recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny PC til videoredigering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny PC til videoredigering

Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 21:19
elements understøtter ikke GPU - i stedet for premiere elements - kig på gratis programmerne her
https://hitfilm.com/express
https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve

der ligger tonsvis af tutorials på youtube om dem.
Til top
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Oktober-2013
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 22:04
Jeg faldt over denne som kan være interessant
http://www.logicalincrements.com/articles/videoediting
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Oktober-2006
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 22:10
Tak for de mange gode input. Jeg kan da i hvert fald konstatere, at det ikke er nemt at vælge de rigtige løsninger.
Jeg skylder lige at nævne, at videoredigeringen primært er private GoPro videoer. Hidtil har jeg klaret redigeringen i "Adobe Premiere Elemets 12" og videoerne har været været i Full-HD. Det har fungeret med tålelige ventetider. Fremadrettet vil jeg optage i 4K, hvilket dels kræver hurtigere isenkram og dels andet software. Jeg hælder meget til at fortsætte med Adobe Premiere Elements - nu vers. 15 (har faktisk lige købt programmet til 379 kr. ).

Jeg bruger programmet til at klippe, overgange, lidt tekster, ændringer i hastighed og billedoptimering med farver og skarphed.

Jeg er med på, at alt vil være et kompromis.
Jeg synes efterhånden det går i retning af :

1. Nyt bundkort og mindst 24 Gb. ram
2. 1-3 SSD-diske. Er dog i tvivl, om flere SSD'er er overkill til mit behov.
3. Kraftigere CPU, fx Intel Core i7-6700K
4. Kraftigere GPU, Asus Dual-GTX1060

iPhone 13, OS 15.3
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Dernæst er der disk systemet. EN stor disk med masser af plads er generelt MEGA NO GO til videoredigering. Derimod er adskilte diske til OS, Data og eventuelt (i hvert fald hvis det er premiere) en scratch disk. Alle dele vil i dag være oplagt at køre som SSD, men især scratch disk og data disk må da helt vildt gerne være PCI-e (nvme) - bare ikke med en intel 600p, den er bedst som OS disk.

Hvis jeg nøjes med "Adobe Premiere Elements 15", hvilke diske vil du så anbefale - gerne en overvejelse, om det giver en samlet bedre løsning fx med 2 x SSD'er frem for at bruge pengene på en bedre CPU eller GPU.

Jeg har i forvejen en 4 Tb disk og en NAS med 6 Tb.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 22:31
Mht. diske så gik jeg i forslaget efter primær SSD-storage (relativ hurtig SSD med NVMe) - den ekstra HDD var ment som sekundær storage til videoer og billeder du ikke lige har gang i - men hvis du har en fornuftig 4Tb disk kan den også bruges. (Så er der råd til et kabinet til stumperne i stedet ;-))
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4825
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Hej.

Jeg har følgende kommentarer til din liste.

MSI C236 Workstation som jeg tidligere foreslog, kan også bruges med en Intel Core i7-6700K.

Men jeg er ikke enig i de mindst 24 Gb. ram. Jeg mener at du kun skal købe 16 GB stiks, så det bør rettes til mindst 32 GB. Så vil du også senere evt. kunne udvide til 64 GB.

ASUS DUAL-GTX1060 findes i to forskellige udgaver. En med 3 GB og en med 6 GB:

Til 4K bør du vælge den med 6 GB. Den har også en grafikprocesser med flere CUDA cores end 3 GB udgaven.

Hilsen Carsten. 

Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2016 kl. 07:15
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Jeg har følgende kommentarer til din liste.

MSI C236 Workstation som jeg tidligere foreslog, kan også bruges med en Intel Core i7-6700K.

Men jeg er ikke enig i de mindst 24 Gb. ram. Jeg mener at du kun skal købe 16 GB stiks, så det bør rettes til mindst 32 GB. Så vil du også senere evt. kunne udvide til 64 GB.

ASUS DUAL-GTX1060 findes i to forskellige udgaver. En med 3 GB og en med 6 GB:

Til 4K bør du vælge den med 6 GB. Den har også en grafikprocesser med flere CUDA cores end 3 GB udgaven.

Hilsen Carsten. 

Tak for input. Jeg nærmer mig løsningen

Nogen der kan komme med konkrete forslag til SSD?
iPhone 13, OS 15.3
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2016 kl. 08:31

Nogen der kan komme med konkrete forslag til SSD?

Hej.

Jeg mener at det skal være en PCI-E M2 fra øverste afsnit i dette link, da de er mere end dobbelt så hurtige end SATA SSD:

Jeg prøvede at søge 6 forskellige på Pricerunner.dk De viste Danske priser for 4 ud af de 6.

En måde at gøre det på, må være at vælge kapacitet og så begynde læse anmeldelser på nettet.

Hilsen Carsten.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2016 kl. 10:35
Enig med csell om M.2 NVMe SSD'er - listen på linket er dog lidt forældet, så der er nye modeller der ikke er med (og sådan vil det jo altid være). Der er desuden stor forskel på SSD'er - også M.2 med NVMe - synes mit bud med en 512Gb PM961 er et fornuftigt bud i forhold til hvor den placerer sig mht. pris vs. hastighed.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2016 kl. 17:27

Hej.

Jeg prøvede at checke hvilke Kingston RAM der passer til MSI C236A Workstation bundkortet:

De perger på:  KVR21N15D8K2/32

Og  KVR21N15D8K2/32 er på tilbud hos Computersalg til 1564 Kr,
Se under 'Produkt-varenumre':

Og mens jeg skriver skal jeg også huske, at du nok bør undersøge om du skal købe en køler til din i7.
For den pris jeg så, var uden køler.

Hilsen Carsten.

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2016 kl. 18:59
csell: Hvorfor MSI C236A med C236 chipset fremfor noget Z170 baseret? Det virker som om det chipset mere er møntet på Xeon-processorer?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2016 kl. 19:05
https://helpx.adobe.com/premiere-elements/using/scratch-disks.html
så hurtig en disk som overhovedet muligt (men behøver ikke nødvendigvis være voldsom stor 128-256 er faktisk rigeligt som scratch disk)
Grunden til at den skal have sin egen disk er ganske enkelt fordi den konkurrerer med windows OS egen temp filer, så uanset hvad må de ikke ligge på samme disk som OS. I gamle dage var det markant mere udtalt, men der kunne man crashe en maskine hvis du kørte OS og adobe scratchfil på samme disk - især hvis du ikke havde nok ram i forhold til de ting du arbejdede med. I dag knap så slemt, men rådet gælder stadig. (så du kan fx købe en intel 256GB 600p til OS disk og en samsung 961 til scratch disk og så en helt alm disk til lager af data.) . Når det nu er 4K video du leger med, så er antal kerner i CPU essentielle når du skal have slutrenderet. Det er virkelig noget der trækker tænder ud af en maskine og jo flere kerner jo bedre. Selve hastigheden af kernerne er faktisk ikke så vigtig, men man vinder rigtigt meget ved at have adgang til 8 kerner i stedet for fx 4. Så en i7-6700 vil være klart at foretrække fremfor en i5-6500 fx. Der er 4 fysiske kerner i begge, men i7-eren kan køre 2 beregninger per kerne (der er også stor prisforskel, men det vil også kunne mærkes til slut når du skal færdiggøre projekterne)
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 9>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu