|
Ny server? |
Besvar ![]() |
Side <1 345 |
Forfatter | |||
tobiasl ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 820 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
så du tro det er for sjov det er lavet til HDD ikk flash nej |
|||
![]() |
|||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
||
igen bit rot er en "teoretisk ting" uanset om det er på HDD eller ej. På en HDD går der bare det længere tid (læs årtier) før noget sådan sker. Det er derfor man i dag begynder at angive "levetiden" på en SSD som værende hvor mange data der kan skrives på den i x antal år før bit'ens "livscyklus" er omme. På en SSD i den billige ende ligger man på omkring de 3-5000 skrive/læsninger per bit før den dør. På en HDD er den i praksis uendelig.
At ZFS har det indbygget er ikke fordi det har nogen praktisk betydning for dig som bruger - nej det er fordi det kommer fra solaris hvor man taler ENTERPRISE løsninger. Med andre ord MARKANT større krav til sikkerhed end du som enkeltperson nogensinde vil få brug for. Storage i enterprise verdenen har sådan set flere lag af betydninger, et par af dem har med langsigtede løsninger at gøre. Backup og arkivering (som ikke nødvendigvis er det samme) Backup køres enten D2D eller på bånd og kan hentes ind igen efter forlangende. De fleste kommer aldrig til at bruge data igen, men "levetiden" af en backup er ikke uendelig. Den sidste arkivering er til gengæld MEGET langsigtet. modsat backup vil data der arkiveres ikke kunne ændres igen. Der findes blandt andet nogle love og regler om at finansielle data skal kunne lagres x antal år OG at der i den tid ikke må være skriveadgang til filen. (altså at den ikke kan overskrives med en nyere version) og her kan der potentielt set godt være udfordringer med bitrot, og det er blandt andet den funktion det anvendes til. Men som sagt i hjemmedatacenteret bliver der skiftet diske ud så hurtigt at det ikke har nogen som helst betydning. |
|||
![]() |
|||
felix29 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 115 |
||
Hej Hans J. Hvilken hardware har du i miditowerkabinetet? Bruger du den som media lager (upnp / dlna) eller som data lager?
|
|||
Samsung PS50C685
Pioneer VSX-421-K PS3 (harmony adapter) WD TV Live Scandyna MICROPOD+SUB (MP SE som center) Logitech Harmony 555 (til at styre det hele) Pris billigt setup. |
|||
![]() |
|||
madslundt ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 183 |
||
Det unraid lyder nu meget spændende. Lige pt. har jeg 3 x 2 TB hdd som er godt fyldte. Hvis jeg skal køre unraid betyder det så at disse hdd skal formateres før de kan fungere i unraid?
|
|||
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC
Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads |
|||
![]() |
|||
PsyCrow ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 12-Juli-2010 Status: Offline Point: 36 |
||
Hey Mads
Det er korrekt.. de skal formateres i unraid eget format (hvad end det så er :) og du skal også have en paritets disk den skal være større end eller på størrelse med de diske du har i maskinen. så du vil gå ned i kapacitet hvis du bruger dine eksisterende diske men du vinder beskyttelse og mulighed for at udvide kapaciteten på dit nas :) /Psycrow
|
|||
![]() |
|||
guldhammer ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-Oktober-2010 Sted: Randers Status: Offline Point: 930 |
||
Det er så ikke helt koorkt, se her:
|
|||
//Guldhammer
|
|||
![]() |
|||
PsyCrow ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 12-Juli-2010 Status: Offline Point: 36 |
||
Hey Guldhammer
Med hensyn til support for 12 HDD'er så har jeg længe gået og luret på denne her http://www.edbpriser.dk/i-o-hub-og-kort/ibm-serveraid-m1015-id-778572.aspx som jeg ved at unraid supportere, jeg her også max'et antallenet af diske jeg kan have i min nuværende unraid setup, men for mit vedkomne skal jeg også udskifte mit kabinet da der fysisk heller ikke kan være flere diske i det heller hehe :) Edit : Så lige at du svarede peter.id så den er nok mere rettet imod Peter.id hehe laver synology ikke også nogle boxe hvor man kan daisy chaine dem hvis man har bruge for mere plads? /Psycrow
Redigeret af PsyCrow - 18-Juli-2013 kl. 12:52 |
|||
![]() |
|||
guldhammer ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-Oktober-2010 Sted: Randers Status: Offline Point: 930 |
||
![]() |
|||
//Guldhammer
|
|||
![]() |
|||
madslundt ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 183 |
||
En person har lavet SnapRaid og valgt at sammenligne det med andre produkter på markedet. SnapRaid ligner UnRaid og FlexRaid.
Fordelen ved SnapRaid er at man ikke behøver at formatere sine diske som ved UnRaid og så er det gratis :) Jeg overvejer hvertfald at prøve det med Ubuntu server.
Redigeret af madslundt - 19-Juli-2013 kl. 16:43 |
|||
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC
Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads |
|||
![]() |
|||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
||
mon ikke det er en smagssag Guldhammer? - der er temmelig mange tutorials og youtube videoer - jeg snakker i øvrigt ikke om freenas - men nas4free - det er 2 vidt forskellige ting i dag.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 345 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |