recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny server?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny server?

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
PsyCrow Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-Juli-2010
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PsyCrow Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 12:36
Hey Peter

Skulle lige til at give mine 5 cents om unraid men jeg kan se at JordanDK også har nævnt det .. jeg bruger unraid og er ret glad for det.. da en af mine krav er strømbesparelse og nem udvidelse.

jeg valgte unraid fordi den giver beskyttelse af data og den starter fx kun den diske op hvor data ligger på (jeg har 10 diske i min unraid) så når alle diske er spinnet ned så bruger min unraid ca 40 watt (det er en first gen core i3) og når den er i brug på på alle diske peaker den 75 watt. man kan sikert få dette ned ved valg a 3 gen core i3 og lav energi diske :)

/PsyCrow
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 12:43
Her har du en 15 bay eSATA løsning:

Så løber du ikke tør for plads, foreløbig. 15*3TB+6*2TB = Ufattligt meget plads, og adskillige tusiende film rips.

Igen - pris og strømforbrug er der på ingen som helst måde taget hensyn til. Det er ene og alene dit behov for diskplads Wink

Ahh, glemte lige at sige, at du skal som tidligere nævnt have det rette eSATA kort i din maskine. eSATA kan kun klare 5 diske. Men ovenstående (og ellers alle andre over 5) har eller bør have flere eSATA stik. Ovenstående har 3 stk, og ingen disk limit, dvs. passer fint op til 3TB diske og nyere, (lover producenten, ikke mig).
$740 er forøvrigt et eller andet sted uhyggelig billigt, synes jeg. Men det er en helt anden side af sagen.

Redigeret af Kandersen - 19-April-2013 kl. 12:51
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Sted: Denmark
Point: 820
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobiasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 12:44
vis du har plas så kan jeg anbefale den her case http://www.xcase.co.uk/x-case-home-server-box-p/case-homeserver24.htm har jeg selv med solaris på som lager server
Til top
Peter.ld Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2012
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 12:53
Vedr unraid, 1000 tak for jeres forslag :) Helt sikkert noget jeg kan bruge :) og der skal nok komme flere spørgsmål til det når jeg har kigget nærmere på det :)

Kandersen> Det kan godt være du mener det er vildt meget plads jeg efterspørger :) men kigger jeg på mit forbrug af diske gennem de sidste 6 år, så er det ikke for meget :) jeg er en af dem som ikke hopper på Netflix-bølgen, jeg vil gerne nyde mine film i maksimal kvalitet :)
Til top
PsyCrow Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-Juli-2010
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PsyCrow Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af tobiasl tobiasl skrev:

vis du har plas så kan jeg anbefale den her case http://www.xcase.co.uk/x-case-home-server-box-p/case-homeserver24.htm har jeg selv med solaris på som lager server

hmm det ser spændende ud.. jeg er på udkik efter et nyt kabinet til min unraid server.. jeg er løbet ind i fysisk plads mangel til mit nyværende setup og jeg kan købe mig fattig i 5 bay docks.. nu når der er bays til harddiskene allerede i x-case'en :) nice 

/PsyCrow

Redigeret af PsyCrow - 19-April-2013 kl. 13:33
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Peter.ld Peter.ld skrev:

Kandersen> Det kan godt være du mener det er vildt meget plads jeg efterspørger :) men kigger jeg på mit forbrug af diske gennem de sidste 6 år, så er det ikke for meget :) jeg er en af dem som ikke hopper på Netflix-bølgen, jeg vil gerne nyde mine film i maksimal kvalitet :)

Enig.
Men 360TB er lig med mere end 9000 BD i 40GB størrelse. Jeg har MEGET svært ved at se nogen have et reelt behov for at have 9000 BD film på et storage lager, udover argumentet, fordi man kan!

Prisen på storage lageret set i forhold til, at blot beholde sine film på skiven, som man sandsynligvis aldrig får set igen, den står efter min mening slet ikke mål med investeringen. Indkøb og driften til sådan et lager vil jeg tro overgår det at købe de samme film igen, man alligevel aldrig eller meget sjældent får set.

Men det er blot min mening om det. Er økonomi og/eller fornuft på ingen måde et issue, så er vi ovre i, "fordi man kan!"

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Enig.
Men 360TB er lig med mere end 9000 BD i 40GB størrelse. Jeg har MEGET svært ved at se nogen have et reelt behov for at have 9000 BD film på et storage lager, udover argumentet, fordi man kan!

Prisen på storage lageret set i forhold til, at blot beholde sine film på skiven, som man sandsynligvis aldrig får set igen, den står efter min mening slet ikke mål med investeringen. Indkøb og driften til sådan et lager vil jeg tro overgår det at købe de samme film igen, man alligevel aldrig eller meget sjældent får set.

Men det er blot min mening om det. Er økonomi og/eller fornuft på ingen måde et issue, så er vi ovre i, "fordi man kan!"

Jeg har aldrig skrevet at jeg havde brug for 360TB. Jeg skriver at jeg total har brug for +12 HDD. Hvordan du så får det til at blive 360TB, ved jeg ikke ;)
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 14:13

Enig.
fordi man kan!

Det er noget vrøvl.

Nu sker det jævnligt at jeg invitere på film-aften, derfor er det altså meget rart at have det hele på mit mediacenter. Noget andet er, hvad koster en god blu-ray afspiller? Sådan en får jeg aldrig brug for og er super glad for at ha alle film samlet, lige til at gå til. Mht. de 9000 film, jeg får sikkert aldrig købt så mange.... men jeg kan da fortælle at jeg har cirka 100 bd film til at ligge som jeg endnu ikke har fået lagt over, pga pladsmangel ;)
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 14:35

Jeg har aldrig skrevet at jeg havde brug for 360TB. Jeg skriver at jeg total har brug for +12 HDD. Hvordan du så får det til at blive 360TB, ved jeg ikke ;)

Det er svært at forestille sig, at du smider mindre diske i, end der er muligt, hvis det er diskplads du mangler. Jeg ved ikke hvorfor, men logikken er ligesom gået af fløjten så.

Forøvrigt var min beregning forkert, det er 900 film. Ikke at det rykker så meget ved pointen.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 14:53
Hvis du ellers har plads nok i dit nuværende kabinet, så kan du også udvide dine interne sata-porte med sådan et kort her: http://www.amazon.co.uk/Syba-5-Port-Internal-Hardware-Port-Multiplier/dp/B0056HNROI/ref=sr_1_12?ie=UTF8&qid=1366374936&sr=8-12&keywords=syba+sata

Det fungerer på samme måde, som de eksterne e-sata kabinetter der ellers også linkes til her i tråden.

Jeg købte dem lidt billigere i Tyskland for nylig, men jeg kan ikke finde flere på amazon.de desværre.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 14:57

Det er svært at forestille sig, at du smider mindre diske i, end der er muligt, hvis det er diskplads du mangler. Jeg ved ikke hvorfor, men logikken er ligesom gået af fløjten så.

Forøvrigt var min beregning forkert, det er 900 film. Ikke at det rykker så meget ved pointen.

Undskyld, men jeg er stået af cyklen. Største disk, mig bekendt er på 4TBx12 HDD=48TB. At jeg i mit nuværende system har mindre diske end muligt, har nok noget at gøre med at man på daværende tidspunkt ikke kunne købe diske på mere end 2TB. Jeg ville klart nok ikke købe mindre end 4TB i dag. Så jeg forstår slet ikke hvor du vil hen med det? Men det er faktisk også ligegyldigt, jeg har fået nogle gode forslag til hvordan jeg kan mobilisere 80TB :)
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 14:57

Nu sker det jævnligt at jeg invitere på film-aften, derfor er det altså meget rart at have det hele på mit mediacenter. Noget andet er, hvad koster en god blu-ray afspiller? Sådan en får jeg aldrig brug for og er super glad for at ha alle film samlet, lige til at gå til. Mht. de 9000 film, jeg får sikkert aldrig købt så mange.... men jeg kan da fortælle at jeg har cirka 100 bd film til at ligge som jeg endnu ikke har fået lagt over, pga pladsmangel ;)

De 9000 film var en som nævnt en regnefejl. Det er kun 900, for 36TB diskplads baseret på 40GB pr. film. De 36TB kom sig af dit behov for 12 HDDére. 12*3TB er 36TB, og altså ca. 900 film, hvis de i gennemsnit fylder 40GB pr. film.

Men lad mig lige slå fast med det samme. Jeg er 100% enig i det magelige og smarte i at have sine film på en server. Jeg gør selv det samme mine film.

Der hvor min grænse går, det er når indkøb og drift ikke står mål med resultatet. Og det kan man så korrigere på, eksempelvis ved at sortere i sine film, som man næsten med sikkerhed ved, at man aldrig kommer til at se igen. Og skulle det endelig ske, at man gerne vil se dem, så går man den "tunge" gang til skiven, og smider den i.

Der er også alternativet, at begynde at manipulere med kvaliteten og/eller indholdet på skiverne. Den del er jeg slet ikke tilhænger af, når det kommer til kompromis med kvaliteten. Men indhold/ekstra materiale, det kunne man godt argumentere for at skære fra. Der kan godt spares en del der. Min dovenskab forbyder mig pt. at fjerne ekstra materiale fra mine BD. Men når/hvis pladsen en dag bliver trang, så vil det være en mulighed jeg vil tage op.

Til sidst vil jeg også gerne lige understrege, at det er min mening om ting som disse. Jeg kan snild acceptere, at du eller andre har en anden mening, så længe jeg ikke pine død skal forsøge forstå det Big smile
Jeg har ikke tal på det, men blot det at drive 12 HDDére er strømmæssigt ikke helt uinteressant.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu