recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny udstyr - 5.1 vs 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny udstyr - 5.1 vs 7.1

Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 453
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2013 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Så du mener, at i stedet for at skrive "Jeg har et 7.2 setup", så skal man skrive "Jeg har et 7.1 setup med to subwoofere"? Er kravet, ifølge dig, for at skrive "7.2" at selve kildesignalet har to seperate signaler til de to subs? Er det kildesignalet der afgør hvad det bør hedde, er det måden kildesignalet bliver matrixed på, eller en helt tredje ting?

Er det her ikke en lige lovlig ord-kløveragtig diskussion.

Min receiver pioneer VSX 927 siger i specifikationerne at den kan køre 7.2, hvilket jeg går ud fra skyldes at der er 2 subwoofer udgange.

Hvis jeg kun havde haft 1 subwoofer udgang på receiveren havde jeg kørt 7.1, men selv splittet udgangen til 2 subs. 

Jeg aner ikke om der er forskel lydmæssigt på om man gør det ene eller det andet, men der er vel en grund til at receiverne laves med 2 sub-udgange og ikke kun 1 !!
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole post Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2013 kl. 10:42
ja renep kan godt se at front wide og high er desamme, det troede jeg egentlig ikke,
for på min yamaha som har 11,1 er de fire ekstra kanaler fordelt som 2 front high og 2 surround bag high, altså ialt 6 baghøjtalere og 5 fronthøjtalere samt sub.
yamaha må åbenbart gå deres egne veje.

Ole Hansen
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2013 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

hmm, du siger mono = mono og .1 = .2 ?

Nej, hvordan kom du frem til dét?

Som jeg ser det, så handler det om at forholde sig til konteksten. Du kan godt spille en 5.1 film via en 7.1 forstærker på et 7.2 højttalersæt. Men hvis du vil sammenfatte dén situation med én betegnelse, så er det "5.1 lyd" du har, ikke "7.2 lyd". På samme måde som at når du spiller mono på et stereo-anlæg, så har du stadig mono lyd. Opsummeret, det er helt korrekt at tale om et 7.2 anlæg, men der er ingen der har 7.2 lyd. Enig?

Jeg skriver jo netop at du IKKE har ".2". Dét jeg skriver er netop at spiller du 7.1 på et 7.2 anlæg, så har du 7.1 lyd. Det kan jeg ikke se er i modstrid med dét du argumenterer for?

At man skal afspille enten ægte 7.1 eller et 5.1 med Dolby Prologic IIz eller lignende. Så man ikke har samme lyd i SR og SRB.

Enig.

To seperate LFE, at man sætter to stik bagpå er ikke .2.

Der er som sagt ingen der har to separate LFE kanaler på input-siden, det findes endnu ikke som lyd-format. På output-siden er der masser af receivere der har to separate sub-udgange (som IKKE er det samme som LFE!), som behandles forskelligt, dog i forskelligt omfang. Alle receivere med Audyssey Sub EQ HT har separat level og delay for hver sub-kanal. De får dog det samme signal og samme rumkorrektion, så som sagt hvor stor værdien er i praksis kan diskuteres, det ændrer dog ikke på at det er noget andet end hvis du sætter en splitter på en .1 udgang. På de større Yamaha modeller kan du vælge i menuen om subwoofer-setuppet med to subwoofere er højre/venstre, eller front/bag. Jeg har dog ikke kunnet finde en forklaring på nøjagtigt hvad den gør når du vælger det ene frem for det andet, og jeg har ikke testet det i praksis, men igen bliver de to subwoofere ikke behandlet ens. Derfor er det mere rigtigt at sige at det er 7.2 på afspilningssiden, end at sige at det er 7.1 - også selv om SIGNALET er 7.1 eller mindre.

Redigeret af Otto J - 26-Juni-2013 kl. 10:56
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2013 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Jeg aner ikke om der er forskel lydmæssigt på om man gør det ene eller det andet, men der er vel en grund til at receiverne laves med 2 sub-udgange og ikke kun 1 !!

Det vi forsøger er at komme til bunds i hvad der virker hvordan, det kommer vi ikke ved at antage at der nok er en grund til at tingene er som de er, men ved at stille spørgsmålstegn ved hvorfor de er som de er... Der er rigtigt mange ting i dette marked der er som de er, fordi det kan sælges, og ikke fordi det giver mening.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2013 kl. 11:07
Men så har du også en seperat behandling af de to LFE´er ligeom Jonas_h har. Jeg mener at f.eks. Onkyo på nogen af deres mindre modeller bare har sat to stik bagpå.

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2013 kl. 11:14

Men så har du også en seperat behandling af de to LFE´er ligeom Jonas_h har. Jeg mener at f.eks. Onkyo på nogen af deres mindre modeller bare har sat to stik bagpå.

Men hvis man i de mindre Onkyo'er tilslutter to aktive subs, hvor hver aktiv sub har delay/gain på bagsiden, så har man da hvad du kalder et 7.2 system? Smile
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2013 kl. 11:16

Men så har du også en seperat behandling af de to LFE´er ligeom Jonas_h har.

Og det er dét jeg hele tiden har sagt...

Jeg mener at f.eks. Onkyo på nogen af deres mindre modeller bare har sat to stik bagpå.

Det kan jeg ikke afvise, og i sådan et tilfælde er vi helt enige om at det er mere korrekt at kalde det 7.1, selv om der er to udgange. Ligesom at en A/B udgang på fronterne heller ikke tæller som to ekstra kanaler, så bør en "død" ekstra sub-udgang naturligvis heller ikke gøre det.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2013 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Men hvis man i de mindre Onkyo'er tilslutter to aktive subs, hvor hver aktiv sub har delay/gain på bagsiden, så har man da hvad du kalder et 7.2 system? Smile

Så har du en 7.1 receiver, men et 7.2 system Wink
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2013 kl. 11:28

Og Hans J, hvis vi nu RIGTIGT skal være fluekneppere, så startede din modstrid mod .2 betegnelsen slet ikke ved en receiver, men ved en bruger der foreslog at bruge to subwoofere. Uanset om receiveren er 7.1 eller 7.2, så mener jeg det er en retvisende betegnelse at kalde et højttalersystem for ".2" hvis der er to subwoofere. At nogle receiver-producenter snyder med betegnelserne (ligesom de snyder med så meget andet...), det ændrer ikke på hvad højttalersystemet skal hedde.

Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole post Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2013 kl. 13:51
angående sub udgangene på yamaha, så kan man vælge  i menyen når man har to subs.
1. mono x 2  spiller både ved stereo og surround
2. stereo x 2 (højre / venstre) spiller både ved stereo og surround 
3. front og bag,  kun front spiller ved stereo, ved surround spiller både front og bag.

Ole Hansen
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2013 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af ole post ole post skrev:

angående sub udgangene på yamaha, så kan man vælge  i menyen når man har to subs.
1. mono x 2  spiller både ved stereo og surround
2. stereo x 2 (højre / venstre) spiller både ved stereo og surround 
3. front og bag,  kun front spiller ved stereo, ved surround spiller både front og bag.

Cool, hvilken model er det?
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Point: 230
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2013 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af ole post ole post skrev:

ja renep kan godt se at front wide og high er desamme, det troede jeg egentlig ikke,
for på min yamaha som har 11,1 er de fire ekstra kanaler fordelt som 2 front high og 2 surround bag high, altså ialt 6 baghøjtalere og 5 fronthøjtalere samt sub.
yamaha må åbenbart gå deres egne veje.

Ja, du har ret. Der er åbenbart mindst 2 religioner inden for virtuelle kanaler: Audyssey DSX (Denon, Marantz, NAD, Onkyo m.fl.) og Yamaha CinemaDSP.
Herefter kan vi så bare glæde os til Dolby Atmos bliver mainstream med 64 rigtige kanaler, som kan downmixes til ethvert højttaler SYSTEM - så bliver der grundlag for nogle fornyede x.y diskussioner
Til top

Besvar Besvar Side  <1 4567>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu