recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny kompakthøjtaler - i reol?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny kompakthøjtaler - i reol?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Jo færre ohm, jo mindre modstand og jo mindre kraft skal der bruges fra forstærkeren for at opnå det samme lydtryk som ved 8 ohm... 

Det kan du overhovedet ikke sige. Hvor meget kraft der skal bruges til et givent lydtryk afhænger af højttalerens følsomhed. Følsomheden har intet at gøre med impedansen.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Tusind tak for svarene.
Dynaudio X14 som er i 8 ohm vil måske være det bedste match for min forstærker.
X18 er i 4 ohm, M10 er i 6 ohm og M20 i 4 ohm, så de kræver lidt mere kraft. Eller vil min forstærker sagtens kunne drive dem uden problemer?
Jo færre ohm, jo mindre modstand og jo mindre kraft skal der bruges fra forstærkeren for at opnå det samme lydtryk som ved 8 ohm... og ja - jeg kan ikke forestille mig din forstærker kan tage skade af 4 ohm...
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 08:35
Tusind tak for svarene.
Dynaudio X14 som er i 8 ohm vil måske være det bedste match for min forstærker.
X18 er i 4 ohm, M10 er i 6 ohm og M20 i 4 ohm, så de kræver lidt mere kraft. Eller vil min forstærker sagtens kunne drive dem uden problemer?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 19:08
Nu kender jeg ikke alle modeller.

Men de Dynaudio jeg har lyttet til spiller rigtigt godt.

Jeg tror ikke du skal være så bekymret for basrefleks porten vender bagud.

Du ødelægger jo ikke noget ved at tilslutte en højttaler til din forstærker. Så prøv dig lidt frem. Forstærker kan jo udskiftes på et senere tidspunkt.

De færdige løsninger hvor højttaler er bygget ind i reol er som regel pæne. Til gengæld får du ikke meget kvalitetslyd for pengene.
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 18:29

Hej Mufti

Tak :)
 
Min forstærker er en ældre sag, men af god kvalitet arvet fra forældrene. Det er en Marantz PM80 MKII (http://www.dutchaudioclassics.nl/Marantz_pm80-mkII_class_A_amplifier/)
 
Vil den ikke sagtens kunne drive højtalerne ? Fx Dynaudio X14?
 
Jeg bruger for det meste streaming via min sonos connect, men af og til også fra cd.
Det er en Marantz CD80, som også er arvet fra forældrene (http://www.dutchaudioclassics.nl/Marantz_cd80_cdplayer_tda1541_s1/)
 
Jeg har en ret bred musiksmag. Både pop, soul/jazz samt lidt country musik og af og til klassisk.
Musik fra 1950-70 hører ofte.
 


Redigeret af piddy - 11-September-2018 kl. 18:36
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Det var ikke så brugbart :)
Jeg har set andre brugere herinde, hvor de har lavet et DIY møbel med forstærker, andet elektronik samt højtalerne placeret i hver side inde i møblet.
 
Så jeg er vist ikke den første :)
 
Men i forhold til mine spørgsmål vedr. valg af højtaler og det med nok luft bag højtaler modtager jeg meget gerne svarr.
 
Det beklager jeg.

Hvilken forstærker har du?

Hvilken musik lytter du mest til?

Bruger du CD, radio pladespiller eller andet?

Hvad med streaming?

Hvis du vil have råd, der kan bringe dig videre vil det hjælpe hvis du prøver at skrive lidt mere med udgangspunkt i mine spørgsmål.
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 995
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 11:55
Lyd&Billede har hørt dem (X14)

Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 10:24
Tak for svarene. Hvis basrefleksporten er foran i højtaleren burde der jo ikke være nogle problemer. Den er dog bag i på de højtalere jeg har set på.
 
Har I ellers hørt de Dynaudio højtalere?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6993
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 09:33
Klubben sælger jo højttalere til et unnu møbel    
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 09:25
Der er vel mulighed for at lytte til en højttaler i et møbel hos hifiklubben...

Men højttalere er som oftest konstrueret til at stå "frit" - men når det så er sagt, så kan det godt være du syntes det kan fungere.
Mig bekendt, så kan man ofte låne højttalere med hjem mod betaling af et depositum. Det ville da være det mest optimale...
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 08:40
Det var ikke så brugbart :)
Jeg har set andre brugere herinde, hvor de har lavet et DIY møbel med forstærker, andet elektronik samt højtalerne placeret i hver side inde i møblet.
 
Så jeg er vist ikke den første :)
 
Men i forhold til mine spørgsmål vedr. valg af højtaler og det med nok luft bag højtaler modtager jeg meget gerne svarr.
 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 07:13
Hvis din hustru bestemmer er der ingen grund til at spørge herinde.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu