recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Mac Mini
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy Mac Mini

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
tougher Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 163
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af Benu Benu skrev:

Displayport er ment som afl�ser for VGA og som det fremg�r af navnet s� er der ikke en lydudgang indbygget  - rigtig skidt af Apple ikke at f� en HDMI udgang indbygget s� man kan f� lyd med ud, det ville g�re markedet lidt st�rre.

Så vidt jeg ved er DisplayPort da kun til digital overførsel? Mener også at DisplayPort skulle have mulighed for større båndbredde end DVI.

Ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort skulle man kunne overføre lyd via DisplayPort:
Optional; 1-8 channels; 16, or 24-bit linear PCM; 48, 96, or 192 kHz sampling rate; uncompressed; max. 6.144 Mbit/s bit rate

Men det var Mini udgaven jeg var tvivl om, men igen kan wikipedia hjælpe lidt, kilden mangler dog:
Current Mini DisplayPort adaptors do not support audio (although the port itself does) - http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 23:55
Oprindeligt skrevet af Johansen01 Johansen01 skrev:

Jeg ser i hvert fald helt klart frem til at ansakffe mig en af de nye minier som mediacenter.

Jeg påtænker også at købe den lille model og så eventuelt sætte lidt mere ram i den.Det burde kunne gøres nemt og smertefrit, evt ved hjælp a ifixit.com

Så kommer vi til diskussionen af hvilken software der skal bruges. Jeg må sige jeg har lidt forbehold imod Frontrow, synes det har lidt mangler på supportsiden af filtyper. Ved ikke om de har ændret det siden sidst jeg kiggede på det.

Jeg påtænker at lægge PLEX på maskinen og benytte iphonen som remote

Hvad siger folk til sådan en sammensætning

Prøv at kigge på boxee, som et alternativ til mediacenter software til mini'en. Det er en overbygning af XBMC.

Det er godt nok i alpha versionen stadigvæk, men det kører meget stabilt. Der skulle komme en ny version d. 24. marts.

Det giver dig bl.a. adgang til ufattelige mange online video-leverandører.

Desuden kan boxee afspille stort set alt, hvad du giver programmet.

Det er også indbygget et socialt element i softwaren, så man kan se, hvad venner ser, anbefale film mv. til sine venner.

Kører selv med det på mit ATV (det kan køre på Mac, Linux, APple TV, Windows kommer snart).

ATV er ikke kraftig nok til bl.a. HD, så jeg skal også have mig en mini så snart der er råd til det :-)
Til top
Johansen01 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-December-2008
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 18:29
Boxee ser også spændende ud.

Jeg regner umiddelbart med at købe den lille model af mac minien, men jeg er kommet lidt i tvivl om hvordan det 128 mb grafikkort tager imod behandlingen af HD materiale. Er man nødt tila t skulle op i den store model med 256 mb ram for at man kan være sikker på at afspilningen vil forløbe problemfrit?
Med Venlig Hilsen

Johansen
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Johansen01 Johansen01 skrev:

Boxee ser også spændende ud.

Jeg regner umiddelbart med at købe den lille model af mac minien, men jeg er kommet lidt i tvivl om hvordan det 128 mb grafikkort tager imod behandlingen af HD materiale. Er man nødt tila t skulle op i den store model med 256 mb ram for at man kan være sikker på at afspilningen vil forløbe problemfrit?

Hardwaremæssigt på Windows Platform er der ingen problemer...Men tænk sig at et MAC bruger skal tage stilling til teknik og ikke indpakningen?... There might be frost in hell after all... Nu har Apple i årevis fået folk til at tro at Itunes og Ipods er banebrydende...Det næste bliver nok at Appletv på en intel box med en firedtvtuner der er malet hvid til dobbelt pris og med lousy proprietry software er smart....

Redigeret af Patriarken - 05-Marts-2009 kl. 19:48
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 20:13
Hehe. Det kan være det er fordi jeg faktisk er bruger af begge dele. Jeg
synes at designet er rigtig godt og ydelse i forhold til størrelse og pris
synes jeg også godt om. Jeg tror det vil være svært at samle en pc med
samme ydelse i samme størrelse og med samme lydudbredelse og så til
en lignende pris
Med Venlig Hilsen

Johansen
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2009 kl. 20:00
hvad angår opgradering af en mini, så kræver det en eller to tynde men stærke malerspatler og en mikrostjerneskruetrækker. (og en masse tålmodighed for det kræver altså man holder tungen lige i munden og ikke ødelægger kassen når man skiller dem ad.)
Hvad angår afspilning af HD materiale, så er der fuld understøttelse for dekodning i grafikdelen. og rammen har intet at sige i den sammenhæng. geforce 9400m afspiller fuld hd video ganske fortrinligt. (det gør den i hvert fald på min macbook pro i "øko mode". og det er med 9400m chippen. den klarer det også mere end fint med 9600chippen, men der er egentlig ikke nogen grund til at gå derover når man ikke skal lave noget vildt grafisk)

Hvad angår lyden, så er det pt. ikke muligt at trække lyd ud gennem mini dp'en. Ikke at den ikke kommer med, men simpelthen fordi jeg endnu ikke har set noget kabel der kører fra minidp til hdmi, det går gennem adaptere som ikke kan bære lyd. Men teknisk set skulle der ikke være noget problem. Vi kan håbe på at der kommer noget når nu apple har fået porten ind i selve specifikationen til fri brug af andre, men jeg har ikke set et endnu. Men hvis det først bliver "frigivet" i version 1.2 så går der op til et år før der kommer noget. (og så bliver det mulige at serieforbinde skærmene i stedet for at skulle bruge flere udgange på grafikkortet!)
Det skal dog siges at der jo er et combo lydstik i en mac mini. så der er også digital udgang i den.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2009 kl. 14:25
Er der nogen der har været ude og investere endnu?

Jeg har hørt og læst et eller andet sted at hvis man køber den lille model, men sætter flere ram i den, så "opgraderes" grafikkortet til 256 mb
Med Venlig Hilsen

Johansen
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2009 kl. 13:57
jeg har ikke været ude og investere men ja det gør det. Det er en feature på bundkortet som gør at den allokerer mere ram til grafikdelen,alt efter hvor meget ram der er i maskinen. det er ikke forskelligt fra at hvis du har godt med ram i en bærbar med onboard grafik vil du kunne få "op til 1,5GB ram" allokeret til grafikkortet i den. når jeg bruger betegnelsen "" så er det fordi en del forhandlere er begyndt at bruge det som et salgsargument i deres reklamer. og det er egentlig noget forfærdeligt volapyk. 2D har ikke brug for så meget alligevel. det er KUN hvis du skal ud og bruge 3D funktioner det har den store betydning. (eller den lille sag med dekodning af video hvor resten bliver brugt som buffer) Vista og win7 elsker dog masser af grafikram for at kunne vise alt det bling bling der er i brugerfladen, men det er udelukkende fordi WPF (windows presentation foundation) bruger directX 10 som faktisk bruger 3D kald til at generere grafikken.
Ud over alt det teknik halløjsa, så er 2gb ram absolut ikke for meget i en maskine. hvad enten den kører osx eller windows. Jeg har selv 2gb ram i min og en hitachi 7k200 160GB disk i. og det gør faktisk den kører ganske ok.
Det har faktisk været min primære maskine i over et år nu. og jeg har faktisk ikke rigtigt savnet andet. det er temmelig fedt at sdde i sofaen og surfe rundt på nettet og se en lille film hvis jeg vil. /og der er pip i fjernsynet så fodbolden også kan komme med hvis jeg sidder og læser nyheder.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2009 kl. 14:00
og jeg undskylder lige for min voldsomme brug af ordet faktisk!
Til top
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Point: 160
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2009 kl. 10:57

Jeg vil gerne have skiftet min HTPC i kontoret ud med en Mac - ikke nødvendigvis en Mini - men det kunne det godt være. Er der nogen mulighed for at bruge en extender i stuen? Bruger lige nu en xbox360 som extender.

Alternativet er måske en større Mac i kontoret med Tv-tunere osv...og så den mindste Mac mini i stuen? Hvad er der egentlig af muligheder?

Tak

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9458
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2009 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Jeg vil gerne have skiftet min HTPC i kontoret ud med en Mac - ikke nødvendigvis en Mini - men det kunne det godt være. Er der nogen mulighed for at bruge en extender i stuen? Bruger lige nu en xbox360 som extender.

Alternativet er måske en større Mac i kontoret med Tv-tunere osv...og så den mindste Mac mini i stuen? Hvad er der egentlig af muligheder?

Tak

Det kommer an på om det skal være FullHD.
Ellers kan atv bruges enten som extender eller som standalone box.

DVS din pc eller Mac på kontoret kan bruges til at optage med, derefter bliver optagelsen automatisk sendt ud til dit atv. Så din pc behøver ikke at være tændt når du skal se / høre noget fra atv.
Til top
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Point: 160
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2009 kl. 16:01

OK - og med atv mener du Apple TV?

Den ser da fin ud - inkl. prisen. Men da der ikke er TV Tuner i (?) så må optagelserne rigtignok komme fra kontoret. Og om der så er pc eller mac på kontoret er vel så ligegyldigt.

Men jeg forstår at en iMac f.eks snildt kan bruges som optager/mediecenter så!?

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu