recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny NUC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny NUC

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Tbent Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Oktober-2008
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tbent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny NUC
    Sendt: 05-Juli-2020 kl. 12:46
Hej

Jeg påtænker at udskifte min pc som idag er med en i5-6600 cpu, 16gb ram og en ssd disk med en Intel NUC enten en 8. serie eller 10. serien med enten i5 eller i7 cpu og 16gb ram og 1 TB. NvMe disk. Udfordrigen er blot om det bedre grafikkort i 8.serien er mere vær end den lavere clockspeed i 10. serien.
Jeg benytter min pc til office, lidt Autocad, og Bluestacks og Handbreake et par gange om året, så det er ikke den store kraftbehov jeg har, men da den nye kommer til at stå på skrivebordet ville det være rart med at høre fra nogen med erfaring med Intel NUC omkring blæser støj, hvor meget og er det til at holde ud når man sidder 30,40, 50 cm fra NUCen eller bemærker man den stort set ikke.
Har også set lidt på Lenovo Tiny og HP Elitedesk 800 G5 med samme bestykning men de ender højere prismæssigt.
Sony 55XE9005
Nvidia Shield pro,
Google Tv, Marantz SR5013
Sony BDP-S550
Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300
Sonos Play5, Connect, Move
Server Asrock J4205 med Ubuntu
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2020 kl. 14:16
Hej.

Jeg syntes ikke at du skriver noget om, hvorfor at påtænker at skifte lige nu?

Men jeg syntes, at du bør vide at Intel er i gang med et flerårigt project. For et par år siden ansatte de den Grafiske Guru Raja Koduri fra AMD. Han er i gang med både at forbedre den interne Grafik i Intels CPU'er, mens han samtidig arbejder på at udvikle en ny serie Intel plug in Grafikkort som kaldes Xe. De første kommer sidst på året. Her er et link med et Interview:


Hilsen Carsten.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2020 kl. 15:21
hold nu op med dit crap Carsten. Du aner stadig ikke en clap om hvad du snakker om.

JA der kommer engang nogle gpu'er med en kraftigt forbedret grafik fra intel, MEN indtil videre vil den "grafik" kun blive brugt til AI/ML/HPC brug. så menigmand får ikke en klejne at se det næste lange stykke tid. 
Nu bliver der ikke skrevet noget som helst om hvilken form for autocad brug det er. Hvis det er fusion360 (altså rigtig 3D) så er enhver anden løsning end Intel's et langt bedre valg. - faktisk vil det være værd at vente på at der kommer noget meget småt med en AMD med indbygget radeon grafik, som fx Asus nye MiniPC PN50 linje med ryzen 4000 cpu'er og ikke mindst noget seriøst radeon grafik. (officielt kan du finde dem oprettet hos danske forhandlere - men der er ikke noget lager endnu)
er det bare 2D, som fx plantegninger, så kan det faktisk være mere eller mindre lige meget med mindre man arbejder med ekstremt store og komplekse tegninger. 2d grafisk performance har reelt ikke været fokusområde i gud ved hvor mange år efterhånden. Der arbejdes selvfølgelig for at kunne supportere 4/8K video formater i realtime decoding, men det er typisk et separat område i CPU'en der håndterer det (i Intel er det quicksync delen) og har ingen reel effekt på noget som helst andet 2D grafisk performance.

hvad angår de lenovo og HP modeller du har kigget på, så er de beregnet til forretningsbrug i den høje ende. Altså vil de garantere brugbarheden over 3 år i kontortiden (altså 8x5x365). En nuc eller hvilken som helst anden asus, beelink eller hvem det nu end er man kigger på. er ikke bygget til den slags brug. Derfor får du heller ikke 3 års garanti med i købet og en mindst 5 års sikring af reservedele og firmware updates garanteret, som er en del af den pakke man får når man køber en highend lenovo eller HP maskine. Derfor er de maskiner også dyrere.
Men HP og Lenovo har selvsagt også modeller som er tiltænkt andre typer af kunder, som ikke har brug for den pakkeløsning, og så kan du blandt andet kigge efter Lenovo's 7-serie mini maskiner eller hp's prodesk 400 serie (eller måske 6-serien, men der går vi stadig op i en mere overordnet pakkeløsning og ikke bare en pc til en billig penge)


Redigeret af claus_jac - 05-Juli-2020 kl. 15:22
Til top
Tbent Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Oktober-2008
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tbent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2020 kl. 15:28
Det var planen at min søn skulle have sin første pc da han godt vil spille "rigtige" spil og ikke bare spille på en tablet, og jeg synes min pc er begyndt at larme vel rigeligt på hjemmekontoret, og tænker min gamle pc er ok hvis jeg putter et 1660 gfx kort, så kan der altid på sigt opgraderes, cpu, bundkort og graffikkort, eller en helt ny gamer pc når behovet opstår. 
Jeg har ikke selv det store behov for datakraft så derfor begyndte jeg at se på Intel Nuc, HP EliteDesk og Lenovo Tiny, så er det bare om de er stille nok i det daglige, og pt. ser det ud til at Intel Nuc er billigst. 
Autocad er hovedsalig 2d og mit nuværende integrerede HD 530 klare det uden problemer indtil videre.
Jeg tager lige de der Asus med Ryzen med i billedet, de ser om ikke andet så ud til have prisen det rigtige sted, jeg formoder også at de burde være til at køle rimeligt støj niveau til følge og med bedre graffik end Intel Nuc.


Redigeret af Tbent - 05-Juli-2020 kl. 15:36
Sony 55XE9005
Nvidia Shield pro,
Google Tv, Marantz SR5013
Sony BDP-S550
Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300
Sonos Play5, Connect, Move
Server Asrock J4205 med Ubuntu
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2020 kl. 17:49
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2020 kl. 20:35
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2020 kl. 21:46
begrebet "stilhed" er jo i den grad afhængig af miljøet omkring dig. - Hvis du sidder helt mutters alene på et aflukket kontor uden nogen som helst andre ting der larmer, så vil du kunne høre selv den mindste blæser. Og det er jo nok i virkeligheden udfordringen. Der vil altid være noget blæs, men typisk ligger de mellem 20-40dB og det kommer jo kraftigt an på workload. - Det samme gælder i øvrigt for bærbare. al indmaden i pc'ere af "nuc" størrelsen, er jo baseret på notebook teknologi. Incl den kommende Intel Ghost Canyon Serie. Her får man bare et større kabinet hvor der er plads til et rigtigt grafikkort. Men vil man have rigtig desktop performance i en lille kasse, så er mini-ITX den eneste rigtige udgave at gå i gang med. Det giver så også en masse flere muligheder, både i kabinet form (som fx nogle af silverstone's kabinetter) men i høj grad også med performance og kølemuligheder, så man kan lave noget der rent faktisk kan være meget støjsvagt hvis man vælger de rigtige komponenter. Udfordringen er jo så at man typisk vil kravle over i selvbyg og ikke barebones/færdigbyg, som du indtil videre kun har kigget på.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2020 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Udfordringen er jo så at man typisk vil kravle over i selvbyg og ikke barebones/færdigbyg, som du indtil videre kun har kigget på.


Det er nu heller ingen skade til, at man selv bygger. Dels kan man spare penge. Men men får også præcis den konfiguration man vil have. Jeg kan kun anbefale sådan et setup.  
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2020 kl. 15:47
Det kan meget vel være Kim. Men det er så absolut mit indtryk af at det ikke er der trådstarter er i sit liv.
Til top
Tbent Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Oktober-2008
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tbent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2020 kl. 17:58
..haha på nær min første pc fra 1997 så har jeg samlet en 7-8 maskiner siden, så både min nuværende pc og min lille Ubuntu server som kører på et passivt kølet Asrock J4205 itx i et Coolermaster kabinet med ekstern Cheiftec strømforsyning, har jeg selv bygget og ja det er bestemt en del af fornøjelsen at sammensætte den hardware som man mener der skal til. Mit bord er kun 63*160cm og med 2 stk. 24"skærme synes jeg ikke der er plads til et skrummel med itx kort på det, derfor ser jeg på NUC størrelsen. Min Asrock Beebox er minimalt mindre end Intels NUC og med en N3050 cpu hører man kun blæseren når den går til maks. under opstarten ellers overdøver baggrunds støjen den fuldstændig i stuen, når J4205 kan køles passivt skal der jo ikke så meget blæser til at få kølet en N3050 cpu, men en I5 eller i7 må klart kræve mere køling.
Tror jeg tager chancen med en billig Intel NUC 8. serien de fleste siger blæserstøj fra dem er minimal og der kan gå lang tid før Asus med Ryzen kommer til Dk, har tidligere set på Asrock J5005 itx bundkort og Beebox S-serien men de kom først til Dk noget senere end de var annonceret hos producenten og så i starten kun i meget begrænset antal, det ændre sig sikkert når jeg har købt en Intel Nuc. 

Sony 55XE9005
Nvidia Shield pro,
Google Tv, Marantz SR5013
Sony BDP-S550
Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300
Sonos Play5, Connect, Move
Server Asrock J4205 med Ubuntu
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2020 kl. 22:48
Jeg har selv en gammel j1900 mini itx løsning. Den er sat til TV-headend duty, og kører ikke rigtigt meget andet. performance er ganske enkelt for dårlig. Vi har kun set nogle ganske få AMD SoC's og de har været pænt dyre at få fat i (tjek "explaining computers" på YT, men med itx kan man lave en ryzen 3 med en 3400ge som faktisk kan fås til en ganske ok penge, og samtidig levere en voldsomt højere performance i forhold til en J-serie celeron/pentium gold løsning.

Man kan jo altid "gemme" maskinen væk under skrivebordet i stedet :-)  det er jo bare om at være lidt kreativ.
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Maj-2006
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2020 kl. 23:45
En NUC 7PJYH (Quad-Core Pentium Silver J5005) transplanteret over i et fanless kabinet fra Akasa kan gøres for håndøre og yder ganske fornuftigt til hverdagsting med >3.000 i Passmark. 
Den fylder ingenting og er fuldstændig stille.
Den er dog hverken en gamermaskine eller det store CAD-monster Smile


Redigeret af dtomsen - 06-Juli-2020 kl. 23:48
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu