|
Ny Mac Mini kan ikke trække 1080p |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | |
dmbs1 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 10-December-2010 Status: Offline Point: 16 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har lige kørt filmen direkte fra Mac Minis harddisk og samme problem.
Har også lige installeret PLEX i stedet for XBMC. Men samme problem. Det skal siges at Mac Minien kører det nye Lion OS, men iMacen (hvor det kører fint) kører den gamle 10.6.8. Men den kører fint fra VLC Player på begge maskiner. Det er træls fordi jeg netop valgte en maskine hvor jeg troede XBMC vil køre som en drøm. Fravalgte ATV2 fordi den netop ikke kan køre 1080p. Andre forslag?
|
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6693 |
Så er jeg blank.
|
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Deaster ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-Maj-2006 Status: Offline Point: 150 |
Kan det være for lidt ram, 2 Gb til Lion er ihvertfald klart i underkanten?
|
|
![]() |
|
dmbs1 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 10-December-2010 Status: Offline Point: 16 |
Det lyder logisk da VLC nok fylder noget mindre end XBMC og PLEX. Er der en måde at tjekke det på uden at købe mere RAM?
|
|
![]() |
|
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
Vil som allerede gjort henvise dig til XBMC forum'et, de har meget bedre styr på XBMC end de fleste af os her inde. Ellers er google rigtig godt, tjek eventuelt dette som jeg fandt ved hurtig googling http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=113469
|
|
![]() |
|
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
Det er et codec problem period....Ikke en skid med ram at gøre...
|
|
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
Problemet har ikke noget med ram at gøre, heller ikke med netværk, men med at den film du forsøger at afspille formentlig er kodet med AVC levels der overstiger standarderne for hvad hardware accelerationen i din Mac mini kan trække. Dette viser sig meget tydeligt ved de videoblocks der opstår i billedet.
Enheder der benytter hardware acceleration, enten i form af et dedikeret hardware codec, eller DXVA gennem GPU acceleration (hvor grafikkortet benyttes som hardware accelerator) er begrænset til at kunne afspille op til nogle bestemte kodnings indstillinger - disse er udtryk for forskellig parametre i H-264 standarden, eks. parametre for bitrate, reframes, macroblocks, opløsning o.a. - de forskellige parametre inddeles i noget der kaldes Profiler og Levels og den højeste tilladte profil og Level for nutidens konsumer hardware codecs svarer til det der også benyttes for BluRay - hvilket er profile level High@L4.1 - som indeholder nogle krav til max bitrate og eks. max antal a reframes (max 4 reframes ved 1080p opløsning) o.a. Du kan læse mere om de forskellige kodnings levels her: http://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC Den typiske fejl man ser ved disse "hjemme enkodninger" eller enkodninger hentet på nettet er at de er kodet med højere indstillinger end tilladt i Level 4.1 - derved bliver de istedet til Level 5 eller 5.1 og kan ikke afspilles på enheder med hardware acceleration uden fejl i videoen som dem på dine billeder Du kan checke din fils kodnings indstillinger med softwaren media info http://mediainfo.sourceforge.net/da og med dette aflæse om ikke Level overstiger 4.1 fordi der formentlig er brugt mere end 4 reframes i kodningen. Der er kun en løsning på filer der er kodet forkert, det er en reenkodning med korrekte indstillinger. Redigeret af spawn - 15-December-2011 kl. 15:18 |
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Jeg er nu ret sikker på det er et hardware problem/evt. måske en kombination. Bemærk: du har 2GB Ram installeret og de 288MB af dem bliver brugt til grafik, og intel 3000 er bestemt ikke det mest optimale. Selvom Lion bruger mindre ram end Snow så ER 2GB i underkanten til at få en fornuftig performes generelt med div programer.
Lion skal i følge spec have minimum 2 GB ram installeret.
Personlig syns jeg også disken burde være en 7200rpm.
Redigeret af Potter - 15-December-2011 kl. 15:34 |
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
![]() |
|
Tak for et fyldestgørende indlæg. Jeg har kørt mediainfo programmet som foreslået med følgende resultat:
![]() Den er tilsyneladende kodet med High@L4.1 som du skrev var stardard for dagens Blu-Ray, som jeg forstod det.
Det er sgu da et ringe mediacenter som ikke kan klare det. Alle børnenes 500 kr. mediaafspillerbokse kan gøre det uden problemer. Selv min 3 år gamle Sumvision box kan. Begynder at fortryde at jeg har smidt 4600 kr efter en Mac Mini.
|
|
![]() |
|
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
Det er hverken ram eller disk, 5400rpm er fint til fulde bluray rips. 2gb er ikke meget, men har set atom/ion maskiner med 1gb afspille det meste 1080p, og når VLC kan afspille er det ikke et hardware problem.
Som sagt, codec problem, sikkert i XBMC/PLEX (som næsten er det samme)
|
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
rediger
Redigeret af spawn - 15-December-2011 kl. 15:26 |
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
Ukke ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1559 |
Altså, jeg har en ældre bærbar med 2ghz Core 2 Duo som sagtens kan afspille 1080p.
Det har intet med hardware at gøre. Ikke når vi taler om en ny i3 og et udemærket gpu til formålet. Det er software/codec |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |