|
Ny PC til videoredigering |
Besvar ![]() |
Side <1234 9> |
Forfatter | |
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4825 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej. Jeg vil gerne foreslå dig at se AMD's event fra i aftes. Det tager 42 minutter. Her blev den nye Fyzen i 3.4 Ghz sammenlignet med Intel Core i7-6900K @ 3.20GHz som har en Average CPU Mark på 17692 Fyzen kommer dog også i en billigere og kun lidt langsommere udgave, som jeg forventer kommer til at koste ca 350 USD. Så spørgsmålet kan blive om en CPU Mark på 10254 er nok, eller at du ønsker ca 14-15000? Sammen med Kaby Lake kommer der også Intels 200-Series Chipsets med support for Intel’s Optane SSD, hvor DRAM + Optane SSD smelter sammen og kan bruges af programmerne som om det var RAM. Der er mange gode grunde til at vente 2 mdr. Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 14-December-2016 kl. 12:54 |
|
![]() |
|
Hesselburger ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 04-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 10 |
Jeg melder lige ind her.
Hvis du har en CPU der kun får ca. 5600 i score (Passmark), er der en del at hente. Jeg har selv en I7-2600K der kun er et år nyere end din og den får ca. 8500 i score. Mange af de nye processorer får en del mere end det. F.eks. I7-6700K der ved lidt overclock når ca. 11000 passmark. Altså ny CPU, bundkort og ram og en stor, hurtig SSD og du vil mærke en forbedring, men nok ikke i nærheden af dobbelt op i hastighed. Det er ikke uvæsentligt at rendering foregår fra SSD da der kan være flaskehals til langsomme gamle mekaniske HDD'er.. OBS - undersøg om dit software udnytter alle kærner på CPU'en, ellers kan det være lige meget med ny CPU! Vær også opmærksom på at få et styresystem der kan bruge al din ram. En bemærkning til Mores lov. Jeg er enig i at Mores lov er sat delvist ud af kræft, men det er nok også desværre CPU producenternes skyld, da Intel simpelthen holder sine produkter tilbage pga. manglende konkurrence fra AMD. Forespørgslen på high end CPU'er til kunstmarkedet er desværre også faldende da folk har den opfattelse at en god computer kan fås til meget små penge. |
|
![]() |
|
jjdk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
Bundkortet er et ASUS P6T og bios fra 2010. Understøtter ikke større hdd, men kan se på æsken, at den understøtter PCIe 2.0. Hvis jeg skal udskifte bundkort, ram, processor, SSD og grafikkort, så er det vel efterhånden en helt anden pc. Jeg mangler bare et kabinet og strømforsyning - så kan jeg sælge den "gamle" som en samlet pc. |
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
![]() |
|
jjdk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
Har du erfaring med, hvad 350 USD bliver til i danske priser. Jeg tænker på forhandlerfortjeneste og moms. Kan den ikke hurtigt komme til at koste 3.500 - 4.000 kr.? |
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4825 |
Hej. Ja, men det er billigt. Den kun lidt langsommere end Intel core i7-6900K der koster 8788 Kr: Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 14-December-2016 kl. 13:46 |
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5359 |
4-5år/1.5 --> 2*2*2 --> 8 gange mere performance. ![]() Om du så mener at den mulige forbedring med de øvrige fine forslag i tråden er pengene værd, er udelukkende dit valg. ![]() Mvh. JørgenT
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Hvad skete der med Nvidia´s kort med CUDA cores i??
Alt det snak om CPU mener jeg er rimelig ligegyldig, da et ordentlig redigeringsprogram primært vil udnytte det hardware muligheder der er, udover CPU. |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Sådan en i7 930 skriger som en stukken gris om og blive overclocket. Jeg har en 920'er som har kørt 4ghz de sidste 7-8 år, også i Asus P6T bundbræt.
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
Bare for at komme med et konkret bud på nogle stumper du selv kan samle:
MB: ASUS Z170-PRO - 1.295kr (LINK) CPU:Intel Core i7-6700K - 2.789kr (LINK) RAM:Crucial Ballistix Tactical 4x8Gb - 1.356kr (LINK) PSU:Be quiet! Pure Power L8-500W - 543kr (LINK) GPU:Asus Dual-GTX1060 - 1844kr (LINK) HDD:Seagate Barracuda 3TB - 797kr (LINK) SSD:Samsung PM961 512Gb - 1.468kr (LINK) Case: ? Cpu-køler: ? Kabinet-blæsere: ? Disclaimer: Stumperne er fundet relativt hurtigt, så de er med garanti ikke optimale og måske ikke engang kompatible - og samlet set vil grænsen på 10.000kr også blive brudt (inkl. moms) Tag evt et kig på youtube og søg efter "video rendering cpu gpu" - så kan du blive klogere på hvad der kan betale sig - vær dog obs. på dato vs. anbefalinger. |
|
![]() |
|
Tak for tippet og forslagene. Jeg har lige set et par nyere videoer på Youtube. Jeg konkluderer flere ting: - Hvis jeg bruger Adobe Premiere Elements, så spiller programmet bedst med Intel CPU og Nvidia GPU. - Der peges ikke entydigt på at opgradering af CPU, GPU, RAM eller diske har bedst effekt, men der anbefales en opdatering af det hele. Ram bør være mindst 16 Gb og gerne 24 Gb. Disk skal være af typen SSD. CPU og GPU kan man virkelig købe sig fattige i. Men en opgradering af begge, vil nok være fornuftig. |
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
der er mange forskellige ting når man skal kigge på videoredigering. Først og fremmest skal man "beslutte" sig for softwaren. Alt afhænger nemlig af hvad det er for arbejdsopgaver man har. videoredigering såsom redigering af video hvor man skal arbejde med effekter og lignende har i meget høj grad i dag brug for GPU kraft. (og det er faktisk den fremherskende bidragsyder til performance på den front) Er det slutrendering - altså at man sidder og klipper og klistrer videostykker sammen for derefter at "rendere" slutresultatet - jamen så er det faktisk CPU-kraft der i højere grad er brug for da slutrendering primært er CPU bound endnu. HW accel slutrendering fra GPU er ikke synderligt godt og årsagen til at man blandt andet helst ikke vil implementere det i handbrake da kvaliteten får et lille hik på grund af at det er fastlagte algoritmer som ikke kan tweakes i kvaliteten. - Dernæst er der disk systemet. EN stor disk med masser af plads er generelt MEGA NO GO til videoredigering. Derimod er adskilte diske til OS, Data og eventuelt (i hvert fald hvis det er premiere) en scratch disk. Alle dele vil i dag være oplagt at køre som SSD, men især scratch disk og data disk må da helt vildt gerne være PCI-e (nvme) - bare ikke med en intel 600p, den er bedst som OS disk. Dernæst kan man aldrig få ram nok :-)
MEN FØRST find ud af hvad de reelle arbejdsopgaver i videoredigeringen er og hvad for noget software der skal bruges så man kan finde ud af hvilke krav de rent faktisk har. - der kan optimeres specifikt til de forskellige arbejdsopgaver. Der er selvfølgelig også liiiige den lille detalje omkring hvad det er for opløsninger man arbejder i. Det er på ingen måde ligegyldigt om man arbejder i 720p, 1080p eller 4K materiale. Og jo større opløsning jo værre bliver kravene. rigtig 4K redigering så er 10K lige til den lille side. Fordelen i mange af de store videoredigeringsprogrammer (gratis: blackmagic resolve, hitfilm express 4, betalt premiere pro, sony vegas studio) at de kan arbejde med proxy film. Det vil sige alle clip der hentes ind kan konverteres til små 720p stykker så man ikke kræver så vild en maskine. Så har man faktisk med små midler mulighed for at arbejde med realtime effekter, mens når man færdiggør projektet, så renderer den med den oprindelige video i stedet så man bibeholder den høje kvalitet fra de højere opløsninger. Så man kan selvfølgelig ændre sit workflow til at passe til det udstyr man har også. - det tager selvfølgelig bare lidt ekstra tid når computeren skal konvertere alle clips inden man kan arbejde, men det kan være godt givet ud.
Redigeret af claus_jac - 14-December-2016 kl. 19:43 |
|
![]() |
|
longjohn2 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-November-2009 Status: Offline Point: 1046 |
Jeg er ret sikker på, at du skal have fat i Premiere Pro, hvis du vil have glæde GPU-acceleration - Elements understøtter ikke CUDA, som er det format Nvidia opererer med. Redigeret af longjohn2 - 14-December-2016 kl. 20:14 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 9> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |