recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ny laptop, eller opdater den gamle?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketny laptop, eller opdater den gamle?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Emne: ny laptop, eller opdater den gamle?
    Sendt: 29-Januar-2009 kl. 12:21

Har en LG S900 med 19" skærm idag, den har dog kun 1440x900 opløsning og jeg tænker lidt på at få en størere desktop, i forbindelse med en del udvikling og mange "shells" åben.. så en ny bærbar med 1920x1080 eller 1920x1200 ville være mit mål. maskinen er 1 år gammel.

Problemet er nu at jeg er lidt kræsen og ønsker heller ikke at betale en formue..

den nuværende har lidt fordele ved skærmen som er utrolig klar og kører som almindelig skrivebords lcd skærm, og ikke så mørk i billed.
den kører med 3.5" hdd internt, som er en fordel ved opgraderinger.

Hos www.traderjoe.dk kan man købe en 17" 1920x1200 lcd skærm til 1800,- og skal man så tage chance og leve med de ekstra rum i siderne hvor min 19" skærm har siddet og evt fylde ud med holdere så den sidder fast? det vil se lidt komisk ud.    men totalen er så kun 1800 for den nye skærm.   der er ikke mulighed for ekstern skærm da den kun har vga udgang.

alternativet er køb af helt ny med den FullHD opløsning.
og pris niveau er mellem 7.800 - 14.000 , og så er der jo rigtig mange konfigurationer.. og HP HDX16 model eller Sony Vaio er de 2 jo har set på..

da config på nye og den jeg har idag ikke varierer så meget udover skærmen er det surt at betale 4000-5000 oveni for at få den opløsning.  (set udfra at den gamle sælges for 5k)
så spørgsmålet er, hvor mange ville forsøge sig med den 17" skærm erstatning og lave en hjemme løsning og sætte i den bærbare istedet for at købe helt ny?

Redigeret af pendec - 29-Januar-2009 kl. 12:22
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7981
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2009 kl. 12:41

17" er jo mindre end 19" så det er jo en nedgradering, så det ville jeg ikke. Og du snakker jo også om at få en større bærbar, altså større end 19". Jeg kan ikke forstå du ikke satser på ekstern skærm - det kan du da godt via VGA stikket? Jeg har haft min computer sat til en plasma skærm (dog sandsynligvis ikke full HD), med VGA og det gik fint.

Jeg har en 17" Toshiba bærbar som min eneste computer og som jeg arbejder på hver dag. Den har opløsningen 1440x900 og jeg er godt tilfreds med den. Næste gang jeg skal have bærbar bliver det også 17" og meget gerne LG, da de er lækre - men jeg kræver Nvidia grafikkort og det har den nuværende 17" serie fra LG ikke.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2009 kl. 13:04

jeg tror ikke du forstår problematikken..

med VGA output er signalet analogt og derved skaber et meget ustabilt billed som øjnene kan tage skade af når man ser på skærmen i mange timer, så kravet er 1920x1080 digitalt.

og da min LG kun har VGA udgang, kan jeg ikke bruge den til det formål.
Maskinen lever fuldt ud op til hvad jeg kræver, bare ikke skærm opløsningen.

og ja, jeg har 19", det er jo så bare med 1440x900 og ikke 1920x1200 eller lign.. så selvom skærmen er stor, så er opløsningen jo dårligere.

jeg vil have et størrere arbejds skrivebord simpelthen. og at hoppe i mellem vinduer og bruger multi-desktops virker ikke for mig, det er prøvet.

update,
der mangler måske lige at precisere at den 17" skærm hos traderjoe.dk er en intern skærm som skal erstatte den interne 19".. og derfor kommer den til at fylde mindre.. men igen jeg sparer en formue :-)
og kan sikkert leve med de 2" i kanterne

Redigeret af pendec - 29-Januar-2009 kl. 13:59
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2009 kl. 15:58
Hvad med at købe en ekstern 22" god skærm, en Asus eee box, f.eks. B202 og så bruge din gamle bærbar som terminal server?

Jeg sidder med en DVI og en VGA forbundet skærm på en IBM T42 laptop og kan ikke genkende det, du skriver om. Farverne er rigtignok pænere på DVI skærmen, men med en god VGA skærm skal der ikke være noget 'rysten'.

Så jeg ville investere i en rigtig god arbejdsskærm med VGA, DVI og evt. HDMI input, så du var nogenlunde fremtidssikret.

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2009 kl. 16:06

jeg har en 1600x1200 4:3 skærm som jeg har testet med, og der er de samme problemer som set på arbejdet...

billed bliver aldrig lige så stabilt som med ægte DVI indgang eller hdmi nutildags...

så kunne jeg bruge VGA, så har jeg næsten også en ok skærm at sætte til..

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2009 kl. 16:14
Og det er ikke fordi du ikke rammer skærmens naturlige opløsning eller frekvens? Nu har jeg siddet og stirret på min arbejdsskærm og den står fuldstændig klippefast.

Det kan selvfølgelig også være, at din LG's VGA udgang er af en dårlig kvalitet. Har du prøvet med en anden skærm?

Kan man så i det mindste ikke få et 19" erstatningspanel med den høje opløsning?

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2009 kl. 16:59

har fået svar tilbage fra traderjoe og han kan ikke levere en 19" skærm til min lg. og forklarer yderligere at der måske skal et lcd kabel til også.

så desværre.. jeg er nok ude i at købe ny maskine, utrolig surt. at skulle ønske den højere opløsning..

men nå...
Jeg må kikke engang mere på de muligheder..
Skal til Sverige næste uge, måske kan jeg spare lidt på køb derovre.
prøver lidt prisjakt først.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu