recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny udstyr - 5.1 vs 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny udstyr - 5.1 vs 7.1

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole post Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2013 kl. 10:28
jeg er har også 7,1 og der er en hel klar forskel. der kommer flere og flere film i 7,1 men det betyder ikke at du mister lyd i bagkanalerne ved 5,1.
ved 5,1 afspilning med de to ekstra bagsurround får den et matrix signal tilført og det lyder rigtig godt. som jonas h skriver, giver det også en falsk fornemmelse når man ser 2 kanals tv serier i dolby pro logic. nej det lyder da vældig godt. hel klart 7,1 eller 7,2
til jonas h,  så lige billeder af din bio, ser lækker ud.
Ole Hansen
Til top
skyeagle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyeagle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2013 kl. 19:00
Jeg har 7.2 og elsker når en film kommer med 7.1 lyd, giver en meget bedre oplevelse og man føler nærmest man er midt i det hele, f.eks under skibsforlig i life of pi er skæmmende godt i 7.1 , så efter min mening er det et must, men selvfølgelig kommer det også an på rummet, et kæmpe kæmpe rum , der ville "effekten nok dø hen,med mindre du har de store højtalere.   

Mvh Kim
Med Venlig Hilsen Kim
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2013 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af skyeagle skyeagle skrev:

Jeg har 7.2 og elsker når en film kommer med 7.1 lyd, giver en meget bedre oplevelse og man føler nærmest man er midt i det hele, f.eks under skibsforlig i life of pi er skæmmende godt i 7.1 , så efter min mening er det et must, men selvfølgelig kommer det også an på rummet, et kæmpe kæmpe rum , der ville "effekten nok dø hen,med mindre du har de store højtalere.   

Mvh Kim
7.1 for the win (hvis der er plads)

PS: Hvordan får du et .2 setup?

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2013 kl. 20:14
2 x sub
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2013 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

2 x sub

Det giver da ikke .2, det er da bare to subs.
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-September-2007
Point: 453
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2013 kl. 23:13
Efter min mening er 7.2= 1 center, 2 fronter, 4 sattelitter= 7+ 2 subs

Jeg er til gengæld ikke helt enig i at et stort rum (alt afhængig af hvordan man definierer et stor rum selvfølgelig) kræver kæmpe højtalere. Jeg har min hjemmebio i en ca 65 m2 vinkelstue hvoraf de ca 20 m2 ligger i den vinlkel der ikke har med hjemmebioen at gøre, dvs der er ca4x8,5 meter til hjemmebioen. Jeg har et par gulv fronter og 2 subs, men sattelitterne er små og det fylder rummet fint ud med lyd.
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 00:30
7.1 er at foretrække, hvis flere af tilhørerne sidder forskudt. Er det en hjemmebio primært for familien med mere eller mindre faste pladser, mener jeg ikke, det det er pengene værd med 7.1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 07:55
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

7.1 er at foretrække, hvis flere af tilhørerne sidder forskudt. Er det en hjemmebio primært for familien med mere eller mindre faste pladser, mener jeg ikke, det det er pengene værd med 7.1.

Medmindre din familie består af én person, så sidder folk da stadig forskudt selv om der er faste pladser.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 09:17
Jeg har lyttet til 7.1 i egen stue. Afprøvet 5.1, 6.1 0g 7.1
Der var forskel og 6.1 var en forbedring. 7.1 lidt mere. Lydden virkede rigtigere rundt om en. Jeg har lidt plads bag til. Så jeg skal have 7.1
7.2 er 2 hovedhøjtalere. 2 surround højtalere. 2 baghøjtalere samt 2 subwoofere.
Hvis man bruger Onkyo kan man benytte baghøjtalerne som højde højtalere eller ekstra bredde.

+ center i alle.

Redigeret af Sven Palvig - 25-Juni-2013 kl. 11:15
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Der var forskel og 6.1 var en forbedring. 7.1 lidt mere. Lydden virkede rigtigere rundt om en. Jeg har lidt plads bag til. Så jeg skal have 7.1
7.2 er 2 hovedhøjtalere. 2 surround højtalere. 2 baghøjtalere samt 2 subwoofere.
Hvis man bruger Onkyo kan man benytte baghøjtalerne som højde højtalere eller ekstra bredde.
2+2+2+0.2 = 6.2. 
Glem nu ikke centeren :)
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-September-2007
Point: 453
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

For mit eget vedkommende opgraderede jeg til 7.2 fordi forstærkeren alligevel var forberedt til det. Så er ekstraudgiften jo "kun" et par højtalere.

Om det er pengene værd afhænger nok også af hvor meget man ofrer på de to ekstra højtalere.

Jeg synes det giver et løft, men og det retfærdiggør et køb af 2 ekstra højtalere må man jo selv vurdere.
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

2+2+2+0.2 = 6.2. 
Glem nu ikke centeren :)
Ja det var en smutter Smile
Jeg bruger ikke center selv, men deler det ud til fronterne.
6.2 er et 5.1 system med en enkelt baghøjtaler placeret i midten.
7.2 med to baghøjtalere

Redigeret af Sven Palvig - 25-Juni-2013 kl. 11:17
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu