recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny udstyr - 5.1 vs 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny udstyr - 5.1 vs 7.1

Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2013 kl. 21:43
Vi har fået monteret rockfonplader på vores listeloft - det er helt vild den forskel det giver...

Spar pengene på de sidste 2 højtalere og få et akustik loft istedet, tror faktisk et billigere anlæg med akustikloft vil spille bedre end hvis alle pengene blev brugt på anlæg :-)

Plus det giver så meget mere "ro" i det daglige, jeg har ikke fortrudt de penge vi brugte på loft da det har højnet livskvaliteten herhjemme... Gæster siger pludselig "sikke godt det lyder ved jer" og det vel og mærke med anlægget slukket ;-)

Men ja, glem de sidste 2 kanaler hvis du ikke har et dedikeret rum til det... Tjek evt kef t205 de spiller godt og har høj waf ;-)
Til top
Rude Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-Juni-2013
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2013 kl. 22:10
Tak for de mange svar.

Kan så lige sige at det er mig og ikke konen der vil have gips, jeg kan få nærmest det loft jeg ønsker. Der er naturligvis tale om akustisk gips :)

Er mest interesseret i om det er pengene værd med de 2 højttalere mere. Ikke om pengene skal bruges på noget andet, eller går fra noget . 

Mvh
Morten
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2013 kl. 22:11
Jeg kan se at der er mange der anbefaler troldtekt, men er det bare en en "mærkevare" eller adskiller troldtekt sig akustisk fra træbetonprodukter der hævder at kunne det samme, men er en del billigere?
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Point: 641
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af Rude Rude skrev:

Der er naturligvis tale om akustisk gips :)

Pyha

Om det er pengene værd med de sidste 2 højttalere vil du få forskellige svar herinde.

Min personlige holdning: Nej, det er ikke det værd.

Det er ikke det værd medmindre dit rum er dedikeret til biograf, og selvom den er dedikeret får du ikke voldsomt meget ud af det, da ikke mange film understøtter det. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 08:08
Nu er der heldigvis lavet nogle smarte algoritmer som kan afspille et 5.1 signal på et 7.1 setup, så argumentet for, at ikke mange film "understøtter det" holder efter min mening ikke.
Til top
Rude Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 08:10
Vil der ikke også komme flere og flere film med 7.1 ? Mit problem er at når højttalerne er loftmonteret, skal jeg gerne have dem monteret under byggeriet. De kan naturligvis med en masse bøvl monteres senere, men det vil jeg nok aldrig få gjort.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 08:23
Har du pladsen til at kunne sætte de højttalere på højre og venstre side af sofaen?

Jeg ved heller ikke hvordan lyden vil blive hvis dine side højttalere sidder i loftet, mens de bageste fx sidder bagved og over sofaen. Det kunne være rart at se en tegning over stuen :)

@Jonas Sådan en algoritme vil vel næppe være det samme, som hvis lyden blev sendt ud via den rette kanal. Jeg er bange for at det vil give en falsk fornemmelse (dog har jeg aldrig hørt det).
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

@Jonas Sådan en algoritme vil vel næppe være det samme, som hvis lyden blev sendt ud via den rette kanal. Jeg er bange for at det vil give en falsk fornemmelse (dog har jeg aldrig hørt det).
Jeg har A/B testet hos mig, og foretrækker absolut resultatet med 7.1. 

Synes du også det giver en falsk fornemmelse når du ser 2-kanals tv-serier/tv i Pro Logic mode?
Til top
Rude Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Har du pladsen til at kunne sætte de højttalere på højre og venstre side af sofaen?

Jeg ved heller ikke hvordan lyden vil blive hvis dine side højttalere sidder i loftet, mens de bageste fx sidder bagved og over sofaen. Det kunne være rart at se en tegning over stuen :)

Som beskrevet i starten, så kommer baghøjttalerne til at sidde i loftet, og vil side højttalerne også komme til. Det hele samt link til billeder er i tråden :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 11:39
Jeg har set plan tegningen :)

For mig er det blot svært at lave 7.1 surround i opholds stuen, da afstande mellem højttalere og placering af side højttalerne skal være ideelt.

Vil du sætte TV op på "nord" væggen på plantegning?
Til top
Rude Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 11:48
Så du tror ikke at jeg vil få noget ud af det?

Ja, vi har planer om at skippe det ene af de to vinduer. Planen er at vinduerne mod øst skal være større. (Sunds Sø, det ved du jo hvor er)
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Point: 453
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 22:42
7.1 gik bare en fyldigere lyd også ved 5.1 film hvor man vælger at bruge de to baghøjtalere. Meeeeeeen jeg mener stadigvæk man får langt mere glæde af de to sidste højtalere hvis man har mulighed for at rykke siddepositionen frem i forhold til bagvæggen. 
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu