recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Surround receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Surround receiver

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Et sæt Lektor 8 burde ikke have behov for en ekstern sub - de kan godt klare sig alene. 

En (brugt) Denon AVR-X4000 kunne du måske finde en DBA til en fornuftig pris. 
de går kun ned til 37 Hz. Så lige som det fleste højtalere, mangler lige det sidste. Og musik har rigtig godt af subwoofere.


Jamen, du har skam helt ret. Min pointe var blot, at skulle man vælge mellem opgradering af forstærker ELLER supplere med en sub, så ville jeg prioritere, at få en anden forstærker med flere muskler før en sub :) 
det er en smags sag. for jeg ville til hver en tid, kører crossover, 20 hz over dog maks 80 hz hvis der er nul etsted mellem 80 og 40 hz. Så en subwoofer i min mening giver mere, da man aflaster forstærkeren, også har man en god detaljeret bas
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
silva22 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér silva22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 10:26
Måske et dumt spørgsmål , men er det så ikke lige meget med store front højtallere til stereo hvis man alligevel har en subwoofer sat til ? 
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 10:27
Kan man ikke sætte BÅDE reciever og stereoforstærker til højttalerne med nogle Y-kabler?

Tænker at når man så hører stereo, er recieveren jo slukket - og den anden vej rundt

Det burde der ikke sket noget ved eller??
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af silva22 silva22 skrev:

Måske et dumt spørgsmål , men er det så ikke lige meget med store front højtallere til stereo hvis man alligevel har en subwoofer sat til ? 
Nej Det er ikke et dumt spørgsmål.
For effekten fra receiveren bliver flyttes fra de laveste frekvenser, så frekvenserne over crossoveren, spillere mere rent, da de får mere energi, og lyden åbner sig mere op.

Men om man så hellere vil have nogle god bogreols højtalere, eller gulv højtalere, er smags og lytte sag
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Kan man ikke sætte BÅDE reciever og stereoforstærker til højttalerne med nogle Y-kabler?

Tænker at når man så hører stereo, er recieveren jo slukket - og den anden vej rundt

Det burde der ikke sket noget ved eller??
Svarer lidt til du har 2 biler koblet sammen, begge står i gear og du starter motor på de ene.
Hvordan tror du det går? Wink
I bedste fald står den ene i frigear med motor stoppet, men du har stadigvæk friktionstab i transmissionsdele. LOL

En løsning kunne være relæomskiftning imellem forstærkere, styret af Trigger out på tændt Master forstærker.


Redigeret af JørgenT - 08-April-2021 kl. 11:03
Mvh. JørgenT
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 11:13
Men strømmen løber vel ikke ind i recieveren hvis den er slukket og jeg tænder stereo forstærkeren?

der er jo ingen forbindelse mellem + & - hvis reciever er slukket - eller?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Men strømmen løber vel ikke ind i recieveren hvis den er slukket og jeg tænder stereo forstærkeren?

Jo!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Et sæt Lektor 8 burde ikke have behov for en ekstern sub - de kan godt klare sig alene. 

En (brugt) Denon AVR-X4000 kunne du måske finde en DBA til en fornuftig pris. 
de går kun ned til 37 Hz. Så lige som det fleste højtalere, mangler lige det sidste. Og musik har rigtig godt af subwoofere.


Overvej at lade være med at gå op i tal......

Lektor 8 er en yderst kraftfuld højttaler med en ganske homogen basgengivelse. Den har i langt langt de fleste tilfælde ikke brug for at blive understøttet af en sub.

At tilføje en sub til musik er langt fra uproblematisk!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Et sæt Lektor 8 burde ikke have behov for en ekstern sub - de kan godt klare sig alene.


Korrekt


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af silva22 silva22 skrev:

Har netop fået anskaffet mig et par ældre Dali lektor 8, som jeg lige nu køre med en Denon AVR 2400h til både film og musik, Men syntes desværre der mangler en del bund og kraft når jeg spiller stereo da min receiver sikkert ikke er kraftig nok .


Er det fordi du kører "direkte" når du hører musik?

Når du kører surround, har du sikkert kalibreret den med mikrofon. Film har ofte en anden lydprofil en musik. Så det du "savner" er næppe på grund af effekten i forstærkeren (med mindre at du gerne vil spille højt).


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
silva22 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér silva22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 14:23
jeg kører Direct jeg høre musik , og uden min Sub er sat til mangler der del power og bas i mine Lektor 8 , sikkert fordi min receiver er for lille. 
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af silva22 silva22 skrev:

jeg kører Direct jeg høre musik , og uden min Sub er sat til mangler der del power og bas i mine Lektor 8 , sikkert fordi min receiver er for lille. 
Manglende bas er vel sjældent et udtryk for en for lille forstærker, ved manglende forstærkerkraft, får man nærmest en buldrende og dårligt gengivet bas. Det første der kan høres, hvis forstærkeren ikke er “stor” nok, er en meget anstrengt diskant og ekstrem buldrende bas når forstærkeren presses. Basgengivelsen ved rigelig mængde forstærkerkraft fremstår langt mere ren, veldefineret og i særdeleshed ikke buldrende. Til gengæld for en meget stram/tør basgengivelse, vil bassen fylde langt mindre i lydbilledet. Dette er formentlig ikke det du oplever lige nu, men måske mere en mangelfuld kalibrering og / eller uheldig placering af højttalere.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu