|
Ny NAS server |
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
baun666 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 13-Februar-2010 Status: Offline Point: 8 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 24-Marts-2012 kl. 14:30 |
||
Hejsa Allesammen Jeg kunne godt tænke mig at få mig sådan en nas server Hvilket er bedst? Og mit budget er 1200 kr og har en sata 1tb disk selv Har lige et par spørgsmål: Kan man pakke rar/zip filer ud på sådan en styret fra en bærbar og streame derfra? hvor kan man få torrent program op og kører på sådan en? og kan man installere programmer i det hele taget? |
|||
![]() |
|||
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1259 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Der kan på mange NAS i dag installeres forskellige services, men hvilke er afhængigt af NASen. På de fleste er der også indbygget torrent klient.
Med 1200 kommer du dog ikke specielt langt hvis du også skal have diske. Mit bud vil være en 2-bay Synology eller QNAP NAS, det er her du umidelbart får bedst NAS for pengene og de er begge rimeligt brugervenlige. Synologyen er lettest at gå til, men det virker til at der er lidt mere "fin-kontrol" i QNAPen. /ask |
|||
![]() |
|||
Juleulven ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 28-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 484 |
||
90% af alle IT-folk i området soho vil anbefale Synology & Q-Nap ... problemet er lidt, at selv de billige modeller koster fra en 1500,- uden harddiske (2bay) og ca 2200 for 4-Bay. Når folk så ikke har de penge køber de alle mulige andre mærker og det giver ofte større udfordringer. Klar anbefaling er, at spare lidt mere sammen.
Du kan dog pakke dataerne ud, lægge på din NAS også f.eks fra WMC/XBMC eller andet medieafspiller program pege på \\nas-ip\sharenavn\film.mpg og derved streamer du fra NAS når du afspiller.
De fleste seriøse NAS-producenter har faktisk en torrent klient liggende i sig. Her skal du dog kigge nærmere på produktet og dennes specifikationer. Der er ofte meget store begrænsninger i, at tilrette en NAS eftersom de er preinstalleret og ikke er som en "Windows" hvor man bare kan "pille". MEN i NAS'er idag med respekt for sig selv ligger der SÅ MANGE funktioner så man ofte er dækket ind.
|
|||
![]() |
|||
Pongman ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 259 |
||
Til udpakning mener jeg faktisk at QNAP har noget indbygget i deres web interface, men er ikke sikker da jeg ikke har min qnap mere.
Ellers kan man logge ind via putty og gøre det via command-prompt eller midnight commander og pakke ting ud. Som Juleulven siger så giver det næppe mening at pakke ud over netværk, det kan dog lade sig gøre men vil det vil nok gå lidt langsomt hvis det er større filer. Det er også muligt at installere andre torrent klienter hvis du ikke tilfreds med den der kommer fabrikanten, oftest igennem web-interfacet. Dette er ihvertfald muligt på QNAP og er ret sikker på det også er muligt på Synology. Så jeg tror dine behov er dækket hvis du køber en ordentlig NAS, og der vil jeg ligesom de andre foreslå QNAP eller Synology.
|
|||
![]() |
|||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
||
+1 til Juleulven og Pongman mht. valg af NAS. Min far har nu været igennem 4 forskellige andre NAS-mærker med utroligt megen bøvl mht. dvaletilstand, larm mv. og nu får han så min aflagte Synology DS209, som bare virker! Jeg ville til enhver tid spare de sidste par hundrede kroner sammen og gå efter enten Qnap eller Synology.
Afhængigt af hvad du har brug for at features kan det godt betale sig lige at se hvad man får "ekstra" i de forskellige modeller. Vil du eks. køre Squeezebox på et tidspunkt, så er en 128 MB RAM model ikke sagen. |
|||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|||
![]() |
|||
Tanaburs ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 445 |
||
Har selv en Readynas Ultra2, det er så vidt jeg kan se den NAS der giver dig mest power for pengene og den har en række smarte add-ons som den faktisk har kræfter til at trække.
Du skal sætte tid af til at få det hele til at spille men det er ikke rocket science, hvis du gider læse dig igennem nogle instruktioner skal det nok gå. Det er mit indtryk at du med Synology får mere brugervenlighed, men ikke mere funktionalitet, og betaler lidt ekstra for det. De andre NAS mærker kender jeg ikke. |
|||
![]() |
|||
Silenty ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 59 |
||
Er du nu helt sikker på det? For når jeg vælger at pakke rar filer ud på min synology fra telefonen af vel den jo ikke bruge min tlf som temp lager ;).. Og det skal siges jeg pakker 5-10 filer ud af gangen.. EDIT: Har lige testet fra min stationære og kan se, når jeg vælger at extracte en rar fil på min nas, bruger den nas'ens plads, ikke din stationære.. Redigeret af Silenty - 26-Marts-2012 kl. 16:10 |
|||
![]() |
|||
Juleulven ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 28-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 484 |
||
VI er enige om, at den bruger NAS'ens lagerplads til den endelige fil ... men din hardware hvorfra du starter "udpaknings programmet" ressourcer bliver jo benyttet under udpakningen. Dvs du skaber en masse trafik under udpakning og det er ikke særligt hensigtsmæssigt eller hurtigt... specielt hvis trådstarter omtaler udpakning af "større filmængder" Det virker også lidt som om, at trådstarter har et håb om, at en zippet fil på NAS kan vælges fra en laptop og automatisk streames til mediecenter/laptop og se filmen og derefter bare "lukke" forbindelsen også ligger mediet stadig komprimeret...
Redigeret af Juleulven - 26-Marts-2012 kl. 20:42 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |