|
|
Besvar ![]() |
Side <1 345 |
Forfatter | ||
McNiklas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Oktober-2007 Sted: 4100 Ringsted Status: Offline Point: 1691 |
![]() |
|
Hvorfor en HTM61 og ik` 62`er - Men Onkyo 606 vil jeg tro vil være godt nok, jeg har selv et sæt B&W`er og har en Sony med 7x100W og den kan godt klar dem |
||
![]() |
||
Tech2010 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 728 |
![]() |
|
HTM61 er jo meget bedre, så derfor valgte vi den. Synes du ikke, at det vil passe godt sammen? |
||
![]() |
||
Tech2010 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 728 |
![]() |
|
Ja jeg tror også at en Onkyo 606 vil være nok, men han vil gerne have noget større. Da jeg har et par gode private forbindelser, så har jeg lavet en lille liste til ham med gode priser, som han kan vælge fra. Det hele er fra dansk leverandør og dansk butik, så intet er parrallel impoteret, selvom nogle af priserne er helt vilde. Priser på AV-Receivers: Pioneer SC-LX81 (11750,-) Henholdsvis så synes jeg at prisen på Yamaha's top-model er sindsyg god, så den burde han nok vælge. Men Pioneer'en er også virkelig lækker, jeg ved ikke om den er bedre end Yamaha'en, men det er klart en af de bedste. Hvad vil I anbefale, at han vælger til sit 10kvm rum? Hvorfor? |
||
![]() |
||
Manic Miner ![]() Bruger ![]() Branchemedlem Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 173 |
![]() |
|
Om man ser bort fra den generelle lydkvalitet, så er der to faktorer man bør ha i mente når at man vurderer en centerhøjtaler. Det første er lydmatch med ens fronter. Det sikres bedst med en center der er identisk med ens fronthøjtalere, og der hvor at det ikke er muligt, en center der benytter de samme komponenterne som ens fronter.
Det andre er at den kan holde følge med frontene hvad lydtryk angår. Ca. 70% af lydmaterialet i en film sendes til centerhøjtaleren, og når at centerhøjtalere tit er små, så er det ikke fordi at det gavner lyden, men fordi de ikke skal fylde for meget visuelt. Har du plads for den store så vælg den. Med de priserne som du lister op der så vil jeg påstå at RX-V1900 er en soleklar kandidat. Det er ikke fordi jeg selv har en at jeg siger det, men det er en god receiver som også er rimelig stærk. 3900 skal du kun vælge om der er nogle ekstra features som du ikke kan leve uden. Du vil ikke få fuldt udbytte af dens ekstra kræfter med mindre du har nogle større højtalere. Er det således at din fra ønsker at bruge flere penger og det her er tale om et rent film setup, så vil jeg heller anbefale en større subwoofer. Er det tale om et anlæg som også skal bruges til at finlytte til musik, så ville jeg ha brugt pengene på et par endnu bedre højtalere. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ja, vi vælger også den store Center HTM61 i stedet for 62 modellen. Han ser både film og gamer lidt på en PS3 som han også bruger som BD-afspiller, og en gang i mellem høre han lidt musik. Mht. receiver, så har jeg anbefalt ham Yamaha eller Pioneer, og han sidder stadig og overvejer det meget stærkt. Selvom han ser meget film, så tror jeg ikke at en B&W 610XP (500W) ikke vil kunne klare det. Den er virkelig voldsom selvom den ikke fylder så meget, hvilket er lækkert. 500W subwoofer som vil være en hård killer i hans 10kvm. rum, hvis vi køber noget større? Vil det ikke være overdrevet, og hvad skulle det være? Hvilke højtaler skulle han ellers købe som front i stedet for DM685? Gulvhøjtaler kommer jo nok til at fylde for meget? Redigeret af Tech2009 - 11-Marts-2009 kl. 11:11 |
||
![]() |
||
Manic Miner ![]() Bruger ![]() Branchemedlem Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 173 |
![]() |
|
Uden at se set rummet, så vil jeg anbefale ham at holde sig til højtalere der kan vægmonteres, dermed så frigiver det gulvplads til at kunne ha subwoofer(e) stående under fronthøjtalerene.
Om anlægget ikke skal benyttes til kritisk musiklytning så er jeg ikke sikker på om hvorvidt jeg ville bruge mange penge ekstra på højtalere af bedre kvalitet. Det eneste kunne være 3 ens højtalere på frontraden, hvilke det bør være afhænger om I er bundet til B&W. Ikke at det er noget i vejen med det, de laver gode højtalere. Hvad subwoofere angår, så er at måle dens ydelse i watt som at måle en bils ydelse i kubik. Det kan give et hint om hvad man har i vente, men der er ikke et stort lighedstegn mellem watt og ydelse. Elementets størrelse og slaglængde, samt kabinettets størrelse og konstruktion er faktorer der er mindst lige så viktige. Når at forstærkereffekt for subs heller ikke opgives i henhold til nogen standard (RMS er en statistisk enhed), er det højst begrænset hvad den oplysningen kan bruges til. Du kan se to eksempler her 325 watt 1000 watt Hvor at subben med den mindste forstærkeren begynder at trække i fra for alvor ved 50hz, og nede ved 20hz kan den levere ca 4x så stort lydtryk sammenlignet med den med 1000 watt. I et rum så lille som det er tale om her, vil jeg med tanke på mulighederne for placering anbefale at din far holder sig til en eller to kompakte subs. Det eneste alternativet kunne være en cylindermodel der ikke optager særlig meget gulvplads, men som bygger i højden og dermed har et stort internt volum og kan levere store mengder af den aller dybeste bassen. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Lige pt. sidder han stadig under overvejelsen om, hvilken receiver han skal vælge, men det peger mest i mod SC-LX81. Jeg afventer stadig hans valg, så receiveren kan blive bestilt. Ja, jeg vil også anbefale ham, at gå efter en kompakt subwoofer. Det er 610XP jo også, men om han burde at have to af dem, det er vi i gang med at finde ud af. Personligt tror jeg overhovedet ikke, at det er nødvendigt med to i hans tilfælde, men lad os se, hvad han beslutter sig for. |
||
![]() |
||
![]() |
|
En lille sub er tilstrækkeligt for at give en god filmoplevelse på 10m2, men om der er findes et ønske om at bruge flere penge, så er det det stedet man efter min mening vil ha mest at hente med tanke på hvad systemet skal benyttes til. Næst efter det vil jeg sige et par større højtalere.
Uanset så vil jeg med sikkerhed sige at din far ser på noget udstyr der vil give en fed oplevelse på 10m2 ![]() Den her tråden har nu fået mig til at vurdere at flytte mig og mine 3 subs ind på et 10m2 tomt værelse som jeg har ![]() |
||
![]() |
||
![]() |
|
Du må gerne vende tilbage med en lille review angående, hvordan det lyder i et rum på 10m2. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 345 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |