|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Lynggaard ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Juli-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 233 |
![]() Sendt: 05-Februar-2009 kl. 00:42 |
|
Hejsa
Jeg overvejer at skifte min snart 7 år gamle computer ud som jeg bruger som server.. Mest fordi den er lidt tynget på RAM. Mit nuværende setup: Asus M2 laptop fra 2002, men Mobile p3 på 1Ghz og ca 700mb ram Dertil en 1 TB extern disk tilsluttet via USB Ønsker: - helst ikke bruge mere strøm end mit nuværende setup (mener vi snakker 30-50w samlet, men jeg hiver sparometeret frem imorgen) - kunne klare mindt 2 gb ram og gerne 4 - har ikke umiddelbart behov for raid men gerne plads til mere end en disk - Selvfølgelig mindst lige så hurtig.... - Hellere lavt idle end lavt peak forbrug Den skal bruges til - Linux/OpenSolaris - Squeezebox - Mysql - Java server (hudson,nesux,kira,confluence) - Subversion repository Mit nuværende setup kan faktisk næsten trække det pånær den er begydt at swappe, så jeg behøver ikke nogen fartdjævel for mit java server Nogen der har nogle forslag ? isæt mht til strømforbruget. så helst det lå på det samme eller under. Er det muligt? |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
VIA C7 er strømbesparende, for eksempel dette NAS-lignende kabinet.
Hvad vil du med 4 GB RAM i en home server? 1 GB bør være rigeligt. Den skal vel ikke køre Vista... ![]() |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Lynggaard ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Juli-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 233 |
![]() |
|
Nej bestemt ikke vista ;-)
egentligt skal den blot have 2 GB så jeg kan give java delen 1gb. 4GB skulle kun være fordi prisforskellen er lille og for at have plads til at vokse... Den leger nemlig også byggeserver. Det behøver jo ikke være super hurtigt, blot godt med ram til bl.a findbugs analyser Hvor hurtig er den VIA i forhold til en mbile P3 1ghz? |
||
![]() |
||
slate ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-August-2007 Sted: Struer, Denmark Status: Offline Point: 589 |
![]() |
|
Hvis du går Intel Atom vejen bør du næsten vente på æske med NVIDIAs chipset http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3509
|
||
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500
Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo DVD:124, RØD:141, BLÅ:107 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Efter jeg har læst artiklen, så kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle vente... Bruger mere strøm og giver kun minimalt ekstra. Der hvor ion er rigitg god er det grafiske, men det for jeg ikke brug for med en kommando linje adgang. |
||
![]() |
||
mjohansen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: 2630 Taastrup Status: Offline Point: 349 |
![]() |
|
Hej
Har selv en ASUS Eee Box med 2 GB RAM og 160 GB HDD installeret med Windows Server 2008. Bruger den som mail og web-server og der køre fortrinligt. Ikke helt så hurtigt til opstart som en almindelig PC, men når den først er startet og de mest benyttede ting er indlæst i cachen, så fungere det fint. Den er stort set total lydløs og bruger kun omkring 10 W når disk og CPU er i sparemode, ellers omkring 17-18 W når den køre normalt. Redigeret af mjohansen - 06-Februar-2009 kl. 13:05 |
||
LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Det var et da et godt forslag, selvom jeg ideelt set helst ville maskinen i et større kabinet så min nuværende usb harddisk kunne komme med ind i kabintettet De 17w er det nogen du har målt ? Har du en ide om hvor hurtig den vil værre i forhold til en gammel mobile p3 på 1ghz? |
||
![]() |
||
JTP1987 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 07-Februar-2009 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 145 |
![]() |
|
Jeg har en til salg... Bruger kun 17 eller 27 w.. kan ikke lige huske men en af de to... Intel Atom 230 1.6gHz |
||
![]() |
||
![]() |
|
hvad er forskellen på den N230 atom og den N270 som sidder i Eee Box'en ? og hvilket kabinet sidder det i'? |
||
![]() |
||
JTP1987 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 07-Februar-2009 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 145 |
![]() |
|
Følgende kabinet: http://www.arktechinc.com/mi100/mi10usb.jpg Med hensyn til forskellen er jeg lidt på bar bund.. men udfra følgende side kan jeg læse at N230 bruger 4w og N270 kun bruger 2.5w... http://www.mobilecomputermag.co.uk/20080603551/intel-rolls-o ut-atom-diamondville-processor.html Ellers ved jeg ikke lige.. Forresten prisen skulle være 1900... |
||
![]() |
||
mjohansen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: 2630 Taastrup Status: Offline Point: 349 |
![]() |
|
Ja tallene er målt med en rigtig elmåler. Den vil nok føles noget hurtigere, som jeg skrev køre det faktisk ganske fortrinligt. |
||
LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
|
||
![]() |
||
tlmadsen ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 01-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15 |
![]() |
|
Der er jo 100 måder at bygge en low-power server på, så det er svært at sige den ene er mere rigtig end den anden. Jeg har dog lidt svært ved at forstå folks forkærlighed for Intel Atom. Selve CPU'en bruger ganske rigtigt næsten ingen strøm, men det (intel-)chipset der passer til er jo helt håbløs hvad det angår. Når, men jeg har selv lige skiftet fra en effektsluende RAID-5 maskine til en low-power server/PC'er så her er mit bud; MB: Gigabyte MA74GM-S2 (eller andet MB med 740G chipset) (ca kr. 400.-) Jeg har lagt vægt på "almindelige" PC-komponenter, men er så bare gået efter dem med lavt forbrug. MB kan også køre RAID 0/1 hvis man har de ønsker. Desuden har det gigabyte netværk. Jeg har ikke nogle DVD-drev på, for jeg brugte den kun under installation of OS. I idle (uden HD'en er spinnet ned) bruger det ca. 33 W. Med udskiftning af den omtalte HD burde det ryge under 30 W. Man burde også vinde 1-2 W ved at skære ned på RAM'en. Der er også så meget "guf" i CPU an man ligeledes brude vinde et par W ved at underclocke/undervoltage den. Pt. brugen jeg den kun til Squeezecenter og som fælles drev, så den får absolut ikke sved på panden. Den switch-mode PSU der kom med PicoPSU bruger ca 6 W ubelastet. Det er ikke det samme som at den har et tab på 6 W, når den bruges, men det burde kunne gøres bedre. Alt i alt vil jeg mene at man kan komme ned på omkring 25 W ved at optimere på "udvalgte", men almindelige komponenter. Pt. er det hele på "sømbrædt", men jeg arbejder på et kabinet der kun består at MB+CPU+RAM+HD+PicoPSU, hvor swithc-mode delen er extren (som man kender det fra en bærebar). Det bliver ca. 24 x24 x 5 cm, hvilket faktisk ikke er meget, når man tænker på at det er almindelige komponenter. Desværre er den slags forholdsvis dyrt, så hvis der er nogle der ved hvor man kan få skåret ALU på mål til fornuftige priser er jeg meget lydhører. Alle effekter er målt med en "dims" fra Harald Nyborg, der nok ikke er specielt nøjagtig. Slet ikke ved de lave effekter. Det skal dog siges at det var lige så unøjagtig eller nøjagtig som den måle jeg havde lånt af elværket på et tidspunkt. Have fun Thomas |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |