recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny skærm - TN vs IPS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny skærm - TN vs IPS?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6261
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny skærm - TN vs IPS?
    Sendt: 02-September-2013 kl. 16:06
Jeg har denne TN-skærm
http://www.benq.com/product/monitor/gl2750hm/specifications/
Jeg er egentligt glad for den
Men vil en IPS-skærm være bedre, og i så fald hvordan?
Jeg har set på denne
https://www.redcoon.dk/B477218-Asus-VX279Q-LED-AH-IPS_Skærme
Jeg gamer en del, men for det meste er det almindelig internetbrug
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2013 kl. 22:38
Jacob, det kan ikke passe du er for doven til at søge selv efter svar.

Kort:

TN = billig, dårligere billede, middelmådige betragtningsvinkler, typisk egnet til gaming

IPS: dyrere, bedre billede, gode betragtningsvinkler, typisk egnet til CAD/grafisk arbejde.
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2013 kl. 04:35
Når du, som du skriver, gamer en del og ellers alm. brug - så behold din udemærkede BenQ skærm. 
Som Steve så rigtigt skriver, så er IPS panelet typisk egnet til grafisk arbejde, mens TN skærme har deres force ifm. gaming.
Du kan læse lidt mere om forskellige panel typer på bl.a. flatpanels.dk

Redigeret af Roland - 03-September-2013 kl. 04:42
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2013 kl. 07:34
Jeg er en doven rad... men jeg skulle nok have skrevet, at jeg ville høre om personlige erfaringer
Jeg kender godt de generelle fordele/ulemper, som man rigtigt nok kan Google sig til
Så...: Hvem har personlige erfaringer med Asus VX279Q?

Redigeret af jake51 - 03-September-2013 kl. 07:36
Mikael Simpson
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2013 kl. 08:55
Du er en doven hund. 

Måske du kan finde personlige erfaringer ved at google?
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 1269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2013 kl. 10:23
I dag kan man få en IPS-skærm på 27" til lige omkirng 2.000 kr. med opdatering på 5 ms (grå/grå). Det er rigeligt fint til gaming og så kan man skrotte de utidssvarende TN-paneler.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2013 kl. 11:44
Det kommer an på personen.. nogle er fokuserede på de 120hz især hvis de spiller meget.. så er der visse 120hz skærme hvis din pc kan trække 120fps, som rent faktisk giver følelsen af et "renere" billede. (det er så kun, hvis du køber de lidt dyrere 120hz TN paneler)

Personligt har jeg det lidt anderledes.. jeg må indrømme at jeg aldrig kunne finde på at skifte tilbage fra IPS, alt TN virker... matt, blank, halvdødt i farver.

jeg får også kommentarer fra folk der altid har haft TN paneler. som er super interesseret i at få IPS..

og ja selv budget IPS (f.eks. E-IPS) er væsentligt bedre end TN paneler. selvom man har løftet kvaliteten en smule.

jeg har et par ASUS 24" IPS 10bit panaler, og en 23" IPS med 10bit LUT, de er lidt dyrere, og er så kalibereret pr panel. eneste negative kommentar jeg har, er IPS glow...

når man ser den lidt offangle, så får den ligesom et lille glød fra det ene hjørne, og ved widescreen så er den offangle ikke stor, det er kun ved STÆRK Sort det er et problem..

det ser sådan her ud. (det skal være et mørklagt rum før jeg ligger mærke til det)

spiller meget på min, og synes ikke responstiden er dårlig, selv i FPS (BF3).

af billige, der købte jeg et 1000krs Dell panel til de gamle, har 2 af dem på jobbet, sådan nogle 2312HM tror jeg de hedder, det er noget af det billigste IPS, den synes jeg også står super, dog er kalibreringen ikke helt ens på mine 2 skærme, så jeg kan ikke ramme 100% ens farver på dem, det er så issuet ved ikke at købe ordentligt kalibrerede skærme, hvilket du så betaler lidt ekstra for.

Redigeret af Rasmusdc - 03-September-2013 kl. 11:48
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2013 kl. 11:54
Tak for svar
Tror skisme, at jeg prøver en IPS'er
Mikael Simpson
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2007
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2013 kl. 12:02
Blot lige et indspark.

Sidste jeg skiftede PC inkl. skærm. Købte jeg denne IPS skærm:

Efter at have læst testen på Flatpanels.dk. Den har jeg været yderst tilfreds med.

Jeg kører dual skærm og har min gamle Samsung TN skærm stående ved siden af. Med hensyn til billedkvalitet og farver, vinder min IPS suveræn.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2013 kl. 13:30
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-December-2008
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2013 kl. 23:45
Det skal så lige hurtigt nævnes, at de skærme fra Korea også har en del problemer fra tid til anden. Det er ikke lutter lagkage. Nogen af dem døjer med meget backlight bleeding, som kun kan ordnes ved at åbne skærmen og lave lidt DIY.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu