recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny kompakthøjtaler - i reol?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny kompakthøjtaler - i reol?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 20:59
https://bekent.dk/blog/basrefleks-kabinettet-hvordan-virker-basrefleks/
Prøv at google hvad meningen med det er og hvad et rør gør. Der kommer jo lyd og luft ud af det.
Mvh Frank 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Forstærkere er bygget til at drive højttalere.

Så længe lyden er uforvrænsget ødelægger man ikke noget.

Jeg har endnu til gode at høre om en højttaler der kan ødelægge en forstærker.

Med hensyn til basrefleksporten. Lyden kommer fra membranen. Om porten vender ud ud mod front eller ej er ligegyldigt. Det er kun i det tilfælde at porten er helt dækket af væggen.
Tror du har misforstået hvad en port gør for lyden.
Mvh Frank

På ingen måde.

Mange højtalere leveres med skumpropper til refleksporten. På den måde kan man styre lyden. Jeg foretrækker højttalere uden port da de som regel har mere præcis lyd.

Det er ikke porten der leverer lyden, så derfor har den ikke den store betydning hvilken vej den vender.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Jo færre ohm, jo mindre modstand og jo mindre kraft skal der bruges fra forstærkeren for at opnå det samme lydtryk som ved 8 ohm... 

Det kan du overhovedet ikke sige. Hvor meget kraft der skal bruges til et givent lydtryk afhænger af højttalerens følsomhed. Følsomheden har intet at gøre med impedansen.


Klaus
Hmmmm... så er der nok noget jeg har misforstået. 
Hvis jeg har en forstærker, hvor jeg stiller volumen til kl.  12
Så smækker jeg er sæt højtalere på der har en modstand på 4ohm, bagefter har jeg den samme “højttaler”, men den måler 8ohm. Så er jeg rimelig sikker på at 4 ohms højttaleren spiller højere...
Kommer da an på, om følsomheden er den samme. En Dynaudio med 86 db følsomhed, sammenlignet med en Audiovector med 91.5 db følsomhed, vil spille væsentligt lavere end Audiovector. 
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Jo færre ohm, jo mindre modstand og jo mindre kraft skal der bruges fra forstærkeren for at opnå det samme lydtryk som ved 8 ohm... 

Det kan du overhovedet ikke sige. Hvor meget kraft der skal bruges til et givent lydtryk afhænger af højttalerens følsomhed. Følsomheden har intet at gøre med impedansen.


Klaus
Hmmmm... så er der nok noget jeg har misforstået. 
Hvis jeg har en forstærker, hvor jeg stiller volumen til kl.  12
Så smækker jeg er sæt højtalere på der har en modstand på 4ohm, bagefter har jeg den samme “højttaler”, men den måler 8ohm. Så er jeg rimelig sikker på at 4 ohms højttaleren spiller højere...
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Forstærkere er bygget til at drive højttalere.

Så længe lyden er uforvrænsget ødelægger man ikke noget.

Jeg har endnu til gode at høre om en højttaler der kan ødelægge en forstærker.

Med hensyn til basrefleksporten. Lyden kommer fra membranen. Om porten vender ud ud mod front eller ej er ligegyldigt. Det er kun i det tilfælde at porten er helt dækket af væggen.
Tror du har misforstået hvad en port gør for lyden.
Mvh Frank
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Forstærkere er bygget til at drive højttalere.

Så længe lyden er uforvrænsget ødelægger man ikke noget.

Jeg har endnu til gode at høre om en højttaler der kan ødelægge en forstærker.

Med hensyn til basrefleksporten. Lyden kommer fra membranen. Om porten vender ud ud mod front eller ej er ligegyldigt. Det er kun i det tilfælde at porten er helt dækket af væggen.
Gad vide om det ikke kan lade sig gøre med et par store bil-højttalere i parallel-forbindelse Tongue
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 19:21
Forstærkere er bygget til at drive højttalere.

Så længe lyden er uforvrænsget ødelægger man ikke noget.

Jeg har endnu til gode at høre om en højttaler der kan ødelægge en forstærker.

Med hensyn til basrefleksporten. Lyden kommer fra membranen. Om porten vender ud ud mod front eller ej er ligegyldigt. Det er kun i det tilfælde at porten er helt dækket af væggen.


Redigeret af Mufti - 12-September-2018 kl. 19:22
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 18:00
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Tusind tak for svarene.
Dynaudio X14 som er i 8 ohm vil måske være det bedste match for min forstærker.
X18 er i 4 ohm, M10 er i 6 ohm og M20 i 4 ohm, så de kræver lidt mere kraft. Eller vil min forstærker sagtens kunne drive dem uden problemer?
Jo færre ohm, jo mindre modstand og jo mindre kraft skal der bruges fra forstærkeren for at opnå det samme lydtryk som ved 8 ohm... og ja - jeg kan ikke forestille mig din forstærker kan tage skade af 4 ohm...
Jo jo, men forstærkeren belastes mere ved 4 Ohm drift, så med mindre, at producenten ikke angiver 4 Ohm drift som forsvarlig, så må 8 Ohm anbefales. 
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 17:55
https://hifi-freaks.dk/webshop//b-stock-lager-triangle-trio-jubilee-b-stock-hvid-p-2996.html

Lækkert, hvis de kunne stå op :-)

Er du på udkig efter lidt billigere modeller, kunne dette være et godt køb:

X14 er stadig på tilbud her:

En rigtig god mellemløsning, har jeg selv haft forgængeren til - B&W 685s2

Eller Monitor Audio Bronze 2




Redigeret af dr_schlemer - 12-September-2018 kl. 17:58
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 17:46
Hvis de SKAL stå INDE i reolen - så gå efter en reolhøjttaler med frontvendt basrefleks. Alternativt en højttaler som er konstrueret i en lukket konstruktion helt uden basrefleks.
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 17:42
Jeg ville ikke vælge en højtaler med bagudvendt port hvis de skal stå i en reol. Det vil svare til at du stiller dem i hjørnet af stuen og bassen vil blive forstærket og blive for dominerende. Selvfølgelig skønt hvis man ønsker et basboost, men hvis man også vil høre hvad der bliver sunget, så bliver det svært, for det drukner i mudret og ukontroleret bas. 
Mvh Frank 
Til top
Bobbas Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bobbas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 12:14
Prøv evt. at tage et lyt til Monitor Audio Apex A10 (https://tapeconnection.dk/shop/55-satellithoejttalere/4234-monitor-audio-apex-a10/?variantId=115&gclid=EAIaIQobChMIvPSV7Zy13QIVE-R3Ch0TMgmoEAQYASABEgKxWfD_BwE), der vender basporten mod front og de lyder skønt sammen med en sub :)

Mvh
Lars
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu