|
Ny lejlighed med allerede indbygget lyd: hjælp |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
DjarnisDrengen
Ny bruger Oprettet: 01-Marts-2021 Status: Offline Point: 6 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 01-Marts-2021 kl. 13:49 |
|
Hej Jeg har for nyligt købt en ny lejlighed. En tidligere ejer har fået lavet el-installationer og har i den forbindelse også lavet noget surround sound. Men jeg ved intet om lyd, og jeg synes det er svært at finde information på nettet om lige dét setup der er lavet her. Der er i alt 8 udtag ved loftet, som jeg går ud fra er beregnet til højtalere. De sidder i 3 forskellige rum. Derudover er der 8 udtag bag vores sofa, som jeg går ud fra passer til hver af de 8 udtag ved loftet. Har lagt et par billeder op på imgur: https://imgur.com/a/cLCqrkP 4 af de 8 udtag ved loftet er i vores stue (ét i hvert hjørne), og det er egentlig primært her, jeg drømmer om at få lavet surround sound så vi kan få en lille hjemmebio. De resterende 4 udtag er i to forskellige rum og jeg tænker at de primært er blevet brugt til at spille musik i hele lejligheden. Er der nogen der kan hjælpe med hvilke komponenter jeg skal købe for at fuldføre den tidligere ejers setup? (desværre er det ikke dem jeg har købt lejligheden af der har installeret det, men ejeren før dem. De har desværre aldrig brugt setuppet)
|
||
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er tilslutning til højttalere der er vist på billedet, men der må jo ligeledes være et sted hvor Reciveren tilsluttes, og som har en markering der svarer til det udtag hvor højttalerne tilsluttes. du skriver at der er 4 udtag i stuen, der bør dog være 5, så der også er til Center, så det tyder på at det har været brugt til et Stereo setup og ikke Surround. Der burde egentlig være 6 tilslutninger, der er heller ikke til en Sub.
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
DjarnisDrengen
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak for svaret :-) Jeg har lige tjekket stuen igennem igen, og der er kun 4 udtag (udover de 8 der sidder samlet bag sofaen), og det er ét i hvert hjørne. Betyder det så, at det her setup ikke alligevel kan bruges til surround?
|
||
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Som det er beskrevet, så kan det ikke bruges til Surround, da der som skrevet mangler et par udtag. Du må lokalisere hvor kablerne bag de udtag fører hen, de må jo være et sted.
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
Furry
Guld medlem Oprettet: 07-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Online Point: 1085 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Selvfølgelig kan det bruges til surround.
De 4 tilslutninger der er bag på din surround til hjørne højtalerne tilslutter du til de 4 stik der er bag sofaen, så har du hjørne højtalerne klaret, så mangler du bare en center højtaler |
||
Fra fulde børn skal man høre sandheden
|
||
ClausJ
Guld medlem Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 559 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Det er da ikke så svært at gennemskue:
Der er 8 dåser bag sofaen, hvorfra der går kabler ud til hver dåse ( 4 i stue og 2 i hvert værelse) Den tidligere beboer har sikkert haft et møbel stående hvor de 8 udtag er, og i dette møbel har været en surround-forstærker. Derfra er fordelt til de 4 stik i stuen (højre front, venstre front, højre surround, venstre surround) Centerhøjttaler har stået på møblet under TV'et, og denne er tilsluttet direkte ned i surround-forstærkeren. |
||
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
|
||
longjohn2
Guld medlem Oprettet: 29-November-2009 Status: Offline Point: 1020 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Altså de kan jo godt bruges ifbm. et surround set-up, hvor du - afhængigt af udtagenes placering - kan slippe for at trække kabler langs panelerne.
For at opnå 5.1 surround sound skal du have en surround-receiver, 5 højttalere (2 x front, 2 bag, 1 center) og en subwoofer. For at trække færrest muligt kabler bør receiveren stå ved de 8 udtag - så måske du kan bytte rundt på Tv og sofa. Alternativt må du trække et kabel hen til centerhøjttaleren. Redigeret af longjohn2 - 01-Marts-2021 kl. 14:49 |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19452 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er nok svært at finde præcist som det er lavet i din lejlighed, men i bund og grund at de 8 udtag bare "højttalerforlængerledninger" og ikke andet.
Den tidligere ejer har (som andre også skriver) sandsynligvis haft sit surroundanlæg til at stå hvor din sofa står i dag. Derfor har han let kunnet trække kabler fra forstærker, til de 8 stik med "forlængerledninger" i væggen og i den anden ende af forlængerledningen sluttet højtalere til. Spørgsmålet er om stikkene er placeret brugbart til den indretning du har i lejligheden lige nu. For har du din surroundforstærker til at stå langt fra de 8 stik i det samlede panel, er der ikke meget ved at udnytte forlængerledningerne i væggen. Klaus
|
||
DjarnisDrengen
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak for svarene. Indretningen af stuen kan jeg ikke gøre anderledes med de møbler vi har nu. Jeg har prøvet tegne lidt på plantegningen over stuen, for at I kan se hvordan det ser ud: https://imgur.com/a/oEFM3nT Så mit spørgsmål er, om det giver mening at stille en forstærker + subwoofer for enden af sofaen (billede 2)? Derfra trækkes der kabler under sofaen over til de 8 udtag samt et kabel over til centerhøjtaleren der skal være under tv'et. Og så skal der vel også være et kabel der forbinder forstærkeren til tv'et. Vil I vurdere at højtalernes placering i hjørnerne af rummet giver god surround sound? Hvis jeg skal kunne sælge det her setup til generalen skal jeg nok prøve at gøre det så diskret så muligt med kabler og enheder osv. Alternativet er vel at droppe de inbyggede udtag og "bare" købe en soundbar.
|
||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4664 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja hvis du har SR forstærker for enden af sofaen, gir det da god mening at benytte de skjulte ledningstræk.
|
||
LasseMD
Ny bruger Oprettet: 22-September-2020 Sted: købehavn Status: Offline Point: 13 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
da det ser ud til at DjarnisDrengen har fået svar prøver jeg at spørge om præcist det samme
- jeg har gjort det i en anden tråd uden der er nogen der har svaret - snøft
(muligvis forkert forum emne? ) - eller måske er mit navn for kedeligt eller jeg er for dårlig til at puste æg? (forkert film ref) problem: jeg har købt et beolab 14.5 og skal have det op og spille og der er fra gammel tid er trukket højtalerkabler rundt i væggene i stuen men der er som jeg ser det en skæv fordeling (det er gjort af sælger af vores hus for år tilbage ) men det er først nu da jeg har brækket min arm og hånd at min bedre halvdel har syndtes det var så synd for mig at jeg må få surround...så det er da altid noget Jeg kan se at en del af jer der svare her i tråden tidligere har været gode til at hjælpe med råd om tilsvarende i andre tråde så hvis der er nogen der har tid på et eller andet tidspunkt må de meget gerne hoppe over til min tråd se link nedenfor og give et svar- og hvis jeg skulle have sat den i surround til at starte med beklager jeg. |
||
DjarnisDrengen
Funktioner
Tak(0)
|
|
Fedt at du synes det mening. Så håber jeg bare jeg kan få overtalt konen til at komme med på idéen Beklager min uvidenhed, men hvad er en SR forstærker? Når jeg søger på det på google kommer der kun bilforstærkere frem. Hvor mange penge skal man af med for at få et nogenlunde setup (med 5 højtalere, 1 subwoofer og 1 forstærker)?
|
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |