recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny LNB - intet signal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny LNB - intet signal

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jay1980 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Januar-2021
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jay1980 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny LNB - intet signal
    Sendt: 27-Januar-2021 kl. 17:16
Hej alle

Vi har overtaget et sommerhus, hvor satelitmodtageren ikke kunne finde alle Astra kanaler, kun nogle af dem.

Jeg læste på nettet at det kunne skyldes en halv-død LNB, så jeg købte en ny og skiftede den, men nu har jeg intet signal overhovedet? Hvad kan jeg have gjort forkert? Er helt ny i det her parabol-halløj :-)

Har vedhæftet et billede af hhv. den gamle og den nye LNB.



Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 22:35
Hej.

Først vil jeg spørge om du er helt sikker på at det er Astra du kunne modtage med den gamle LNB.
Her et en ovesigt:


Et LNB modtager signalerne i 4 dele. Nogle Horisontale frekvenser og nogle Vertikale frekvenser. Og nogle Høje og nogle Lave frekvenser.

Modtageren skifter mellem hvilken 1/4 del den kan modtage,ved at strømforsyne LNB med enten 14 eller 18 Volt, og den sender en 22KHZ tone ud eller ikke.

Så et godt råd er at fjerne 220 Volt kablet fra SAT modtageren, hver gang monterer eller afmonterer et LNB.

Først vil jeg foreslå at montere det Gamle LNB og få bekræftet at du stadig kan modtage nogle kanaler?

Jeg ved ikke om SAT modtageren har et menu punkt,  for signal styrke?

Men ellers er det vigtigt at justere drejningen af LNB ( screw ), som skal justeres lidt til max signal.

En anden justering er hvor langt inde/ude LNB sidder i holderen. Det afgør om hvor meget signal der bliver fokuseret fra parabolen. Skal igen justeres til max signal.

Hvis SAT modtageren ikke har visning af signal styre, vil jeg foreslå dig et købe en billig SAT Finder som denne:


Den skal monteres mellem SAT modtager og LNB. Og hyler når signalet bliver kraftigere. Husk at fjerne 220V ledningen mens du monterer eller afmonterer den.

Hilsen Carsten. 





Redigeret af csell - 27-Januar-2021 kl. 22:36
Til top
Jay1980 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Januar-2021
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jay1980 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2021 kl. 07:36
Mange tak for hjælpen.

Jeg er helt sikker på at den peger imod Astra 19,2, da den kunne modtage en del af kanalerne derfra med den gamle LNB - f.eks. RTL og Sat1, men ikke ARD og ZDF.

Der var/er ikke sat noget 220v strømforsyning til den, men mit TV kan vælge at forsyne "LNB Power" eller ej, det virker dog ikke til at gøre en forskel hvad jeg vælger i den indstilling.

Jeg har samlet antenne og parabol kabel i et enkelt kabel med en kombiner inde i huset, det bliver så splittet i to kabler igen henne bag fjernsynet. Det virkede fint med den gamle LNB (bortset fra at det ikke var alle kanaler den fandt som sagt).

Kan nogle LNB'er kræve strøm imens andre ikke gør?

Vil prøve nogle af de ting du skriver efter arbejde i dag - tak :-)


Redigeret af Jay1980 - 28-Januar-2021 kl. 07:38
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2021 kl. 08:39
Alle LNB'er kræver strøm, omkring 14-18 volt. Strømmen kommer fra modtageren igennem antennekablet. Den nye LNB skal som minimum kunne modtage de samme kanaler som den gamle. Om det er Astra eller en anden sattelit du modtager er i denne forbindelse ligegyldig.
Jeg ser fire fejlmuligheder :
1. Forkert LNB, det skal være en universal LNB, jeg kan ikke se på Triax æsken hvilken type det er.
2. Fejlbehæftet LNB.
3. Forkert montering. Kablet er løst i én eller begge ender, eller inderleder og skærm på kablet rører hinanden. Blot en enkelt tråd er nok til at forårsage en kortslutning.
4. Du har ved en fejl kommet til at dreje parabolen en smule.

Tjek disse ting. Hvis der stadig ikke er billede, så prøv at fjerne den omtalte switch og føre kablet direkte til sat-modtageren.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Jay1980 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Januar-2021
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jay1980 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2021 kl. 14:27
Så fik jeg det til at virke. Det var vist en kombination af dårlige F-stik og at parabolen lige var et par centimeter ude af kurs :-)

Nu finder den i hvert fald alle kanaler og har næsten 100% signal. Spørgsmålet er så om den gamle LNB alligevel har virket, men jaja, nu er den skiftet.

Mange tak for hjælpen :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu