recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny server hardware
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny server hardware

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
madslundt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madslundt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny server hardware
    Sendt: 25-Juli-2013 kl. 00:49
Hej derude.

Lige pt. er min server samtidig min stationær som bruges til meget andet. Dette fungerer udemærket, men bruger unødvendig meget strøm hvis den skal stå tændt uden den bruges - den har en Q6600 med et ATI Radeon 5750.

Jeg skal derfor have lavet en server med lavere strømforbrug og som kun skal bruges til:
  • Køre programmer som CouchPotato, Sickbeard og SabNZBD
  • Køre FlexRaid eller SnapRaid
Det største arbejde serveren kommer til at stå for er download og udpakning af større filer. Den kommer til at køre Linux, nok Ubuntu server eller Ubuntu desktop.
Mine klienter kører i forvejen XBMCbuntu og er sat op til MySQL, så det skal serveren også styre.

Det skal ikke siges om serveren kommer til at lave flere ting, men udelukkende er det server udelukkende til at holde styr på filer.

Af hardware har jeg tænkt på:

System HDD: En ældre 2.5" SATA disk fra en gammel bærbar
Storage HDDs: WD AV-GP WD20EURS 2 TB

Mine spørgsmål er:
  1. Vil CPU'en være et godt valg? Tænker om det ville være bedre med en CPU med flere kerner?
  2. 4 GB ram er det nok? Ram er ikke så dyrt, så vil det anbefales at opgradere til 8 GB med det samme?
  3. Er der stor forskel på strømforbruget mellem ATX, microATX og miniATX?
  4. Vil setup'et virke i praksis eller er der bedre forslag?

Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC

Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 01:04
Jeg tror du får bedre svar i et forum der passer til dine spørgsmål. Her Snakker vi Media Centre, som det fremgår af forumets navn
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 13:49
Med de behov du beskriver er det rigeligt med en i3 og 4gb ram.

Download bruger ikke en skid processorkraft. Udpakning af filer bruger en smule, men ikke noget vildt. Den MySQL du snakker om går jeg ud fra primært er til at holde styr på hvor xbmc er nået til i forskellige film, igen noget der reelt ikke kræver en skid.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madslundt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Jeg tror du får bedre svar i et forum der passer til dine spørgsmål. Her Snakker vi Media Centre, som det fremgår af forumets navn

Ja det kunne godt være at jeg skulle prøve et andet sted. Troede bare, siden serveren henvender sig til Media center, at det var tilladt at spørge om den slags i dette forum.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Med de behov du beskriver er det rigeligt med en i3 og 4gb ram.

Download bruger ikke en skid processorkraft. Udpakning af filer bruger en smule, men ikke noget vildt. Den MySQL du snakker om går jeg ud fra primært er til at holde styr på hvor xbmc er nået til i forskellige film, igen noget der reelt ikke kræver en skid.

Okay det var da meget godt og høre. Mange tak :)

Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads
Til top
tf-uno Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Oktober-2006
Point: 407
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tf-uno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

<span style="line-height: 1.4;">Med de behov du beskriver er det rigeligt med en i3 og 4gb ram.</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Download bruger ikke en skid processorkraft. Udpakning af filer bruger en smule, men ikke noget vildt. Den MySQL du snakker om går jeg ud fra primært er til at holde styr på hvor xbmc er nået til i forskellige film, igen noget der reelt ikke kræver en skid.</span>

Okay det var da meget godt og høre. Mange tak :)
[/QUOTE]

Hvis der er noget som kræver processer kræft er det da netop udpakning.!
Prøv og pak en zip fil ud, og se hvor mange procent CPU der bliver brugt.
En i3, kan sagtens bruges til formålet, rigtig fin cpu til server.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 10:12
Du behøver slet ikke så stor en PSU.
Jeg ville vælge en passiv DC-DC-konverter som fx PicoPSU. Jeg tvivler på at du nogensinde kommer over 100W med det setup.

Jeg kører med en 2100T + SSD + 1x2,5W HD + 4 x 1,5TB HD på en 180W passiv DC-DC-konverter PSU og har aldrig haft problemer.

Med de ram-priser vi har i dag, ville jeg smide 2x4GB i.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madslundt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 13:31
Det er ofte større film og eventuelt blu-ray.
Filer ligger mellem 4 GB og op til 20 GB.

Oprindeligt skrevet af Zulu Zulu skrev:

Du behøver slet ikke så stor en PSU.
Jeg ville vælge en passiv DC-DC-konverter som fx PicoPSU. Jeg tvivler på at du nogensinde kommer over 100W med det setup.

Jeg kører med en 2100T + SSD + 1x2,5W HD + 4 x 1,5TB HD på en 180W passiv DC-DC-konverter PSU og har aldrig haft problemer.

Med de ram-priser vi har i dag, ville jeg smide 2x4GB i.

Hvad så hvis serveren bliver udvidet med flere harddiske, så skal strømforsyningen være stor nok til at boote harddiskene op på samme tid? Dette kræver vel alligevel en del for strømforsyningen?

Vil der være forskel strømforbruget om jeg valgte en PicoPSU eller den nuværende der er i setup'et?

Fik ikke nævnt at jeg allerede har 3 x 2 TB hdd og regner med at købe 2 ekstra.

Redigeret af Henrik B. - 27-Juli-2013 kl. 00:22

Til top
Ottendahl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-August-2010
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ottendahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 17:26
Tror det er nydhedsgrupper ;-) i3 er rigeligt, hvis du evt. Skal transcode ville jeg nok tage en i5.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madslundt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af Ottendahl Ottendahl skrev:

Tror det er nydhedsgrupper ;-) i3 er rigeligt, hvis du evt. Skal transcode ville jeg nok tage en i5.

Ja har også kigget lidt på i5, men vil gerne have serveren til at bruge så lidt strøm som overhoved muligt, samtidig med at den stadig kan gøre mere krævende ting :)

Redigeret af Henrik B. - 27-Juli-2013 kl. 00:26

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 01:06
På mini-box har jeg kørt: http://www.mini-box.com/PicoPSU-120-WI-25-12-25V-DC-DC-ATX-power-supply

Den har jeg brugt til:
I3-530
msi h57m-ed65
GT430
16GB ram
4x 5400 omdr diske
1x SSD
1x optisk drev
4x usb tv tuner

Brugte den til Handbrake (fuld cpu load) og til film afspilning via acc på GPU.
Så aldrig over 92Watt målt ved stik kontakten ved recode og film afvikling.

Kørte også
E3-1260L
Asrock Z68 Pro3-M
GT430
32GB ram
4x 5400 omdr diske
1x SSD
1x optisk drev
4x usb tv tuner
Brugte den til Handbrake (fuld cpu load) og til film afspilning via acc på GPU.
Så aldrig over 78Watt målt ved stik kontakten ved recode og film afvikling.

Bruger den stadig efter 2 år til en tuner farm med 4 diske (green 5400rpm) + SSD og en lille Celeron G440 cpu 
Med alle tuner i brug og alle diske i brug samt 4 blokke ram (til ram disk) så bruger den lige nu 48watt med mig logget ind via fjern skrivebord.
Ret godt gået med en B75 chipset som ikke er mindet til special lav strøm forbrug.
Jeg mener at den springer op til 65-70watt under boot for et kort øjeblik.
Alt sammen mål ved stikkontakten med en spare O meter.
Jeg har endnu ikke haft til til at lege med at undervolte den maskine endnu, med det vil jeg.

Redigeret af Notfast - 27-Juli-2013 kl. 09:51
.....
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af madslundt madslundt skrev:

Hvad så hvis serveren bliver udvidet med flere harddiske, så skal strømforsyningen være stor nok til at boote harddiskene op på samme tid? Dette kræver vel alligevel en del for strømforsyningen?

Vil der være forskel strømforbruget om jeg valgte en PicoPSU eller den nuværende der er i setup'et?

Fik ikke nævnt at jeg allerede har 3 x 2 TB hdd og regner med at købe 2 ekstra.

Mange aktive PSU'er har ikke særlig høj virkningsgrad ved lave effekter, <80%. Så i det tilfælde, vil du spilde en del strøm ved at bruge en ovedimensioneret PSU.
Hvis du har en god PSU med høj effektivitet over hele effektområdet, så vil forskellen på den og en PicoPSU være minimal - måske endda med en fordel til den aktive PSU.
If. http://www.silentpcreview.com/article601-page3.html (fra 2006) har PicoPSU'en med ekstern AC-adapter en effektivitet på ~80-85%.

Du har ret i at diskene trækker en høj start-strøm, og der skal tages højde for det ved dimensioneringer af PSU'en - hvis bundkortet ikke har mulighed for at starte dem op forskudt.

Jeg har som sagt ikke oplevet problemer med 4x 3,5" diske på en 180W passiv PSU - men jeg kan ikke på stående fod huske, hvor meget strøm serveren trækker, når diskene spinder op.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu