recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny pc. Ca. 5k
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy pc. Ca. 5k

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:


Nu quoter du jo den Monster jeg købte og ikke den Game Special jeg rent faktisk henviser til, som kun koster en anelse over de ca. 5500 som trådstarter skrev var budgettet !
 

Sorry, jeg fik ikke lige den sidste linje med i den quote, det er nu rettet. Jeg ville bare fange "ånden" i at købe samlet som du omtaler for at kommentere på dette.

Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:


Men jeg vil næsten vædde på, at man ikke selv kan samle en tilsvarende PC, a la den Game Special - jeg linker til fra mm-vision.

For lige at få afklaret dette punkt (parallelt med trådens oprindelige formål), tog jeg udgangspunkt i den omtalte MM Intel Vision Game Speciel til 5.895kr her
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99111&type=pcsystem
Her er regnestykket, og jeg vil godt understrege at DETTE ER IKKE ET SYSTEM JEG ANBEFALER, DET ER BLOT ET OFF-TOPIC-REGNESTYKKE!
Core i5-2500K - 1446kr, Gigabyte GA-Z68AP-D3 - 686kr, Kingston HyperX blu 2 x 4 GB (PC3-12800CL9-1.65V) - 311kr, ASUS ENGTX560 DC/2DI/1GD5 (1 GB) - 1264kr, Seagate Barracuda 7200.12 1 TB - 518kr, Samsung SH-222AB - 128kr, Seasonic SS-600ET 80+ Bronze 600W - 579kr, Cooler Master Elite 430 - 334kr, fragt (bj-trading) - 81kr. I alt 5.347kr

Jeg har valgt de eksakt samme komponenter som de har brugt, ingen lavkvalitets-komponenter, og jeg er endt på 5.347kr incl. fragt - altså en difference på ~550kr. Hvorfor skal jeg betale 550kr for at få samlet min computer, og tilmed blive tvunget til at købe et GTX560, som ud fra et ydelse/pris-synspunkt er et dårligt køb? For de 550kr kunne jeg få et HD 6950 i stedet (som er langt bedre end GTX560, og endda også lige kravler forbi GTX560 Ti), og stadig have 100kr tilbage. Hvis jeg vælger lige at smide mine frokostpenge oveni (30kr), ville jeg også kunne opgradere mine ram til Corsair Vengeance 2x4 GB (PC3-15000CL9-1.5V).

Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:


Dertil får man så heller ikke 2 års fuld garanti og 2 service eftersyn de første 2 år (svarende ca. 1000 kr.)

For mig er ovenstående ganske irrelevant, og det med 2 års fuld garanti tangerer næsten til salgsgas. Som det er i dag har du som udgangspunkt 1 års garanti, og 2 års reklamationsret. Rent teoretisk er forskellen mellem disse, hvem der skal løfte bevisbyrden i at varen har en fejl (ved garanti hænger butikken på bevisbyrden, og ved reklamationsret hænger den på dig). I praksis har jeg aldrig nogensinde oplevet eller hørt om nogen forskel - du laver en fyldestgørende RMA på din fejl, sender varen ind, en sjælden gang gider forhandleren selv teste for fejlen, og ellers får du bare varen ombyttet/repareret. Så at jeg får 2 års fuld garanti rykker ikke så meget for mig. At jeg får 2 service-eftersyn de første 2 år har jeg det også lidt modstridende med. Det er selvfølgelig en service, men jeg ville da aldrig sende min computer ind (fragtomkostninger) og værst af alt undvære min computer i et par dage blot for at de "bl.a. renser kølere, efterspænder alle dele, samt sikrer at systemet fungerer optimalt, og retter eventuelle problemer" som det står på deres side - det kan jeg da fint finde ud af selv. Og hvis der skulle være noget galt med mit system, så er det ikke videre svært at lokalisere en defekt komponent, lave en RMA på den, sende skidtet afsted, og få det ombyttet. Det er da nemmere end at skulle sende hele mit system ind for at få det tjekket ved et af deres service-eftersyn. Hvis det fx er mit grafik-kort der er røget kan det jo bare blive sendt ind, og i mellemtiden kan man evt. sætte et gammelt i, eller låne af en ven eller lignende i RMA-perioden, og stadig være kørende.

Men men, nu er alt jo ikke skidt, og lad mig lige samle op. Det er en fantastisk service de lader til tilbyde, og det er der ingen tvivl om. Men den service står som mig for unødvendigt og som pengespil - men for en førstegangs-køber kan det være guld værd - og det er i mine øjne nøgleordet: Førstegangskøber. For en førstegangskøber der ikke har den store viden om at samle computere eller fejlfinding i tilfælde af defekt hardware eller andet, kan 550kr være godt givet ud (selvom man jo altid kan få god hjælp på forum her Wink). Er man ikke førstegangskøber, og er man lidt hardware-interesseret, eller ønsker at være det, så ville jeg være ærgerlig over at brænde de 550kr af, set i forhold til hvad jeg ellers kan få for de penge.

Jeg har et ON-TOPIC udkast til en gaming-PC til 5.500kr lige på trapperne


Redigeret af bjrn_dk - 31-Oktober-2011 kl. 11:59
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 15:54
Så er jeg klar med et udkast. Jeg har taget udgangspunkt i at den pågældende Corsair VX550 PSU genbruges - andet ville være dumt.

Det første udkast er en solid allround løsning med fokus på gaming, og mulighed for et lille overclock. Der er taget udgangspunkt i i5-2500K og et meget stabilt bundkort med mange tilslutningsmuligheder, nemlig ASUS P8P67 PRO. HD 6950 er valgt da det yder marginalt bede end GTX560 og samtidigt er en del billigere - altså mere for pengene.

Core i5 I5-2500K, kr 1.439,00
ASUS P8P67 PRO (REV 3.1), kr 1.058,00
Corsair Vengeance 2 x 4 GB (PC3-12800CL9-1.5V), kr 349,00
Sapphire RADEON HD 6950 1GB, kr 1.697,00
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1 TB, kr 466,00
Samsung SH-222AB (dvd-brænder), kr 128,00
XIGMATEK Asgard-II (kabinet), kr 327,00
fragt (bj-trading), kr 81,00
I alt kr 5.545

Hvis du for alvor gerne vil prøve kræfter med lidt overclocking kan følgende bundkort og CPU-køler i stedet overvejes. Man går på kompromis med bundkortet primært mht. tilslutningsmuligheder og tilbehør, men bundkortet leverer en god overclock-performance, og du burde nok kunne komme op og snuse til 4,5GHz:
Cooler Master Hyper TX 3, kr 150,00
MSI P67A-G45 (B3), kr 808,00
I alt kr 5.445,00

Hvis du i stedet vil trække det mod at udnytte Intels Quick Sync (sammen med Virtu) med uovertruffen transcoding-performance (se her: http://www.tomshardware.com/reviews/z68-express-lucidlogix-virtu-ssd-caching,2888-6.html) evt. med henblik på HTPC så overvej i stedet følgende bundkort. Bundkortet er dog en væsentligt skrabet, omend acceptabel, udgave af Z68-chipsettet hvor Quick Sync er mulig:
Gigabyte GA-Z68XP-UD3, kr 847,00
I alt kr 5.334,00

Hvis du har pengene ville det være klart være at foretrække at tage nedenstående bundkort i stedet, hvor du både for den bedste allround performance, gode tilslutningsmuligheder OG Quick Sync. Det ville overordnet set være den bedste af alle løsninger, men vi er som sagt lige lidt udenfor budget. Der er dog ikke penge til en anden CPU-køler her, men dette bundkort har dog også den bedste overclock-performance hvis det ønsker på sigt:
ASRock Z68 Extreme4, kr 1.150,00
I alt kr 5.637,00
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 18:51
Det var et fint sæt du har fået samlet til næsten samme pris. Thumbs Up Jeg havde helt glemt bjtrading, som jo stort set altid har nogle fornuftige priser.
Men vi er nok forskellige. For jeg vil hellere end gerne give en sjat ekstra, for at få den samlet og testet, af folk der helt klart ved mere om de nye teknologier end jeg gør.
Plus at jeg sparer de timer, det ta'r at stå med snuden nede i kabinettet. Wink
Hvilket jeg har jeg hidtil gjort, med alle de mange maskiner, jeg har haft siden min allerførste PC i starten af 80'erne.
En er efterhånden kommet lidt op i årene og nok blevet lidt doven. Smile
 
Nå ikke mere herfra - skal i gang med at få installeret en hel masse programmer og spil, på min nye super fede Vision Monster.
Ha' det rigtigt rart og tak for modspillet, der forhåbentlig kan hjælpe trådstarter et godt stykke af vejen mod sit "nye alter". Handshake
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 19:27
Timer? - jo, det tager da tid at installere, men det er ikke timer vi snakker om med mindre der er en virkelig omstændig CPU-køler med og at man går meget op i kabel-ryddelighed. 

Det sker selvfølgelig også at der er defekt hardware imellem det man bestiller, men det sker nu også at færdigsamlede pc'ere kører dårligt eller leveres med defekter. Jeg foretrækker selv at sende én enkelt komponent frem og tilbage fremfor en hel PC.. "Men vi er nok forskellige"Smile
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2011 kl. 15:33

>Bjrn_dk

Tak for de meget gode informative svar til en pc i det prisleje. Jeg er dog gået lidt op i max. pris og har følgende i tankerne nu:
 
Synes endelig er jeg ved at pejle mig på rette spor. Her er en nok næsten final PC, indtil der skal et ekstra grafikkort på + større PSU. Mangler bare at finde en ny HDD på ca. 500GB-1TB, men de er jo ikke til at finde til penge lige nu. Here goes:

MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC (1 GB)
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=622...9B-BB3EEB25CF18
1708.-

8GB G.Skill DDR3 PC3-17000 2133MHz RipjawsX
http://www.memoryc.com/computermemory/dd...l11dualkit.html
691.-

intel i5 2500K
http://www.bj-trading.dk/bjshop/default....e=563207&f=edbp
1468.-

Asrock z68 EXTREME4 GEN3
http://www.computersalg.dk/produkt/60966...paign=EDBpriser
1240.-

Cooler Master Silencio 550 kabinet
http://www.cinemagic.dk/shop/cooler-mast...io-119201p.html
646.-

Samlet pris så langt: 5753.


Er der noget der kan gøres bedre, hænger det godt nok sammen ydelsesmæssigt eller kan jeg bare starte dankortbetalingen? Smile
 
Kom endelig med input til det.. Er G.SKILL RAM`ne evt. overkill, el. er der andet der kan gøres for at holde prisen i bund eller ser det her fornuftigt ud til prisen?

Bruger Min gamle Corsair vx550 PSU og et dvd drev jeg har i forvejen indtil videre, muligvis også min gamle HDD, da de priser der er lige pt. er skyhøje. Ouch
 
 
Mvh. Andromeda

Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2011 kl. 00:48
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:


Asrock z68 EXTREME4 GEN3
http://www.computersalg.dk/produkt/60966...paign=EDBpriser
1240.-

Du kan fint nøjes med Asrock z68 EXTREME4 uden "GEN3" og spare 100kr. Du får PCI-E 3.0 med den anden model, men ingen grafikkort udnytter pt. det fulde af PCI-E 2.0 - så spar de penge til noget der giver mere ydelse.
Asrock z68 EXTREME4
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=Asrock+z68+EXTREME4&sp=all&pid=4989734


Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:


8GB G.Skill DDR3 PC3-17000 2133MHz RipjawsX
http://www.memoryc.com/computermemory/dd...l11dualkit.html
691.-

Kom endelig med input til det.. Er G.SKILL RAM`ne evt. overkill, el. er der andet der kan gøres for at holde prisen i bund eller ser det her fornuftigt ud til prisen?


Det er helt overkill at smide 700kr efter 8GB ram når du ikke ligefrem har de ekstreme krav til at få de sidste procent ud af dit overclock. Du betaler meget for at de kan klare en lidt højere hastighed, og du vil alligevel kunne få dem op i nærheden af de 2133MHz (eller over 1600MHz for den sags skyld), når du overclocker. Du kan fint holde dig til de ram jeg har linket til tidligere til 350kr. Men hvis du absolut vil have nogle RAM der skal kunne trække et overclock der kræver at rammene kommer ud over de 1600MHz, så kan du tage
 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5171505

Men husk, medmindre du overclocker, så kører de ikke mere end 1600MHz alligevel, og så er det spild af penge. Og du kan sagtens også overclocke et par RAM der kun kan gøre optil 1600MHz - så indfører du bare en multiplier.

Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:


MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC (1 GB)
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=622...9B-BB3EEB25CF18
1708.-


Hvis du vil have et GTX 560Ti, så snup da det her Gigabyte til fornuftige 1540kr
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4675300
Hvis du begynder at bevæge dig op i 1700kr bør du i stedet taget et HD 6950 som gir en anelse bedre ydelse overall i de fleste spil ift. GTX 560Ti.


Eller nu hvor du har sparet lidt penge på RAM og bundkort, så gå stort og tag et GTX 570 til omkring de 2300kr
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4836033
Eller snup evt. 8GB RAM mere.


PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
Houmoller Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2011 kl. 00:57
Bare som en sidebemærkning angående overclock på de nye bundkort, det er kun multiplieren du skal ændre på, så dammene bliver ikke overclockede sammen med. Desuden kan du på de nye bundkort nemt sætte ram hastigheden frit, så du faktisk får dine ram til at køre ved fuld hastighed.
Til top
Houmoller Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2011 kl. 00:59
Dammene = rammene
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2011 kl. 08:03
Har bestilt delene. Ændrede ram til corsair vengeance 1600mhz istedet for g.skill.

Og det blev msi grafik kortet. Og Asrock extreme4 gen3.. Så er jeg lidt fremtidssikret .

Men hvordan foregår det med de hdmi idgange på bundkort og på grafikkort? Hvordan får jeg 7.1 kanals lyd med det? Skal begge hdmi udtange bruges el kun det på grafik kortet?! Lige nu bruger jeg optisk til min receiver fra mit nuværende dedikerede lydkort, men det giver jo kun 5.1.
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2011 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Har bestilt delene. Ændrede ram til corsair vengeance 1600mhz istedet for g.skill.

Og det blev msi grafik kortet. Og Asrock extreme4 gen3.. Så er jeg lidt fremtidssikret .

Men hvordan foregår det med de hdmi idgange på bundkort og på grafikkort? Hvordan får jeg 7.1 kanals lyd med det? Skal begge hdmi udtange bruges el kun det på grafik kortet?! Lige nu bruger jeg optisk til min receiver fra mit nuværende dedikerede lydkort, men det giver jo kun 5.1.


Hvis du har et dedikeret lydkort af god kvalitet, så bliv ved med at bruge det medmindre du desperat har brug for 7.1 lyd.
Ang. hdmi, så skal du kun bruge hdmi-udgangen fra grafikkortet, medmindre du vil forsøge dig med Virtu (og installere de nødvendige drivere) for at få glæden af quick sync. Så skal du lige læse her først
http://www.techspot.com/review/395-asrock-z68-extreme4/page4.html
og der følger sandsynligvis også noget andet dokumentation med.
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2011 kl. 20:12
Har ændret bestillingen af bundkort: Glemmer z68 Extreme4 Gen3 og køber z68 Extreme3 Gen3, da der umiddelbart ikke være flere forskelle end flere SATA porte, usb 3.0 porte, flere strøm-udgange og div. andre ting. Intet kommer jeg til at skulle bruge og slet heller ikke muligheden for Quad SLI.. Men højst sandsynligt SLI senere hvis maskinen begynder at halte i spil engang næste år og der vel også
kommer flere spil der understøtter SLI bedre end de gør idag..
__________________________________________________________________

Har et HDA X-PLOTION DTS Connect 7.1 og det ender jeg nok med at sætte over i den nye maskine, får heller ikke så meget for det hvis jeg solgte og er nu også glad for det. Men vil bare gerne have samlet alt i ét kabel: HDMI, så kan det trække 7.1 ville det være lækkert.

Men vælger jeg at bruge onboard lydkortet, hvordan fungere det så nu til dags? Vil jeg stadig skulle køre lydkabel fra bundkort over til receiver og i dette tilfælde stadig optisk kabel som jo stadig kun kan trække 5.1 lyd. El. kan man på en eller anden måde kører lyden fra onboard lydkort, igennem grafikkort > HDMI > Receiver! ?
 
Kommer nok ikke til at bruge i5`erens GPU.
______________________________________________
 
Mangler stadig en HDD, men de er ikke til at finde til penge idag :(
Nogle gode bud??
 
_________________________________________________________
 
 
Mvh. Andromeda.................. (Facing towards Skyrim, it`s looking good.... Yesszz, and the milkyway i shining soo bright). Det spil bliver jo en rigtig killer og råhygger her i de kolde måneder.. Big smile
 
 
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 12:00
Flere spørgsmål.. El. Rettere et:

Har udset mig dette HDMI kabel fra av-cables.dk:

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_kabler/kounig_high_speed_14_hdmi_kabel_5_m_3711_da.html

Spørgsmål går derpå: der er en medfølgende mini-HDMI > HDMI dongle med til msi 560ti kortet, men kan det give fuld valuta med det ovenstående HDMI kabel: rigtige opløsning til mit Panasonic VT20 (1080p), audio return, (da det er et HDMI 1.4 kabel der linkes til)..? El. Begrænser denne dongle mine muligheder?

Vil stadig gerne have mere Info omkring lyd via HDMI udgangen fra grafikkortet, vil jo super gerne have 7.1 lyd og bruge onboard lyd fra bundkort, men er det bare ganske umuligt?

Mvh.

P.s. Og rigtig god søndag til alle.. Håber på nogle svar herinde fra, da jeg ikke har kunnet finde noget på Google der er helt brugbart..
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu