|
Ny surround receiver efter N1 har sat 380v på hus |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
NikolajDS ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-Juli-2011 Status: Offline Point: 371 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
En lille smule offtopic, men jeg troede faktisk at alle hustande fik 380 (også kendt som 400 volt/kraftspænding) volt sendt til deres hus, hvorefter hsuets egen installation fordeler 230 volt, ved blot at tage en af faserne og kombinere den med en nul-leder.
Har jeg ikke ret i det, og hvis ja, hvad er det så lige der er sket her?
|
||
![]() |
||
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
|
Det er ganske korrekt at alle får ved mere end en fase 400V, da det er spændingen mellem 2 faser. Det er også korrekt at én fase og én nul giver 230V. Men det der er sket i det givne tilfælde (uden specifikt at kende til sagen) er formentlig at tråd-starterens elselskab (altså før tavlen) har haft en såkaldt NUL-fejl, det betyder at da strømmen altid vil søge den hurtigste vej mod potentialet/nul/jord. Så går strømmen tilbage i din el-tavle og prøver at finde potentialet via NUL-lederen i din installation og da denne deles af alle dine installationer uanset gruppe (fase) og ikke har adgang til nul (fra elselskabet). Så tager den en af de andre faser med det største potentiale GENNEM dine andre enheder/elektronik i boligen. Det betyder at du kan få alt fra 0-400V mellem de to faser alt efter forbruget på faserne. Og dermed potentialt op til 400V på din 230 Volt installation. Redigeret af fiskerendk - 17-December-2018 kl. 14:05 |
||
![]() |
||
u2pia ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2010 Sted: Slagelse, DK Status: Offline Point: 339 |
|
Nu antager du noget, som du reelt ikke ved noget om. Det er således at de gamle elselskaber er blevet påbudt at opdele deres forretning i et elnetselskab og et elhandelsselskab. Derudover er de pr 1/7 2018 blevet påbudt at disse selskaber skal have forskellige navne og en forskellig visuel identitet. EnergiMidt ændrede navn til Eniig i forbindelse med fusionen med HEV, og N1 er efterfølgende blevet navnet på elnetselskabet. Det er således ikke fordi de har lavet lort i den.
|
||
![]() |
||
Practical ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-Maj-2018 Status: Offline Point: 92 |
|
Hold da op den er skrabet ![]() Så klart hellere den her. Mange flere muligheder, bedre bygget og billigere ( 4999,- hos hififreaks ) |
||
![]() |
||
Martin Pedersen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 19-August-2008 Sted: 7160, Denmark Status: Offline Point: 266 |
|
Det startede med en skrivelse om at der ville være en strømafbrydelse i forbindelse med udskiftning af et skab på vejen. Jeg slukkede de mest vitale ting inden jeg tog hjemmefra, men da jeg kom hjem var der ikke strøm på de fleste grupper, og de gav en kæmpe gnist og slog fra igen, hvis man forsøgte at slå dem til. Der var dog strøm i køkkenet, og da jeg kiggede i køleskabet syntes jeg at lyset var meget kraftigere end normalt, så jeg skyndte mig at måle strømmen i en stikkontakt, og kunne måle 380v. Jeg slog alt fra, og kontaktede så N1 teknikeren, som straks i telefonen sagde at han havde været i tvivl om tilslutningen af mit hus. Han kom efter et kvarter, og sagde at han havde glemt at mærke kablerne op som han plejede, og havde været henne ved huset for at se om han kunne finde ud af hvad der var hvad, men elmåleren er indenfor og jeg var ikke hjemme, så han havde taget chancen. Han havde så sat fase på nul lederen. Døde ting inkluderer: Fryser Vaskemaskine Receiver 9 LED sports Gasfyr Gulvvarmestyringer Loftventilator Lysdæmpere Bevægelsessensorer Ladere til elværktøj Lader til iPad Led pærer Bærbar pc Tårnventilator Motor på elevationsseng.¨ Redigeret af Martin Pedersen - 17-December-2018 kl. 20:42 |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
I går kostede den 2995, så det er derfor du synes den virker dyr nu :) Men helt enig, til fuld pris er den alt for dyr. Så ville jeg også tage den Marantz der :) |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |