recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny server?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny server?

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 820
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobiasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 21:02
problmet med unraid og flexraid er jo bare det ikke beskøter mod bitflops og det er sku surt af have sine data ødelagt af det  der er kun zfs pt der kan det
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af Thomas K Thomas K skrev:

Der er også Flexraid, som alternativ til Unraid. Fordelen ved Flexraid er, at du kan bruge dine diske som de er idag.

Han pønser på noget nyt for tiden. Efter hans udsagn, er det noget der skulle revolutionere måden man sikrer data 

Kræver den ikke en windows eller linux pc?

Til top
Thomas K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Januar-2010
Sted: Nordsjælland
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas K Thomas K skrev:

Der er også Flexraid, som alternativ til Unraid. Fordelen ved Flexraid er, at du kan bruge dine diske som de er idag.

Han pønser på noget nyt for tiden. Efter hans udsagn, er det noget der skulle revolutionere måden man sikrer data 

Kræver den ikke en windows eller linux pc?

Jo
---------------------

Thomas K
Til top
mortenls Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Oktober-2010
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 23:27
Udvikleren bag FlexRAID er ved at udvikle et nyt produkt.

Redigeret af mortenls - 19-April-2013 kl. 23:37
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brianigenigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2013 kl. 08:06
hej

hvad er bitflops? og hvordan kan de ødelægge dine datas??

Har kørt med unRAID i 3 år nu, og det virker sgu ret godt ( Til mit forbrug)
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Juli-2006
Point: 180
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mutzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2013 kl. 10:29
Et forslag der ikke er kommet på banen endnu, er det jeg selv benytter. Windows home server. Jeg bruger selv WHs2011, og kører flexraid for at opnå en form for beskyttelse af min filmsamling, som også er ganske stor.

Kører med intel corei3 2nd gen, 4gg ram. Jeg benytter et ældre thermaltake pc kabinet af de store fede slags, og har med en hd backplane i cd slots, plads til 13 eller 14 diske i kabinettet.

Min server bruger lige under 100watt, når alle diske kører, og kan vist komme ned omkring 60-65 watt hvis de spinder ned. Det er med 8 3,5" diske, og 1 2,5" disk i, samt det backplane, så det er ganske ok.

Jeg bruger selv en del y-splittere, og forsøger at holde mig på maks 6 diske pr kabel, og det kører fint. Da systemet kun bruger maks 125-150w ved opstart, så kan alle psu sagtens trække det.

Jeg er iøvrigt enig i, at man ikke går på kompromi med kvaliteten, og at det er pengene værd at have det hele liggende klar på sit mediecenter. Det er sku nice. Jeg bruger mymovies på whs, og xbmx på mediecenter.

Så kan du jo lure på den mulighed også, hvis du skulle have lyst.
Mutzer
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Juli-2006
Point: 180
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mutzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2013 kl. 10:36
Iøvrigt lige en lille bid info. Jeg vil personligt gerne benytte mig af SMART info fra mine diske, så jeg kan blive advaret om evt nedbrud.

En SMART aflæsning af en disk, vil så vidt jeg ved, spinne disken op. Så det er lige noget man skal være opmærksom på, hvis man benytter et program til at aflæse og overvåge SMART info, samt har sat sine diske til at spinne ned for at spare strøm.

Hvis programmet fx aflæser hver 5 min, så vil dine diske få temmelig mange spinups/down, som kan være med til at forkorte levetiden. Undgå iøvrigt WD greens, og benyt fx WD red diske i stedet, da de er bedre egnet til 24/7 drift.

Redigeret af Mutzer - 20-April-2013 kl. 10:37
Mutzer
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobiasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2013 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

hej

sorry mig der skriver forkert selv om det floper dine bit heder det bit rot https://en.wikipedia.org/wiki/Bit_rot
det er når dine 1og0 i dine data kan indre sig og gøre din data korupt har selv kørt med unraid før men gik bort på grund af mangel sekerhed hvorfor går ned på det i det lange løb 2 ved godt det er freevilig men udveklingen går sku langsom da jeg gik vek fra det for 2år siden kørte de beta af 5.0 den er ikk ude i final enu
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2013 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af tobiasl tobiasl skrev:

Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

hej

sorry mig der skriver forkert selv om det floper dine bit heder det bit rot https://en.wikipedia.org/wiki/Bit_rot
det er når dine 1og0 i dine data kan indre sig og gøre din data korupt har selv kørt med unraid før men gik bort på grund af mangel sekerhed hvorfor går ned på det i det lange løb 2 ved godt det er freevilig men udveklingen går sku langsom da jeg gik vek fra det for 2år siden kørte de beta af 5.0 den er ikk ude i final enu

Og du havde paritetsdisk på ?

Fordelen ved Unraid er den ikke kræver en særlig stor maskine for at køre, den booter direkte fra USB og kører Llinux, så den er ikke så resourcekrævende som f.eks. Windows server operativsystemer.

Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobiasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2013 kl. 13:28
Ja men paritetsdisk beskøter ikke mod det . Men ja ZFS kraver mere men giver også de exstre muligheder det er en op vejning
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2013 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af tobiasl tobiasl skrev:

Ja men paritetsdisk beskøter ikke mod det . Men ja ZFS kraver mere men giver også de exstre muligheder det er en op vejning

Øhhh hvad?

1. Det du omtaler opstår på medier som flash der ligger i en skuffe, optiske medier m.m., jeg har aldrig hørt om det på harddiske

2. paritetsdisken i Unraid er jo netop lavet til at beskytte mod div datatab, jeg skal ærligt indrømme, jeg ikke har studeret metodikken bag unraid´s brug af paritetsdisk

Det du omtaler er godt nok meget teoretisk.

Jeg er overbevist om der er større sandsynlighed for du mister dine data som følge af strømsvigt end det du har læst dig frem til i forbindelse med datarot.

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2013 kl. 13:53
Man bør køre et paritetscheck ca. 1 gang om ugen på et raid system, for at være sikker på at fange diverse fejl.

Jeg ved ikke om UnRAID har denne funktion, eller om det kan opsættes. 
Professionelle RAID controller har dette som standard.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu