfra hvor man får sin forbindelse.

Hvad jeg skal bruge upload til? Jeg arbejder hjemme og sender lige så mange hvis ikke flere e-mails end jeg modtager. Vi har ftp-server i Lithauen som noget af arbejdet uploades til. Jeg har tænkt mig at få online backup hos "keepit" som supplement til min lokale backup - og i hvert fald til første gangs back-up'en er det rart med en høj upload hastighed når man skal uploade 400 GB data.

Den forbindelse jeg havde før var også fra Dansk Kabel TV. Det var så en delt forbindelse - en 100/100 Mbit forbindelse, der blev delt af flere abonnenter - hvor mange ved jeg ikke - men man skulle kunne regne med at have ca. i gennemsnit en 10/10 forbindelse til rådighed. Det passede også meget godt. Men nu har de opdateret udstyret og givet mulighed for at man kan få "sin egen" hastighed og jeg valgte så den højeste jeg kunne vælge p.t. Man kunne vælge 10/10 delt (som før), individuel 20/20, 30/30 og 40/40.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2013 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ok - så er den nemme, at tage strømmen fra. Fordi jeg er ikke vant til at gå ind i routerens login på nettet. Eller det er vel ikke på nettet, men adressen ligner lidt en net adresse. Men jeg må lige vente lidt. Inden jeg afbryder.

....
Det hele handler om at du "normalt" tilgår routeren via dennes tildelte IP adresse, fx. 192.168.0.1. Det man så ser, er en browser baseret GUI, hvor du kan tilgå diverse indstillinger for routeren. At tilgå routeren er lidt som at tilgå en hjemmeside. En hjemmeside har bare som regel et domænenavn som dækker over IP adressen. .... 

Det gør jeg så ikke "normalt" - har næsten aldrig været inde i det interface (jeg kender det godt) - og jeg tror slet ikke jeg har været inde i det, med den router jeg har nu. Har ikke haft behov for det.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2013 kl. 14:25
Tja google den, og du vil se at det er pt den bedste på markedet.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2013 kl. 14:33
Ja, det ser god ud og jeg kan godt lide designet. Men det koster også dobbelt så meget som den jeg har nu og det er ikke så forfærdentligt længe siden jeg købte den. Men som sagt - måske næste gang.  Smile
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2013 kl. 15:17
Mht. det med upload-hastigheden, så vil enhver der har prøvet at bruge firma-opkobling via VPN hurtigt nikke genkendende til, at upload har en h... masse at sige.

I vores firma ligger alt på lokalnettet, dvs. du må ikke gemme filer på din egen PC. Prøv at arbejde hjemmefra på en 10/1 forbindelse i et par timer, så skal jeg love for at du er klar til enten at nappe bilen og ræse ud på kontorpladsen eller til at opgradere linjen.

Det er ikke alle der kun bruger deres forbindelse til at surfe og se Netflix med...
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2013 kl. 16:02
Nu bruger jeg ikke firma opkobling eller VPN. Men ja, hvis man arbejder på den måde, vil upload have en del at sige. Min computer er både min arbejdscomputer og min private computer (eller min private computer som jeg bruger til arbejde - og firmaet betaler for computeren). Men jeg bruger ikke Netflix - har slet ikke undersøgt hvad det evt. kunne gøre for mig, endnu. Så mit brug er vel surf, e-mail (modtage og sende), upload/download til/fra ftp-server, online backup (startede i går aftes), synkronisering af arbejde, via dels Sugarsync og dels via GoodSync og ftp-server.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2013 kl. 07:41
Nu sidder jeg og tænker lidt på Internethastigheder. Lad os sige at jeg har en 40/40 forbindelse. Nu er Keepit programmet jo ved at uploade alt hvad jeg har af data på computeren til online backup. Der er så en status linie der hedder nuværende hastighed. Hvis den viser 12,30 Mbit/sek, hvad betyder det så, f.eks. i forhold til at jeg målte en upload hastighed på f.eks. 39 og hvad betyder det for eksempel i MB/s??
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2013 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Nu sidder jeg og tænker lidt på Internethastigheder. Lad os sige at jeg har en 40/40 forbindelse. Nu er Keepit programmet jo ved at uploade alt hvad jeg har af data på computeren til online backup. Der er så en status linie der hedder nuværende hastighed. Hvis den viser 12,30 Mbit/sek, hvad betyder det så, f.eks. i forhold til at jeg målte en upload hastighed på f.eks. 39 og hvad betyder det for eksempel i MB/s??


40/40 er 40 Megabit i sekundet
12,30 er 12,30 Megabyte i sekundet

1 bit er lig 1 bit
1 byte er lig 8 bit
så teoretisk 12,30 Megabyte i sekundet = 98,4 Megabit i sekundet
Link

Dette er teoretiske beregninger, da der også er overhead (anden data som ikke kommer ud som reelt brugbar data).

Edit: Havde lige læst forkert, så de de beregninger jeg har skrevet ovenfor, er ikke korrekte. Beklager. I stedet skal du dividere 12,30 med 8. Regnestykket er så også irrelevant i forhold til spørgsmålet, men håber alligevel du er blevet klogere.
Uploadhastigheden kan godt være meget lavere, end hvad du vil opleve i en hastighedstest. Dette afhænger som nævnt i efterfølgende post af bl.a. af modtageren i den anden ende.


Redigeret af fhansen - 06-Juli-2013 kl. 11:06
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2013 kl. 09:59
Nu skriver han 12,3Mbit og ikke MB, så programmet uploader med godt 1MB/s.

At man har en 40/40 forbindelse er langt fra ensbetydende med at alt hentes og uploades med 40Mbit, da det jo også afhænger af båndbredden i den anden ende.

Redigeret af lunddal - 06-Juli-2013 kl. 10:01
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2013 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nu skriver han 12,3Mbit og ikke MB, så programmet uploader med godt 1MB/s.

At man har en 40/40 forbindelse er langt fra ensbetydende med at alt hentes og uploades med 40Mbit, da det jo også afhænger af båndbredden i den anden ende.


Sorry, det står der også. Havde læst forkert.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2013 kl. 11:18
Ok - lad os sige at jeg har ca. 475 GB som jeg uploader. Der går 1000 MB på en GB, så det bliver 475.000 MB, eller 475.000 sekunder. Det er 132 timer eller 5,5 døgn. Så ved jeg ca. hvad jeg kan regne med. Jeg startede onsdag aften kl. ca. 23 - så måske er det færdig tirsdag morgen. P.t. siger status 76% men den stod stille ret lang tid mens den uploaded diverse videofiler, hvilket den vist er færdig med nu. Det er ret ok. Da jeg for et par år siden testede Keepit, regnede de ud at jeg måske skulle bruge en måneds tid, med den hastighed og de data jeg havde dengang. Så dengang gjorde jeg det ikke. Men denne gang vil jeg gennemføre det.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu