recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny stationær/HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny stationær/HTPC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny stationær/HTPC
    Sendt: 03-Juli-2012 kl. 16:33

Hej

Vores stationære computer er irriterende sløv, så jeg kigger efter en ny PC. Vi plejer at købe en standard hyldevare, men denne gang påtænker vi at få den lokale EDB-butik til at bygge en god maskine efter vores ønsker.

Ønsker og behov

Maskinens primære funktion er kontorarbejde. Ofte med to brugere, som er logget ind på samme tid i Windows 7.

Dens sekundære funktion er som HTPC, hvor den skal optage DVB-C TV via DVB Viewers Recording Service. Der skal rippes DVD (måske senere Blu-ray) og afspilles film mm. fra en Windows Home Server. Bl.a. via WMC, men måske skulle vi senere prøve XBMC. Der skal gerne være kræfter nok til at redigere i TV-optagelser med VideoReDo.

Den skal gerne være stille og have et lavt stand by-forbrug. Designet må gerne være helt enkelt uden for meget bling bling.

Bedøm gerne nedenstående build, som er lavet ud fra EDB-butikkens PC-konfigurator (http://shop.skiveedb.dk/pckonf):

Kabinet

Cooler master Elite 334U Midi tower Sort/Sølv*

Dette kabinet mangler USB 3.0 på fronten. Jeg overvejer i stedet:

1.     Cooler Master Silencio 550, som EDB-butikken selv foreslog som alternativ. Det er virker som et billigt og stille kabinet. Dejligt med SD kortlæser på fronten. Er ikke så vild med den blanke plastikfront, som let kan få synlige fedtfingre. Det køler ikke så godt, men mine komponenter bliver vel ikke så varme.

2.     Silverstone TJ08-E. Lækkert lille kabinet med plads nok til mine komponenter.  Micro-ATX

3.     Corsair Obsidian Series 550D. Dyrt, stille, lækkert.

CPU

Intel Core i5 3450 3.1GHz 6MB Box S1155

Virker som et godt kompromis ifht. ydelse, strømforbrug og pris.

Bundkort*

MSI H67MA-E45 (B3) mATX DDR3 USB3 SATA6 VGA/HDMI

DVD*

Samsung SH-222BB DVDRW SATA 22x black

Skulle nok forsøges ændret til et Blu-Ray drev?

Ekstra intern hardware

Logilink Card Reader Intern 3,5" 54in1 m.usb Sort

Grafikkort

Club 3D GeForce PCI-EGTX550 Ti 3GB DDR3 DVI/HDMI

Virker som et godt kompromis ifht. ydelse, strømforbrug og pris.

Harddisk

Seagate Barracuda Green 5900 2TB SATA6 64MB

Et lager-drev, som nok ryger i min halvgamle WHS, som kører 32 bit.

Lydkort

Onboard Lydkort

Netkort*

Onboard Netkort

PSU*

Energon EPS-650W AktivPFC

RAM

2 x Kingston Value RAM DDR3 4GB 1333MHz CL9

SSD

INTEL SSD 520 Series 120GB SATA6 2.5" 550/500 OEM

Software

Window s 7 Home Premium SP1 64-bit DK OEM

Samlet pris 8736,- inkl. moms

* De med stjerne markerede punkter kan ikke umiddelbart ændres i PC-konfiguratoren.

Hertil kommer en 24 tommer skærm, hvor jeg påtænker DELL U2412M, som får god omtale på flatpanels.dk

Mvh Rasmus

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 22:24
Ud fra det du skriver, ville jeg bare vælge en Medion fra Aldi, når de er på tilbud. Kan stort set erhverves for det halve (bortset fra at den ikke har SSD). Har selv haft adskillige, uden problemer
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2012 kl. 10:20
Vi har også haft flere Medion computere, som alle har fungeret fint. Jeg havde en idé om at gøre lidt mere ud af det denne gang. Blev fristet af SSD og lod mig nok rive med. Embarrassed

På den ene side vil jeg denne gang godt betale lidt ekstra for mærkbare forbedringer. På den anden side, så har du jo ret i, at mit forslag til konfiguration virker meget dyrt samenlignet med seneste "Multimedie-PC" fra Aldi. http://www.altomdata.dk/stationaer-pc-til-lidt-af-hvert
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2012 kl. 12:21
Til dit forventet forbrug kan jeg slet ikke forstå behovet for den konfiguration med grafikkortet. Onboard kan da gøre det.
Til top
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2012 kl. 12:52
Fint! Hvis integreret grafik er fuldt tilstrækkeligt til formålet, så kan jeg vist spare 8-900,- kr på dette. Jeg havde en idé om at VideoReDo kunne bruge de ekstra GPU ressourcer, men det er vist ikke tilfældet.

Igen - jeg vil godt betale ekstra for mærkbare forbedringer men har nok skudt noget over målet.

Redigeret af Ras_K - 04-Juli-2012 kl. 13:01
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2012 kl. 14:43
I5 3570K (77w TDP)

eller

I5 3475S (65w TDP)

der får du Intel HD4000 med som kan alt hvad du får behov for og drop grafikkortet.

tjek evt i5 listen her fra intel...

Redigeret af Bygone - 04-Juli-2012 kl. 14:46
Til top
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2012 kl. 21:50
I5 3570K med HD4000 virker som et godt valg.

Efter de seneste inputs ser min luksus-vælg-selv-bestykning sådan ud:
Kabinet: Cooler Master Silencio 550 Silent Midi (550,-)
Strømforsyning: Chill Innovation 520W Silent ATX2.3 (586,-)
Bundkort: MSI H67MA-E45 (B3) mATX DDR3 USB3 SATA6 (656,-)
Processor: Intel Core i5 I5-3570 6 MB. (1.605,-)
Køler: Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 til 775/1156/ (160,-)
Bluray/DVD: LG CH10LS28 Blu-ray DVD-RW/BD-ROM SATA (485,-)
Ram: Corsair DDR3 PC1333 8GB CL9 Kit XMS3 (416,-)
SSD: INTEL SSD 520 Series 120GB SATA6 2.5" (1.235,-)
HDD: Samsung Spinpoint 2TB 32MB (804,-)

Dvs. stumper for 7.208,- kr. (priser fra Proshop). Hertil kan tillægges ca. 1.000,- for at få den samlet.

Jeg overvejer fortsat (har ikke helt afskrevet Aldi).
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu